צ'ק אין | פיצ'ר

"אופס, חברת התעופה התבלבלה": מה עושים כשמוצאים טיסה ישירה לניו יורק ב-300 דולר?

מאות נוסעים הצליחו השבוע לסגור לעצמם טיסה לניו יורק במחיר חלומי, וזו ממש לא הפעם הראשונה שזה קורה • מכרטיסים במחלקות ראשונות במחירי רצפה ועד טיסות ארוכות זולות להחריד, חברות התעופה מפרסמות לפעמים תעריפים שגויים • האם מדובר בטעות או בתרגיל שיווקי מתוחכם?

כרטיסי טיסה זולים מאוד. טעות או טריק שיווקי? / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov
כרטיסי טיסה זולים מאוד. טעות או טריק שיווקי? / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

"אתם יושבים?! טיסות ישירות!! לניו יורק ב-366 דולר בלבד! מחיר בלתי נתפס לטיסות ישירות עם אמריקן איירליינס!"' זעק פוסט של קבוצת טיסות סודיות בדרמתיות מוצדקת. מדובר במחיר נמוך מאוד ואף שובר שוק בטיסות ישירות מתל אביב לניו יורק. אך שעות בודדות לאחר מכן המחיר נעלם ממערכות ההזמנות של החברה.

עם היעלמותו, פרסמה אמריקן איירליינס הודעה: "אמריקן איירליינס מודיעה כי הייתה תקלה שתוקנה במחירי הטיסות מתל אביב לארה"ב. כרטיסי טיסה שנרכשו יכובדו על ידי החברה". ההערכות הן שמאות נוסעים הספיקו לרכוש כרטיסים, שנמכרו בתעריף בסיסי שלא ניתן לבטל.

צילום מסך טיסות סודיות
 צילום מסך טיסות סודיות

זו לא הפעם הראשונה ובטח לא היחידה, שבה כרטיס טיסה יקר מתפרסם במחיר אטרקטיבי במיוחד. כך, למשל, ב-1 בינואר 2019 גולשים זריזים הבחינו במחיר חריג אחר: טיסה במחלקה ראשונה בקתאי פסיפיק בקו ויאטנאם ניו-יורק במחיר של 675 דולר במקום ב-16 אלף דולר. זמן קצר לאחר מכן פרסמה קתאי כי מדובר בטעות במערכות שלה, עם זאת היא תכבד כרטיסים שנרכשו. הנוסעים ברי המזל שלא חיכו יותר מדי מרגע שראו את המחיר - זכו לטעום טיסה במחלקה ראשונה במחיר מבצע של מחלקת תיירים.

האם המחיר החריג לטיסות הארוכות והיקרות הוא בגדר תקלה או שבכלל מדובר בתרגיל שיווקי? טעויות במחיר מתרחשות לא מעט והשאלה שתמיד עולה היא לא רק כמה צרכנים הצליחו ללכוד את המחיר, אלא האם החברה תכבד את הטעות, שלפעמים נעשית באופן מכוון לטובת הבאזז והפרסום שילווה לטעות. יש לציין שברוב המקרים חברות התעופה יכבדו את ההזמנות, לאמריקן איירליינס וקתאי פסיפיק זה כנראה השתלם.

תקלה או טריק שיווקי?

יניב לניס, מייסד קבוצת הפייסבוק "טיסות סודיות", נהנה בעצמו ממחיר חריג כשמצא טיסה מברצלונה לניו יורק ב-400 דולר במחלקת עסקים. בלי לחשוב פעמיים הוא רכש כרטיס למקטע הטיסות מתל אביב ונהנה מן ההפקר.

המערכת של טיסות סודיות מקבלת התראה כשהמחירים יורדים והיא מפיצה את המידע לעוקביה. טיסות סודיות נהנו לא פחות מהבאזז בעקבות המחיר של אמריקן איירליינס, שנחשף בעמוד הפייסבוק של הקבוצה. "הצ'ט בוט שבנינו מגיע מאותו כאב של מי שפספס מחירים כאלה בעבר", מספר לניס.

לניס סבור שבמקרה של אמריקן איירליינס לא מדובר בתקלה מכוונת: "כרטיס טיסה בנוי מתחשיב שכולל היטלים ומסים כך שעל פי התחשיב הזה, בניכוי המסים, הכרטיס שהציעה אמריקן מכניס לה 7 דולר לערך. תמחור עד כדי כך נמוך כנראה נבע מטעות במערכות - ייתכן שרצו לעלות עם מבצע אבל בדרך קרתה טעות. אמריקן יכלה להוריד 100 דולר מהמחיר של המתחרות והבאזז היה אותו באזז והיא הייתה גם מרוויחה על הכרטיסים האלה".

