נתניהו הגיע לוועידת האקלים הבינלאומית: זה הפער בין ההצהרות למציאות

"ישראל תשלים המעבר לאנרגיה מתחדשת עד שנת 2050" - כך אמר ראש הממשלה בוועידת האקלים, אם כי לישראל אין כל תוכנית ממשלתית מאושרת בנושא, והמשרד הרלוונטי מסרב בתוקף לאשר יעדים • המשרדים האמונים על תוכנית בנושא מתקשים להגיע להסכמות, בעוד שהממשלה לא ממהרת להכריע

אנרגיה ירוקה / צילום: Shutterstock
אנרגיה ירוקה / צילום: Shutterstock

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם היום בפסגת האקלים הגלובלית אותה מארח נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. במסגרת נאומו, אמר נתניהו כי הוא מתחייב "להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ולהשלים בהצלחה את המעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיה מתחדשת בישראל עד שנת 2050". נכון לעת הזו, אין לישראל תוכנית ממשלתית מאושרת בנושא מעבר לאנרגיה מתחדשת עד שנת 2050.

נתניהו הודה בדבריו לנשיא ביידן על קיום הוועידה, ואמר כי הוא "יודע עד כמה עמוקה המחויבות שלו לפעולה נחרצת בנושא האקלים. אנו, במדינת ישראל, שותפים מלאים למחויבות זו". בעניין התקדמות ישראל בהפחתת התלות בדלקים מאובנים, אמר נתניהו כי "ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בצמצום צריכת הפחם. אם לא תהיינה נסיבות בלתי צפויות, בתוך ארבע שנים מהיום - כלומר עד 2025 - לא תתבצע יותר שריפת פחם בישראל. בתחום השני, במהלך חמש השנים האחרונות הגדילה ישראל את תפוקת האנרגיה שמקורה בקרינת השמש מ-2% לכמעט 10% בשנה זו. הצבנו לעצמנו יעד שעד סוף העשור הנוכחי נפיק למעלה משליש מהחשמל שלנו באמצעות אנרגיה מתחדשת".

יחד עם זאת, נדגיש כי בשנת 2020 אמורה הייתה ישראל לפי ההתחיבויות בהסכם האקלים הבינלאומי, להפיק 10% מהחשמל שלה באמצעות אנרגיה מתחדשת. ואולם, בשנה זו רק כ-6% מהחשמל יוצר באמצעות אנרגיה מתחדשת. עד שנת 2030, תדרש ישראל לבצע שינויים תשתיתיים ורגולטורים כדי לעמוד ביעדים הנוכחיים - ייצור של 30% מהחשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת, אשר עיקרה מופקת מפאנלים סולריים.

כדי להאיץ את השימוש באנרגיה מתחדשת ובראשה סולארית, אחד האמצעים הנדרשים ביותר, הן טכנולוגיות לאגירת אנרגיה שיאפשרו צמצום בזבוז של אנרגיה הנקלטת בשעות השמש, ושימוש בה בשעות הלילה. על כך, אמר נתניהו כי "אתגר משלים שמונח לפתחנו הוא אגירת אנרגיה סולארית. אני וממשלתי משקיעים מאמצים ניכרים בפתרון האתגר כדי להפוך את ישראל למדינה מובילה בעולם באגירת אנרגיה. הדבר יאפשר לנו לחולל מהפכה אמיתית בשימוש באנרגיה מתחדשת. מאות חברות הזנק ישראליות מתמקדות בפרויקט זה ובנושאים שקשורים בו. החברות הללו כבר קיבלו השקעות של מיליארדי דולרים, והן תקבלנה עוד. אני מאמין שהמדע הישראלי והיצירתיות הישראלית יאפשרו לנו לתרום את חלקנו למעבר העולמי לכלכלה נטולת פליטות של פחמן דו-חמצני".

ישראל היא מובילה עולמית בתחום טכנולוגיות המים, כך אוזכר לפני נאומו של נתניהו, וכך גם הדגיש ראש הממשלה; "ישראל מחוללת שינוי כביר גם בתחום המים. השגנו פריצת דרך עולמית בפיתוח שיטות יעילות לניצול מים בחקלאות; זאת בעזרת המצאות חדשניות של טפטפות, מערכות של חקלאות הידרופונית ויישומים של בינה מלאכותית. ישראל נחשבת כמעצמה בכל הקשור לטיהור, למִחזור ולהתפלת מים. כ-93% ממי השפכים של ישראל מטוהרים, וכ-86% מהם ממוחזרים לשימוש בחקלאות. עוד הוסיף נתניהו: "לא רק שאנו פועלים לסיים את התלות בדלקי מאובנים ולמצוא פתרונות למשבר האקלים - אנו מרחיבים את מעגל השלום הישראלי-ערבי, וזוהי גם כן בשורה מצוינת לאזורנו ולעולם כולו".

נזכיר, כי ישראל הגיעה לפסגת האקלים של ביידן כאשר היא נטולת תוכנית מאושרת להפחתת הפליטות עד שנת 2050 - תוכנית הקיימת במדינות רבות. לאורך השנתיים האחרונות, גיבשו משרדי הממשלה תוכנית ששמה "כלכלה דלת פחמן 2050", במטרה לקבע יעדים להפחתת פליטות בכלל הסקטורים הממשלתיים - אנרגיה, חקלאות, כלכלה, פסולת, בנייה ועוד. ואמנם, בטרם הגשת הצעת המחליטים לממשלה בנושא לפני מספר חודשים, התנגדו במשרד האנרגיה לתוכנית המוצעת - ששאפה להפחית יותר מ-90% מהפליטות בסקטור החשמל, לצד מעבר לאנרגיה מתחדשת.

