משרד הבריאות בודק קשר בין דלקת בשריר הלב והחיסון של פייזר

"חדשות 12" חשפו אתמול דוח של משרד הבריאות, לפיו 62 מחוסנים לקו בדלקת בתקופה שלאחר קבלת החיסון • לא ברור אם יש קשר לחיסון ויש לציין שמדובר בתופעות יחסית שכיחות

אישה מקבלת חיסון של פייזר בסניף איקאה בראשון לציון / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
אישה מקבלת חיסון של פייזר בסניף איקאה בראשון לציון / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

ב"חדשות 12" חשפו אתמול את המספרים בדוח של משרד הבריאות אשר בדק את תופעת הדלקות בשריר הלב בקרב צעירים שחוסנו בחיסון של חברת פייזר נגד קורונה. על פי הדוח, 62 מחוסנים לקו בדלקת בתקופה שלאחר קבלת החיסון. מבין אלה, 60 השתחררו לאחר טיפול, ומצבם כרגע טוב. שניים נפטרו.

משרד הבריאות מסר כי הוא עדיין לא יודע בוודאות האם התופעות קשורות לחיסון. דלקת בשריר הלב ובקרום הלב הן הפרעות יחסית שכיחות. הן עלולות להופיע לאחר זיהום נגיפי או חיידקי וגם אחרי פציעה. לכן התופעה יכולה לצוץ פתאום גם אצל אדם בריא. שכיחות דלקת שריר הלב באוכלוסיה בארה"ב על פי ה-NIH, המכון הלאומי למחקר בארה"ב, היא כ10-20 מקרים ל-100 אלף איש, והחולים לרוב צעירים ובריאים לפני האירוע.

ההערכות הן כי השכיחות האמיתית של דלקת בשריר הלב באוכלוסייה בתנאים רגילים היא גבוהה יותר, אבל רוב החולים אינם מפגינים תסמינים. ישנן אפילו הערכות לפיהן 1%-1.5% מן המחלות הזיהומיות (כולל זיהומי נשימה כמו צינון או שפעת אבל גם דלקת שיניים, דלקת בדרכי השתן, דלקות עור ועוד) מערבים דלקת בשריר הלב.

מחלת קורונה קשורה גם היא בדלקת בשריר הלב, בשיעורים לא ידועים עד הסוף, בין היתר בגלל הקושי לאבחן מצב זה אצל חולים שמעבירים את המחלה בבית.

את הנתונים הללו של 10-20מקרים ל-100 אלף איש בשנה, יש להשוות לשיעור של 1 ל-100 אלף מתחסנים בשלושה חודשים שבהם פתוח מבצע החיסונים לצעירים. על פי הנתונים האלה בלבד, לא נראה כי מספר החולים במחלה בקרב המתחסנים הוא חריג.

בכל זאת, נראה כי הרופאים שמו לב להיווצרות הדלקות הללו בסמיכות חשודה לחיסון, או בדפוסים מפתיעים לעומת השכיחות של התופעה בשנים רגילות (למשל, ייתכן שהשכיחות הגבוהה יותר בקרב גברים צעירים היא חריגה) ולכן התופעה נבדקת. גם אם ימצא כי החיסון קשור לחלק מן המקרים המדוברים, לא בטוח שימצא שהוא קשור לשני מקרי המוות. לכן דרושה בדיקה מעמיקה. הממצאים הועברו לחברת פייזר ול-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, שהחלו גם הם בבדיקה.

לבדיקה כזו יכולות להיות השלכות רבות מעבר לשאלה האם להמשיך להמליץ על התחסנות בחיסון הזה. במידה ויסתבר כי החיסון קשור בדלקת, ייתכן שניתן יהיה לאתר מראש אנשים שמועדים יותר לתופעה ולהמליץ להם לא להתחסן או לבחור בחיסון אחר. ייתכן שניתן יהיה לבצע טיפול מוקדם אצל קבוצות סיכון לתופעה. תהיה אפשרות להעלות מודעות לנושא בקרב רופאים, כדי להאיץ את האבחון והטיפול במידה והתופעה אכן מתרחשת זמן קצר לאחר החיסון. יש לציין כי בתי החולים קיבלו כבר לפני כחודש הנחיה לבדוק את התופעה ולדווח עליה במקרה של מתחסנים, כך שהמודעות היא כבר גבוהה.