מניות מדפסות התלת-ממד עדיין רצות על הבאזז שהיה סביבן בעשור הקודם

ההתלהבות בשנת 2013 ממדפסות תלת-ממד הייתה כישלון בשוק המניות • האם הספקולציה השנה תהיה שונה?

מדפסת תלת-ממד / צילום: שאטרסטוק
מדפסת תלת-ממד / צילום: שאטרסטוק

בשנת 2013 היה נראה כי מדפסת בתלת-ממד הולכת להיות המכשיר הביתי הבא. זה לא קרה, והנושא הזה להשקעות חמות קרס כמו בניין קלפים. כעת התעשייה חושפת ממד נוסף, כשגל של חברות "ייצור בהוספה" מדפיסות מגוון דברים - ממזון ומכשירים ליישור שיניים ועד פיגומי איברים להשתלות בבני אדם.

אבל האם הן יכולות להדפיס לכם כסף?

בסיבוב האחרון, המומחים שגו בהערכותיהם. מחקר שפורסם ב־2013 על-ידי פרופסור עמית באוניברסיטה הטכנולוגית של מישיגן קבע כי החזקת מדפסת בתלת-ממד תהיה משתלמת למשק בית אמריקאי ממוצע, והסיק כי זה יהפוך ל"מכשיר מכני אלקטרוני שיימכר באופן נרחב".

בזמנו, מדפסת תלת-ממד טובה יכלה לעלות כמה אלפי דולרים. ומחיר לא היה המכשול היחיד: סקירה של "New Atlas", עיתון טכנולוגיה ומדע, משנת 2013 על מדפסות תלת-ממד כללה הצהרה מהאתר של חברת MakerBot: "דרושים סבלנות, ידע ותחושה של הרפתקה". זה כנראה היה יותר מדי לבקש מרוב הצרכנים.

החורף, חברות הדפסה בתלת-ממד חובות עלייה המזכירה את הימים בהם התחזיות השוריות הוכרזו בפעם הראשונה. נכון ל־9 בפברואר, המניות של ארבע חברות ההדפסה בתלת-ממד הנסחרות ביותר עלו במחיריהן פי ארבעה בממוצע מתחילת השנה. בשיא, מניות של החברה הוותיקה 3D Systems Corp עלו במחיר יותר מפי חמישה, בזמן שהמניות של ExOne עלו ביותר מ־570%. מאז איבדו הרבה מהרווחים האלה.

לאפקט של גיימסטופ הייתה השפעה מסוימת, כשגל פתאומי של עניין מצד משקיעים יומיים סחף את הספקנים שמכרו את המניות בחסר. טירוף ה־SPACs, שגם הוא נמצא בדעיכה, שיחק תפקיד גם כן. מיזוג חברת ההדפסות Desktop Metal עם חברת צ'ק פתוח בסוף שנה שעברה בגובה 2.5 מיליארד דולר הביא לטרפת של גיוס הון בשוק. בינתיים השנה, החברות הפרטיות Markforged ו־Velo3D הכריזו על כוונה להתמזג עם חברות צ'ק פתוח ולהיות מונפקות, לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר ו־1.6 מיליארד דולר, בהתאמה.

העסקה של Velo3D, במיוחד, סובבה ראשים עם הרשימה המתארכת של תומכים ידוענים. החברה הודיעה כי תתמזג עם Jaws Spitfire Acquisition Corp של בארי שטרנליכט, שסרנה וויליאמס היא בין הדירקטורים בה. הקרן של המשקיעה הכוכבת קתי ווד, ARK Investment Management, הכפילה את השקעתה ב־SPAC דרך הקרן הנסחרת בבורסה שלה, Autonomous Technology and Robotics. נכון ל־15 באפריל, לקרן הזו היו גם החזקות משמעותיות בחברות מדפסות התלת־ממד Stratsys ו־3D Systems.

