"שידעו שאני לא פראייר” אמר עבאס, והמשיך ליהנות מהכאוס הפוליטי

יו”ר רע”ם מנסור עבאס ומפלגתו אמנם הצביעו השבוע נגד ראש הממשלה נתניהו, אבל ממש לא סגרו את הדלת בפניו • גם המגעים עם יש עתיד מתקדמים, אבל סוגיית הלהט”בים תמשיך להקשות על הצדדים להתקרב • בינתיים הוא מחכה לקבל פנייה מבנט

עבאס השבוע בכנסת. ברע"מ כעסו על התקפות הימין על המפלגה / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
עבאס השבוע בכנסת. ברע"מ כעסו על התקפות הימין על המפלגה / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

הדרמה הפוליטית שהתרחשה השבוע בכנסת היא ללא ספק אירוע רב-ממדים. רע"מ הצביעו נגד הרכב הוועדה המסדרת שהציעה הליכוד, ובעד זו של "גוש השינוי". זו הייתה החלטה שהתקבלה ברגע האחרון, ולא רק בגלל ההסתה של חברי הציונות הדתית כלפי המפלגה בשבוע האחרון או הדיל הפוליטי בין בנימין נתניהו לנפתלי בנט על הרכב הוועדה, כפי ששמענו מהדוברים של רע"מ באולפנים. "כדי שידעו שאני לא פראייר", אמר לי עבאס דקות ספורות לאחר ההצבעה במליאה.

עבאס ראה בעובדה שהליכוד סגרו עסקה שנותנת יתרון לימינה בלי לידע אותו הזדמנות פז. זו הייתה ה"טעות" של הליכוד שהוא חיכה לה, כדי לעשות מהלך פומבי שיוכיח שהוא לא בכיס של אף אחד - ולהישאר בכותרות.

"הוכחנו בראש ובראשונה לקהל בוחרינו שעמדנו בהבטחות, וסיכלנו כל ביקורת אפשרית מהמתחרים שלנו במשותפת, שמאשימים אותנו שאנחנו סגורים עם נתניהו ועמוק בכיס שלו" אמר השבוע חבר מועצת "אל-שורא", הגוף העליון של קבלת ההחלטות ברע"מ ובתנועה האסלאמית.

כעס בתנועה האסלאמית על הימין

על עבאס הופעל לחץ גדול לחזור בו מהבטחתו לליכוד. מנהיגי התנועה האסלאמית כעסו על ההתגרות של איתמר בן גביר, שהצטלם בהפגנתיות מול כיפת הסלע במסגד אל-אקצא בשבוע שעבר. בתוך רע"מ עצמה גם לא קיבלו את השתיקה הרועמת שבה התקבלה ההסתה הגוברת מצד יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ׳, שכינה את חברי רע"מ "תומכי טרור".

אירוע נוסף מאחורי הקלעים השאיר את חברי רע"מ עם בטן מלאה: באחת הלשכות בכנסת, חבר הכנסת מיקי זוהר צעק על אחד חברי הכנסת מרע"מ שדרש תנאים תמורת ההצבעה. ברע"מ לא נשארו חייבים.

לאחר ההצבעה התקשרו בכירים מהליכוד לעבאס, השיחות לא נענו. אבל שיחה אחת שהגיעה כמה ימים לאחר מכן מראש הממשלה נתניהו עצמו נמשכה קרוב לחצי שעה. ברע"מ הגדירו אותה כ"שיחה חיובית מאוד". מבחינת הליכוד, ההפסד הסמלי של נתניהו בעניין הוועדה המסדרת נסלח לרע"מ, בעיקר כי הוא לא מהותי. הרי גם כך בכל פעם שרע"מ וימינה יחליטו לתמוך בכל הצעה של הליכוד בוועדה זה יעניק לליכוד את הניצחון הדרוש. אבל גם אין לליכוד ברירה אלא לסלוח: מבינים שם שרע"מ פתחה במגעים רציניים מול יש עתיד, שיכולים לבנות מערכת אמון מול גוש השינוי, אם הליכוד לא יספק את הסחורה.

ביש עתיד דרשו מרע"מ בשיחות סגורות המלצה בפני הנשיא ריבלין במידה ויתקיים סבב המלצות נוסף לאחר פקיעת המנדט של נתניהו להרכבת הממשלה וכן היעדרות מההצבעה על הקמת הממשלה הפוטנציאלית ברוטציה בין בנט ללפיד. ברע"מ לא מקבלים את הדרישה השנייה משתי סיבות. הראשונה, הם רוצים להיות שותפים אקטיביים בכל קואליציה שתקום, תמורת הסכם קואליציוני שיכלול מינויים לראשי ועדות סטטוטוריות בכנסת. הסיבה השנייה היא שהיעדרות מההצבעה תמצב אותם בעמדה זהה למתחרים שלהם במשותפת, דבר שברע"מ לא יקבלו בשום מצב.

היחס ללהטב"ים עדיין משחק תפקיד

החשש הגדול יותר בקרב הנהגת רע"מ מהברית עם יש עתיד הוא הנושא שבשמו פירקו את הרשימה המשותפת והחליטו לרוץ ברשימה עצמאית: זכויות הלהט"בים. רע"מ תמצא את עצמה בגוש עם רוב של תומכים בזכויות הקהילה הלהט"בית במידה וממשלת השינוי תקום. הם חוששים שזה יוביל לביקורת גדולה בקרב המצביעים השמרנים וגם בחלקים גדולים מהתנועה האסלאמית.

אבל מעבר לעניין העקרוני, רע"מ מעוניינת לשמר את הבידול שלה מהמשותפת, בידול שיצרה באמצעות השמרנות בסוגיות החברתיות, במיוחד בנושא הזה. בגוש נתניהו אין לרע"מ את החששות האלו כשהם יושבים לצד המפלגות החרדיות. בנוסף, עד הרגע הזה ברע"מ ממתינים לפניה מבנט, זה מבחינתם תנאי חשוב כדי לאפשר את הקמת הממשלה. בכירים ברע"מ מבהירים שלא יסתפקו בהסכם קואליציוני שלא נחתם על ידי שני ראשי הממשלה הפוטנציאלית - לפיד ובנט .

רע"מ מחזיקה אצבעות שימינה תסכים להצעת נתניהו ללכת לבחירות ישירות בלי לפזר את הכנסת. במצב כזה רע"מ תשמר את כוחה בכנסת, ונתניהו שכנראה נכשל בהרכבת ממשלה, יחזור להיות רלוונטי. כך או כך, כל עוד אין בחירות ואין ממשלה, רע"מ נשארת לשון מאזניים מחוזרת וכוחה מתחזק. הבעיה הכי גדולה של עבאס תהיה כשהכאוס הפוליטי ייפתר.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ומגיש בכיר בערוץ מוסאווא