מסחר | דעה

דרוש לחצן מצוקה: מייסוריו של סוחר בשוק המניות

בתקופה שבה השווקים תנודתיים ביותר, אני ומשקיעים רבים נוספים מגיבים במהירות ולעתים באימפולסיביות לכל אירוע • אני פונה לאפליקציות המסחר בבקשה להוסיף לחצן מצוקה: "מכור הכול, עכשיו, במחירי שוק"

חדר מסחר / צילום: איל יצהר
חדר מסחר / צילום: איל יצהר

בשנה האחרונה מצאתי את עצמי מבצע בשלושה מקרים שונים מכירת חיסול מהירה של תיק המניות שלי. כמה מהירה? בפעם הראשונה זה לקח כשעה, לווה בהיסוסים: ״את המניה הזו אני אוהב״, ״בזו אני מאמין ממש לטווח ארוך״ ו״על זאת אני קצת מופסד ורוצה לחכות שתתקן למעלה״. בכל זאת, החשש מהתנודתיות הגבוהה של השווקים והתחלת תיקון כלפי מטה גרמו לי לסיים את המכירה תוך שעה. לקח לי כחודש לחזור לסחור בבורסה.

בפעם השנייה זה קרה בשישי בערב, תוך כדי צפייה בתוכנית הטלוויזיה של אופירה וברקו. הצצה חטופה באפליקציית המסחר הספיקה לי - חטפתי הלם, הבנתי לאן השוק הולך, ותוך עשר דקות "ניקיתי" את כל התיק. 

נחשו כמה זמן זה לקח בפעם השלישית? צדקתם, פחות מחמש דקות. מכירה מהירה, מניה-מניה במחירי שוק. בלי רחמים עצמיים ובלי חרטות. אפשר לומר שממש השתפרתי בתהליך הזה לעומת הפעמים הקודמות, למדתי לא להסס ולמכור בהחלטיות. 

ביצועים - OUT, טרנדים - IN 

בתקופה שבה השווקים תנודתיים ביותר, אני ומשקיעים רבים נוספים מגיבים במהירות ולעתים באימפולסיביות לכל אירוע מאקרו כלכלי, היפוך מגמה או ציפיות. זאת מתוך חשש להחמיץ את הטיפוס האגרסיבי של השוק מצד אחד (הנאסד״ק עלה כ-90% מנקודת השפל ב-2020), ומצד שני מהפחד לחוות נפילה גדולה נוספת, כמו זו שהתרחשה עם פרוץ מגפת הקורונה.

גם ריבוי הפייק ניוז בתחום המסחר מוביל את המשקיעים יותר ויותר להחלטות חפוזות של  IN/OUT. לדוגמה הקפיצה של 11,000% שחוותה בינואר מנייתה של חברה בשם סיגנל אדוונס, בשל הציוץ של אלון מאסק "use signal" - תופעה הזויה כשלעצמה. מה גם שהמניה שקפצה היא של חברת סייבר ולא של אפליקציית המסרים סיגנל שאליה כיוון מאסק. בהמשך מניה זו חזרה לממדיה הטבעיים, אבל בדרך היו כאלה שהרוויחו ומנגד כאלה שבוכים בשקט עד היום.

בעידן שבו המלצות קנייה והרצת מניות על בסיס ספקולציות ופייק ניוז נעשות דרך קבע בטוויטר, בפורומים של רדיט, בצ'טים של פורטנייט ואפילו בטיקטוק, נראה שאסטרטגיות המסחר הפונדמנטלי הקלאסי שמסתמכות על ביצועי החברות, הופכות לכמעט לא רלוונטיות, וסוחרים חייבים לעקוב אחרי טרנדים - פייק ככל שיהיו, ואחרי קבוצות מאורגנות. ולדוגמה הסוחרים באפליקציית "רובין הוד" שהתארגנו בפורום wallstreetbets ברדיט לעשות "שורט סקוויז" למניית גיימסטופ מוקדם יותר השנה, כנגד כל הספקולציות, ובדרך גרמו להפסדים של מיליארדי דולרים לקרנות הגידור שהימרו נגד המניה.

תנודתיות טובה לאלגוריתמים ולאפליקציות מסחר

לכל זה מתווספת תחושת הבועה שמלווה את הבורסות בחודשים האחרונים, על רקע ריבוי הנפקות ומיזוגים של חברות הספאק שמתבצעים בשוויים חלומיים לחברות שחלקן ללא הכנסות משמעויות. הגברת הפיקוח מצד רשות ניירות ערך האמריקאית על חברות הספאק כבר באה לידי ביטוי בהנחיות חדשות לרישום חשבונאי של אופציות, והצפי הוא שהפיקוח יחמיר ויתייחס לאחריות מעין חיתומית של הספאק גם בתחזיות שנותנת החברה למשקיעים.

אז האצבע של המשקיעים נהיית יותר ויותר קלה על ההדק. האם טוב שכך? כבר כתבתי בטור קודם כאן שתנודתיות גבוהה טובה בעיקר לאלגוריתמים, שיודעים לזהות מגמות מהר יותר מסוחרים אנושיים. מרוויחים נוספים הם אפליקציות המסחר עצמן, שמרוויחות מעמלות מכירה וקנייה - במיוחד כשמשקיעים כמוני מוכרים וקונים תיק שלם כמה פעמים בחודש.

לאור המגמות הללו, אני פונה לאפליקציות המסחר בבקשה להוסיף לחצן מצוקה: ״מכור הכול, עכשיו, במחירי שוק". אגב, יהיה נחמד אם לאחר המכירה יתחלף הכפתור ל״שחזר תיק״ ויאפשר לקנות אותו מחדש בהמשך. אחרי הכול עבדתי קשה כדי לבנות אותו.

חברת Cerebro Capital  פועלת בתחום המסחר האלגוריתמי ו חברת Fundem Capital  עוסקת בייזום ואיתור חברות ספאק לתהליכי מיזוג עם חברות טכנולוגיה ישראליות. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב  שותף בחברת Cerebro Capital מתחום המסחר האלגוריתמי וב-Fundem Capital מתחום מיזוגי ספאק