יו"ר קק"ל דחה את ההצבעה על רכישת קרקעות ביהודה ושומרון

זאת לאחר שגילה כי אין לו את הרוב הנדרש להעביר את ההצעה • מלכתחילה ההצעה הייתה אמורה לעבור ברוב זעום של 17 תומכים לעומת 15, אולם ארגוני השמאל בקק"ל, ובעיקר מרצ, פעלו כדי לשנות את הצבעתם של חברי הארגונים, במקביל לצו המניעה שהוציאו להצבעה

יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני / צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי
יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני / צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי

ללא רוב: יו"ר קק"ל אברהם דובדבני הודיע הבוקר (ה') כי הוא דוחה את ההצבעה על רכישת קרקעות ביהודה ושומרון. כפי שפרסמנו לראשונה, לאחר שדובדבני גילה כי אין לו את הרוב הנדרש להעביר את ההצעה, הוא החליט לבטל את הדיון ואת ההצבעה שנקבעה להתקיים מוקדם יותר. מלכתחילה ההצעה הייתה אמורה לעבור ברוב זעום של 17 תומכים לעומת 15, אולם ארגוני השמאל בקק"ל, ובעיקר מרצ, פעלו כדי לשנות את הצבעתם של חברי הארגונים, במקביל לצו המניעה שהוציאו להצבעה.

כך לבסוף, שעות ספורות לפני הדיון המיועד היום, הודיע דובדבני לחברי דירקטוריון קק"ל על דחיית ההצבעה למועד אחר. בהודעתו כתב דובדבני כי למרות שבית המשפט דחה את צו המניעה, "בעקבות פניות של חברי דירקטוריון, מספר ארגונים ותנועות וכן חלק מלשכות קק"ל בעולם המבקשים לבחון את הנושא, החלטתי להיעתר לבקשות הרבות ולדחות את ישיבת הדירקטוריון המתוכננת להיום".

עוד הוסיף דובדבני כי "אין לנו כוונה לפעול בכוחניות. זו לא דרכנו. אנחנו מבקשים לקבל החלטה מסודרת ונינוחה בנושא החשוב שעל הפרק, ואני מקווה שהצעד הזה יתרום לקיום דיון ברוח טובה ועניינית".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "טוב עשה יו״ר קק״ל שדחה את מועד ההצבעה בנושא מדיניות רכישת הקרקעות ביהודה ושומרון. סוד כוחה של קק"ל ושאר המוסדות הלאומיים הוא היכולת להגיע להסכמות רחבות עם מגוון רחב של תנועות וארגונים. מפלגת העבודה תמשיך לפעול על-מנת להוריד מסדר היום את ההצעה הזו, שמהווה שיבוש חמור של מטרות הקרן".

ח" כ גלעד קריב אמר כי "קק"ל חייבת לפעול על בסיס הסכמה רחבה, והדבר דורש ויתורים מצד כל הכוחות מסביב לשולחן. ‎ מפלגת העבודה תוסיף לפעול כדי לשמר את המדיניות הקיימת, לפיה רכישת קרקעות נעשית רק בשטחים הריבוניים של מדינת ישראל.

"נזכיר כי הנהגת הימין בקק" ל מבצעת מחטף שיפגע קשות במעמדה של הקרן בעולם היהודי, ושעלולה לסכן אינטרסים מדיניים ודיפלומטיים של מדינת ישראל בתקופה בה מכהנת ממשלת מעבר. הניסיון להפוך את הקרן הקיימת לזרוע נוספת של מפעל הרחבת ההתנחלויות עומד בניגוד מפורש לתזכיר קק"ל ובניגוד לייעוד המוסדות הלאומיים כמקום מפגש של כלל התנועות והארגונים הציוניים". 

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה על דחיית ההצבעה לאישור רכישת קרקעות בשטחים על-ידי קק"ל: "זהו ניצחון, גם אם זמני, לעצירת מיסוד הכיבוש באמצעות המוסדות הלאומיים. החלטה כה שערורייתית, שהורסת את הסיכוי לשלום עם הפלסטינים ומסוכנת לעתידה של מדינת ישראל - אסור שתעבור". 

חבר הדירקטוריון וסגן ראש מועצה אזורית שומרון, דוידי בן ציון, אמר לגלובס כי "יו"ר קק"ל מוביל באומץ מהלכים היסטוריים של הסדרת הפעילות הארגונית בכל רחבי מדינת ישראל, כן, גם בגליל ובנגב, בירושלים כולה וביהודה ושומרון. מינהל תקין הוא אבן-יסוד בהתנהלותו הממלכתית, ואני בטוח שהדיון יתקיים בשבועות הקרובים לאחר מיצוי השיח עם כלל חברי הדירקטוריון המייצגים את פסיפס הדעות המגוון שבעם היהודי.

"יהדות התפוצות גאה בארגון הלאומי הזה ותמשיך ללא ספק להיות חלק בלתי נפרד ממנו, כפי שהיה עד היום. אני שמח שבית המשפט דחה על הסף את העתירה למתן צו נגד קיום הדיון, והבהיר כי השיח הדמוקרטי במוסדות הלאומיים ימשיך להתקיים כך ללא התערבות משפטית". 

דוד יערי, נשיא הקונפדרציה של הציונים הכלליים ומי שהצבעתו הפכה אסטרטגית במקרה הזה, מסר: "אני מברך את יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני, על החלטתו לדחות את ישיבת הדירקטוריון בסוגיית רכישת הקרקעות ביהודה ושומרון". לדבר יערי, "זוהי סוגיה רגישה ונפיצה שיש לדון בה בכובד-ראש תוך שיתוף יהדות התפוצות ורק לאחר הקמת ממשלה בישראל".