ישנם גם גורמים במרכיבי היסוד שמשחקים תפקיד. חברות הדפסה בתלת-ממד חוו עלייה בעניין במוצריהן בזמן מגפת הקורונה מצד חברות בריאות המחפשות סיוע בייצור מכשור רפואי. הטכנולוגיה של המדפסות טובה מספיק לייצור מטושים, מכונות חמצן ומסכות ויכלה לגשר על הפער שנוצר בגלל ההיצע הנמוך והעיכובים באספקה מצד יצרניות מסורתיות.

טאשה קיני, אנליסטית האחראית על תחום השקעות בהדפסה תלת־ממדית ב־ARK, אמרה כי תעשיית ההדפסה בתלת-ממד היום יכולה לגדול בחמש השנים הקרובות לתעשייה של יותר מ־100 מיליארד דולר, והוסיפה כי החדירה לשוק לצרכני קצה הושלמה רק ב־1%.

מניות של חברת Stratasys ושל 3D Systems נסחרות בשבריר מהשיא של מחיר המניות ב־2013 וב־2014, הפעם האחרונה שהתעשייה הייתה על סיפה של התפרצות גדולה. האם הנפילה האחרונה בתחום יצרה נקודת כניסה אטרקטיבית?

סביר להניח שלא. אומנם הפוטנציאל העיצובי של הטכנולוגיה מושך, אבל נותר עוד לראות אם מוצרי התעשייה מוכנים לעבור ממצב של ייצור אבי-טיפוס להדפסה המונית של מוצרים. זה הופך לבעיה כשמכניסים למשוואה שלפחות חלק מהשינוי כבר כלול במחיר. רוב החברות הנסחרות הוותיקות נסחרות במחיר גבוה משמעותית לעומת איך שנסחרו בתחילת השנה. לדוגמה, חברת 3D Systems נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי גבוה ב־83% על בסיס שווי מוערך ממכירות עתידיות.

תומכי הטכנולוגיה מהמרים על כך שהמגפה הכריחה חברות לשקול מחדש איך הן ייצרו סחורות בטווח הארוך, וכמה מהן מסתכלות על ייצור בחו"ל על-מנת למנוע בעיות בשרשרת האספקה וחוסרים. אנליסטים צופים כי 3D Systems תגדיל את המכירות באופן שנתי בשבעה מתוך שמונה הרבעונים הקרובים, והם אופטימיים באותה מידה לגבי צמיחת Stratasys. שתי החברות התמודדו עם ירידה במכירות לפני פרוץ המגפה.

זה נכון שכמה חברות כבר הימרו בגדול על הדפסה בתלת-ממד. נכון לדצמבר, חברת המכשור הרפואי Align Technology הודיע כי היא יכולה לייצר יותר מ־700 אלף מכשירים ליישור שיניים ביום בעזרת הטכנולוגיה הזו.

אולם אימוץ נרחב יותר שלה לייצור חלקים לצרכני קצה, בניגוד לאבות-טיפוס, ייקח זמן ועשוי לעולם לא לקרות ברמה שבה השוורים בתעשייה צופים. בריאן דראב מחברת ההשקעות William Blair הזהיר כי ההזדמנויות בתחום ייוותרו קטנות ומצומצמות לשימושים שמצריכים ייצור בקנה-מידה נמוך, התאמה אישית גבוהה וגמישות בבחירת החומרים.

כעדות לכך שעוד לא הגענו לרגע של שינוי משמעותי, הצביע באופן ספציפי על מכירות 3D Systems ברבעון הרביעי. החברה מסרה כי הכנסותיה מייצור לצורכי בריאות עלו ב־48% משנה לשנה, אבל מכשירים ליישור שיניים היו אחראיים ליותר מחצי מהצמיחה הזו. בסך-הכול, המכירות גדלו רק ב־2.6% בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם לכן.

בקיצור, התעשייה הזו אולי מגניבה בשלושה ממדים, אבל היא עוד לא שם. יכול להיות שהמטוש הבא שישמש לבדוק אתכם לקורונה הודפס במדפסת, אבל סביר להניח שנכון לרגע זה, המכונית הבאה שתקנו תצא ממפעל ולא ממדפסת.