גם בתוכנית ״כלכלה דלת פחמן 2050״ עליה עמלו משרדי הממשלה, אין כל כוונה נכון לעת הזו להגיע לנטו אפס פליטות בשנת 2050, בדומה להתחייבויותהן של מדינות רבות ובהן ארה״ב, בריטניה, גרמניה, צרפת ועוד. למעשה, במשרד האנרגיה מוכנים להתחייבות להפחתת פליטות בסקטור החשמל של 75-85% לכל היותר.

היום, אמר נתניהו כי עד שנת 2050 תשלים ישראל את המעבר לאנרגיה מתחדשת, אך בשלב זה כאמור אין תוכנית בנושא, ומשרד האנרגיה מתנגד באופן נחרץ לקביעת יעדים מדידים כלשהם של שימוש באנרגיה מתחדשת בשנת 2050, למרות הערכת המשרד כי בשנה זו האנרגיות המתחדשות יהיו אחראיות על כ-60% מהפקת החשמל בארץ. טענת המשרד כי לאורך השנים הקרובות הטכנולוגיות הזמינות ישתנו, ולכן אין טעם בקיבוע יעדים. בין היתר, מקווים במשרד האנרגיה כי עד שנת 2050 תהיינה טכנולוגיות ללכידת פחמן מהאוויר ולכידתו בשכבות גיאולוגיות - טכנולוגיה שלא קיימת בשלב זה, ולא ברור מה תהיה השפעתה הסביבתית.

נדגיש, כי מדינות שונות בעולם אכן הציבו יעדי אנרגיה מתחדשת לשנת 2050, שכן לא ניתן להפחית את פליטות הפחמן ללא מעבר מסיבי לשימוש באנרגיה מתחדשת. כך למשל, בהוואי יגיעו ל-100% מתחדשות כבר ב-2045 וכך גם בקליפורניה, בכשר בשנת 2050 שורה של מדינות יפיקו את כל החשמל שלהן מאנרגיה מתחדשת, ובהן - גרמניה, אוסטריה, דנמרק, פורטוגל, ספרד, בליז, גואטמלה, ניו יורק, ומרוקו - שתפיק כמעט את מלוא החשמל שלה באמצעות פאנלים סולריים.

תגובת גרינפיס לנאום נתניהו בוועידת האקלים: ״ממשלת ישראל צריכה להתפכח. נתניהו ממשיך למחזר הצהרות קודמות שלו כשבפועל לישראל אין תוכנית למאבק במשבר האקלים. הפחתת השימוש בפחם ושורה של צעדים נוספים בהם התגאה ראש הממשלה נועדו בראש ובראשונה להבטיח את פיתוח משק הגז, כשגם היום עיקר מאמצי הממשלה מכוונים לפתיחה של עוד עשרות אזורים חדשים בים התיכון לחיפושי גז ונפט ויצירת ביקושים חדשים לדלקים פוסיליים בארץ ובאירופה. ממשלת ישראל צריכה להתפכח, להקשיב לרוחות השינוי, לעגן את היעדים בחוק או החלטת ממשלה ולהקפיא מיד את כל התוכניות החדשות להפקה, שינוע ושריפה של נפט וגז. במקום זאת עליה להשקיע ככל הנדרש בפיתוח אנרגיית השמש וטכנולוגיות אגירה שגם יובילו ליצירת עשרות אלפי משרות ירוקות בשנים הקרובות״.

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", הגיב לדברי רוה"מ מהיום בוועידת האקלים הבינלאומית ואמר: "לא ברור על איזה מאמץ בנושא אגירת אנרגיה נתניהו מדבר, שעה שהנושא פתור בעולם טכנית ומסחרית וישנם פרויקטים רבים ויציבים בהיקף גדול בתחום זה, לרבות בארה"ב וגם בארץ. בנוסף, את ההתחייבות של נתניהו למעבר מלא לשימוש באנרגיות מתחדשות ולהפסקת השימוש בדלקים פוסיליים, יש לקבע בחקיקה ולהגדיר לה לו"ז שאפתני, תכנית עבודה וצוותי מעקב בעלי סמכויות. כל הצהרה, לרבות החלטת ממשלה, אינה מהלך מספק, כזה שיביא לרתימת משרדי הממשלה השונים לכיוון אחד מחייב.

"נציין כי עד כה משרדי הממשלה השונים מתקוטטים ביניהם ואינם מצליחים להגיע להסכמות, כך שהמרחק הנוכחי מחקיקה מחיייבת הינו רב. עוד נציין כי רק בשבוע שעבר הציג משרד האנרגיה את תוכניותיו ל- 2050 והן אינן כוללות הפסקת שימוש בדלקים פוסיליים. נהפוכו, למשרד תוכניות לחלק רישיונות נוספים לקידוחי גז ונפט, על אף השפעתם ההרסנית על האקלים. את ההתחייבות האפשרות לייצר לכל הפחות 40% מהחשמל שלנו ב- 2030 ו- 95% ממנו ב- 2050 מאנרגיה מתחדשת, טירפד משרד האנרגיה. כמו"כ על ראש הממשלה להעביר מיידית, תוך מעורבותו האישית, חוק אקלים הכולל מיסוי פחמן, מרכיב אותו טירפד משרד האוצר. בלי מהלכים אלו, הצהרותיו של נתניהו תישארנה חלולות ומשולות לכתובות על קרח ביום חמסין".