בימ"ש בדרום קוריאה: אי אפשר לחייב את יפן לשלם לשפחות המין ממלחמת העולם השנייה

פסיקה לגבי שפחות מין ממלחמת העולם השנייה סותרת גזר דין שניתן כמה חודשים מוקדם יותר ע"י אותו בית דין בהרכב אחר

היכנעות צבא יפן בסוף מלחמת העולם השניה בנמל טוקיו / צילום: Associated Press
היכנעות צבא יפן בסוף מלחמת העולם השניה בנמל טוקיו / צילום: Associated Press

לא ניתן להכריח את ממשלת יפן לשלם פיצוי כספי לנשים מדרום קוריאה שהצבא היפני השתמש בהן כשפחות מין במלחמת העולם השנייה - כך קבע בית דין בסיאול והוסיף אי ודאות חוקית לסכסוך ארוך־שנים בין המדינות שהדיפלומטיה לא הצליחה לפתור אותו.

הפסיקה מיום רביעי של בית הדין המחוזי של סיאול מנוגדת לפסק דין על מקרה דומה שנידון באותו בית דין רק לפני כמה חודשים. בינואר, פנל אחר של שופטים הורה לממשלת יפן לשלם כ־90 אלף דולר בפיצויים ל-12 נשים קוריאניות.

שני פסקי הדין לא מסכימים על השאלה האם ממשלת יפן נהנית מחסינות ריבונית, עקרון של החוק הבינלאומי על-פיו מדינות ריבוניות מוגנות מלהישפט על-ידי בית דין של מדינה זרה. פסק הדין מינואר קבע שהזוועות שנעשו לקורבנות הדרום קוריאניות כל כך חמורים שהם חורגים מעבר לחסינות הריבונית.

ביום רביעי, השופטים ציינו פסיקה משנת 2012 של בית הדין הבינלאומי לצדק, בה נדחתה תביעה של קורבנות איטלקיים של מלחמת העולם השנייה לקבלת פיצויים מגרמניה, וההסבר היה אי היכולת לשפוט מדינה שלמה. במקרה של קוריאה, כמעט 24 שפחות מין לשעבר מבקשות 2.7 מיליון דולר בפיצויים מיפן.

"בית הדין הזה לא חולק על הקביעה שיש לקורבנות זכות לבקש פיצוי", כתבו השופטים בפסיקה בקוריאה, "אבל נכון לרגע זה, לא ניתן להרשות הגשת תביעה נגד מדינה זרה".

עורכי הדין של הנשים אמרו אחרי גזר הדין ביום רביעי שכנראה יערערו. בית הדין לערעורים של דרום קוריאה - ואולי בית הדין העליון של המדינה - יאמרו את המילה האחרונה על ההחלטות הסותרות של הערכאה הנמוכה יותר. ההליך המשפטי עשוי לקחת שנים, כך אומרים מומחים משפטיים מקומיים.

מתוך כמעט 24 תובעים, הכוללים קרובי משפחה ותומכים, רק ארבע מהנשים המקוריות עדיין בחיים, כך אמרו עורכי הדין שלהן. אחת מהן, לי יונג־סו, בת 92, הגיעה לבית המשפט ישובה על כיסא גלגלים ואחרי שקמה ממנו נעזרה במקל הליכה. "כל מה שאני יכולה לומר זה שאני בהלם", אמרה.

המקרים האלה הם חלק מסדרה של סכסוכים בין שתי בנות-הברית של ארה"ב שלעתים קרובות מתחים בני עשרות שנים שמעולם לא נפתרו מורגשים בהם ברקע.

ב־2019, התעמתו שתי המדינות לגבי החלטתה של יפן להגביל ייצוא של מוצרים טכנולוגיים מסוימים לדרום קוריאה, וטוקיו הסירה את סאול מרשימת שותפות הסחר המועדפות עליה. בדרום קוריאה זעמו בשבוע שעבר על הודעת יפן לגבי כוונתה לשפוך לאוקיינוס השקט מים רדיואקטיביים. קורבנות של עבודה בכפייה בקוריאה השיגו ניצחונות משפטיים בשנים האחרונות בתביעות לגבי עבודה ללא פיצוי שעשו בזמן השלטון הקולוניאלי של יפן בקוריאה, מ־1910 עד 1945, וזה הרגיז את הממשלה בטוקיו.

במהלך השנים, טענה יפן שכבר שילמה את מלוא הפיצוי הכספי. טוקיו מתייחסת לשני הסכמים שנחתמו בין יפן לדרום קוריאה, כולל הסכם משנת 2015 במסגרתו ראש ממשלת יפן שינזו אבה הביע את "ההתנצלות הכנה והעמוקה ביותר" לנשות קוריאה.

ההסדר מלפני שש שנים מבקש לטפל בקורבנות הקוריאניות שבמרכז מקרה "נשות התנחומים". יפן הסכימה לתת 8.3 מיליון דולר להקמת קרן שתעזור לנשים הקוריאניות. אבל הממשל של נשיא דרום קוריאה מון ג'יי אין נסוג מההסכם לאחר שעלה לשלטון ב־2017, ואמר שההסדר לא עונה על כל רצונות הקורבנות.

שופטים בבית הדין הקוריאני ביום רביעי קבעו שההסכם מ־2015 עדיין תקף.

טוקיו קיבלה בברכה את הפסיקה ואמרה שהיא נכונה "מבחינה זו שהיא משקפת את עמדת ממשלת יפן לגבי חסינות ריבונית", אמר דובר הממשלה היפנית קטסונובו קטו. יחסי שתי המדינות "נמצאים במתח חסר תקדים בגלל שדרום קוריאה לא כיבדה את החוק הבינלאומי", הוסיף הדובר.

בתי דין גבוהים יותר בקוריאה כעת חייבים לקבוע איזה משתי החלטות בית המשפט בערכאה הנמוכה יותר היא מוצדקת, כך אומרים מומחים משפטיים. לכל היותר, יוכל בית הדין לחלט ולמכור נכסים של הממשלה היפנית בדרום קוריאה על-מנת לפצות את הקורבנות, כך אמרו.

לי, התובעת, אומרת שהיא תתמוך בהבאת המקרה לבית הדין הבינלאומי בהאג. אם תעשה כך, צפוי בית הדין לפסוק לטובת יפן, בהתחשב על התקדים בין איטליה לגרמניה. אבל בית הדין הבינלאומי יכיר בכך שיפן ביצעה פשעי מלחמה וזה עשוי לשנות את ההתנהגות של הממשלה בטוקיו, כך אמר איתן שין, מומחה משפטי במכון יונסי ללימודים משפטיים באוניברסיטת סאול.

כל מה שהקורבנות באמת רוצות זו התנצלות יפנית כנה - לא הכסף, כך אמר שין, שסיפק ייעוץ משפטי לקורבנות הקוריאניות, אם כי לא ייצג אותן בבתי המשפט.

התנצלויות יפניות מהעבר, כולל זו של אבה ב־2015, נכשלו בין היתר בגלל שפקידי ממשלה יפניים נקטו אחר כך בפעולות שחתרו תחת הכנות של ביטויי ההתנצלות המוקדמים יותר, כך אמר.