טעות במחיר שמוצג לצרכן יכולה להיגרם מטעות אנוש תמימה, דוגמת הקלדת מחיר של 100 דולר במקום 1,000 דולר - גם זה קרה, וגם מטעות של מערכת שמשתגעת ומציעה טיסות מהוואי ליעדים שונים בארה"ב ב-7 דולר, כפי שקרה ב-2013.

את הטעויות שצצות מעת לעת לניס מכיר היטב. "בסוף ההחלטה אם לכבד את הטעות תלוי בהיקף החשיפה", הוא מסביר. "הייתה טעות בזמנו לאל על בכרטיס טיסה להודו בכ-100 דולר בכיוון אחד. זה לא זכה לבאזז ולא היה כזה דיל אטרקטיבי כי זה רק לכיוון אחד".

לפני שנה טעות אחרת במערכות של אל על הובילה למחיר של 300 דולר לטיסות לברזיל (עם קונקשן בארה"ב). מעט המזמינים, רובם מברזיל, התאכזבו כנראה כשההזמנה בוטלה בנימוק שמדובר בטעות, וכספם הוחזר להם. גם כאן כנראה שיקולי החשיפה לטעות, שאולי מעט מזמינים נהנו ממנה, לא היו שווים את העלות.

טעויות גם מתרחשות כשהמערכות של סוכני המכירות המקוונים או של חברות התעופה מפשלות בהמרת מטבעות לטובת אתרים שמשווקים במדינות מסוימות. כך, לפני כארבע שנים טיסה של יונייטד איירליינס הוצגה באתר בדנמרק במחיר של כ-79 דולר בתרגום לכתר הדני במקום המחיר המלא של הטיסה, 4,000 דולר.

יש להבחין בין שתי אינטראקציות שונות מול צרכנים בכל הנוגע למחירי מציאה. הראשונה, מקורה בתקלה או בטעות שבזכותה יש מי שיטוס במחלקה ראשונה ב-675 דולר במקום ב-16 אלף דולר. ואילו השנייה תוביל בעיקר לתסכול: הבטחה למחיר נמוך עד כדי מגוחך בסגנון חופשה ב-10 שקלים, עם היצע מוגבל שיוביל לקריסת האתר אליו מנסים להיכנס אלפי צרכנים בו זמנית, או אפילו למקרה שבו יצליחו להזמין ויקבלו הודעה שהזמנתם נקלטה בטעות. במקרה הזה מה שהחברה מקבלת הוא תסכול וכעס במקום באזז על המהלך המגניב.

ב-2016 הציעה גרופון באתר שלה חופשה ביוון ב-10 שקלים. 120 איש הספיקו לבצע הזמנה ועוד לפני שהספיקו לחגוג התבשרו כי חלה טעות שאפשרה להם לבצע הזמנות בשעה שהיו רק 10 חופשות במלאי - נתון שגרופון פרסמה מראש אגב. חלק מהמאוכזבים, שקיבלו אישור להזמנה שביצעו, אף תבעו את החברה ובמסגרת פשרות ופסקי דין קיבלו פיצוי של 200-450 שקל. המקרה הזה ממחיש שהכוונה לייצר באזז במובן מסוים "התהפכה" על החברה.

מה לעשות כשפוגשים מחירים מפתים?

לניס מספק כמה טיפים לטובת הגולשים שלוכדים טעות במחיר:

ראשית, תהיו מהירי החלטה. הטעות תתברר תוך פרק זמן קצר והמחיר השגוי יעלם מהר יותר מזמן ההתלבטות. שנית, יש לזכור שלרוב, הכרטיסים המאוד מוזלים לא ניתנים לביטול ועל כן, ההמלצה היא ששאר האלמנטים של החופשה, לרבות ההזמנות לבית המלון, יהיו ניתנים לביטול. באופן הזה, אם הכרטיס שנרכש במחיר הטעות יבוטל - לפחות לא תשלמו קנסות על ביטול המלון. בנוסף מציע לניס שעד שלא תקבלו כרטיס טיסה לתיבת המייל, אל תזמינו טיסות המשך במידה וצריך או כרטיסי כניסה לאתרי בילוי.

לניס מפציר בצרכנים לא למהר ולוודא מול חברת התעופה את המחיר הזול. "למרות הפיתוי לוודא שהמציאה אמיתית, מומלץ להמתין משום שככל שיעבור הזמן ויתקרב מועד הטיסה, יעלה הסיכוי שחברת התעופה תכבד את הכרטיס", הוא מסביר."במידה ותתקשרו כמה דקות אחרי הזמנת הכרטיס, ייתכן והמחיר השגוי יעלה שאלות רבות בחברת התעופה, וחלון הזמן הקצר, יאפשר לחברת התעופה לבטל".