"סופר מריו" מציג את "אם כל הרפורמות" בניסיון להוציא את איטליה ממשבר הקורונה

רה"מ מריו דראגי יציג השבוע תוכנית חומש לשיקום המדינה בהיקף של 221 מיליארד אירו • רוב הסכום יגיע מקרן הסיוע של האיחוד האירופי • בראש סדר העדיפיויות: השקעה בתשתיות תחבורה ובנייה, כלכלה ירוקה, דיגיטלציזציה והפחתת חסמים רגולטוריים "שמבריחים את ההון הזר"

ראש הממשלה מריו דראגי ברומא / צילום: Associated Press, Andrew Medichin
ראש הממשלה מריו דראגי ברומא / צילום: Associated Press, Andrew Medichin

נאמן להבטחתו לנסות ולשקם את איטליה ממשבר הקורונה ומשנים ארוכות של דשדוש כלכלי, צפוי ראש הממשלה מריו דראגי להציג השבוע בפני הפרלמנט במדינה תוכנית־חומש מקיפה בשווי של כ־220 מיליארד אירו. המטרה: חידוש הצמיחה וביצוע רפורמות מבניות במשק האיטלקי כאשר בראש סדר העדיפויות השקעה ברכבות מהירות, בתשתיות ובבנייה, קידום כלכלה ירוקה ודיגיטליזציה, לצד ייעול עשיית עסקים במדינה והפחתת חסמים רגולטוריים ומשפטיים.

התוכנית, שכוללת יותר מ־300 עמודים ושזכתה לראשי התיבות PNRR (Piano nazionale di ripresa e resilienza, "התוכנית הלאומית לשיקום ולעמידות") אמורה להוות את הרפורמה הכלכלית המשמעותית ביותר שידע המשק האיטלקי מזה עשורים.

"ארבעה תחומים יעמדו במרכז", הודיע דראגי בסוף השבוע, עוד לפני הצגת התוכנית בפני הפרלמנט. "השירות הציבורי, מערכת המשפט, הקלות ברגולציה וקידום התחרותיות".

 
  

רוב הכסף מהאיחוד האירופי

התוכנית מתוקצבת ב־221 מיליארד אירו על פני חמש השנים הקרובות. 190 מיליארד מתוכם יגיעו מקרן מיוחדת, שהקים האיחוד האירופי לשיקום היבשת ממשבר הקורונה, בשווי 750 מיליארד אירו. 31 מיליארד האירו הנותרים יגיעו מהתקציב השוטף של הממשלה, שנמצאת גם כך בגירעון עמוק וסובלת מיחס הגירעון־תוצר השני בגובהו באיחוד האירופי. כ־70 מיליארד אירו מתוך הסכום שיספק האיחוד האירופי צפוי להיות מענק.

עוד לפני שגובשה, השאלה מה לעשות עם עשרות המיליארדים שיזרמו מבריסל גרמה לטלטלה פוליטית במדינה. אחרי שראש הממשלה הקודם, ג'וזפה קונטה, בגיבוי עמיתו הספרדי, הצליחו לשכנע את האיחוד האירופי להקצות סכום זה - באיומי פרישה או הכרזה על כישלון האיחוד האירופי - התפרקה ממשלתו של קונטה על רקע מתחים פנימיים סביב אופן השימוש בכסף. מי שנקרא לדגל על ידי נשיא איטליה היה דראגי, לשעבר נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), בן 73, שמונה להקים ממשלה חדשה ולעמוד בראשה כדמות מקצועית על־פוליטית.

דראגי עמד במשימה מבחינה פוליטית, והצליח להקים ממשלה בתחילת השנה. כעת הוא נדרש להציג את סדר העדיפויות הכלכלי והחברתי שלה, באמצעות התוכנית לרפורמה כלכלית ומבנית במשק האיטלקי.

המיתון העמוק ביותר מאז מלחמת העולם

כמו מדינות אירופיות אחרות, רשמה גם איטליה בשנה החולפת את המיתון העמוק ביותר שחוותה מאז מלחמת העולם השנייה. שיתוק הייצור החיוני בתחילת השנה שעברה עקב הקורונה יחד עם הסגרים הארוכים וההגבלות על החיים הציבוריים שנבעו ממנה, הביאו לירידה של 10.5% בתוצר ב־2020 - אחד השיעורים הגבוהים ביותר באירופה.

התוכנית החדשה היא ניסיון לתקן ולהסיר חסמים שעמדו בפני הכלכלה האיטלקית כחלק מהליך השיקום. היא תכלול, למשל, תוכנית השקעה של 25 מיליארד אירו בהקמה ובשיפור תשתית הרכבות המהירות על פני כל המדינה, שאמורות גם לחבר בהצלחה בין הצפון התעשייתי העשיר לדרום העני יחסית. מיליארדי אירו נוספים יוקצו לשיפוץ בתי ספר ולהנחת תשתית אינטרנט מתקדמת לכיתות, בניסיון להפוך את איטליה ל"מודרנית יותר". כ־49 מיליארד אירו יושקעו בסך הכול בתחום ה"דיגיטליזיציה", כולל הנחת תשתית סיבים אופטיים, קידום רשת G5 וסובסידיות לחברות בתחומי הטכנולוגיה.

 
  

כמו בגרמניה ובמדינות אירופיות אחרות, גם הרפורמה האיטלקית צפויה לשים דגש על טכנולוגיה ירוקה: מימון מפעלים וטכנולוגיות הפועלות בתחום כלכלת המימן (שימוש במימן דחוס הנוצר מאנרגיות מתחדשות במקום דלק מאובנים), מתן סובסידיות לפרויקטים של אנרגיות מתחדשות ועוד. השקעות בכלכלה ירוקה אמורות לכלול 57 מיליארד אירו.

בסך הכול הוזכרו שישה תחומים עיקריים להשקעות ממשלתיות: דיגיטליזציה, כלכלה ירוקה, השקעות בתשתיות תחבורה, חינוך, בריאות וקידום הלכידות בציבור האיטלקי.

לצד ההשקעה הכספית צפויה הממשלה לאשר שורה של שינויים במערכת החוק ובמערכת העסקית במדינה, שאמורים להקל על עסקים במדינה ולפתוח את המשק להשקעות זרות ולתחרות. אחד המנגנונים המעיבים על הפיתוח הכלכלי, מסכימים מומחים, הוא איטיות מערכת בתי המשפט האיטלקיים, שלפי הערכות הבנק העולמי "מרתיעים" הון זר רב מלהשקיע במדינה. התוכנית של דראגי אמורה לפשט ולייעל את עבודת בתי המשפט בתחום המסחרי, ו"ליישר קו" עם מדינות אירופיות אחרות.

השאיפה: צמיחה לצד הורדת האבטלה

התוכנית אמורה להביא לצמיחה עודפת של 3.6%, על פני הקיים, עד שנת 2026, ולהורדת שיעור האבטלה ב־3% עד שנה זו. מי שיהיה אחראי בשלב הנוכחי לפיקוח על התוכנית יהיה משרד האוצר האיטלקי, בראשות שר האוצר דניאלה פרנקו.

דראגי חילק תיקים שונים למפלגות המרכיבות את ממשלת האחדות המיוחדת, ביניהן הסוציאל־דמוקרטים, תנועת חמשת הכוכבים, פורצה איטליה ו"הלגה", אך דאג גם למנות מומחים לכמה תפקידי מפתח. כך, דניאלה פרנקו כיהן בעבר כנגיד בנק איטליה. עם זאת, לפי הדיווחים האחרונים באיטליה דראגי מנסה להעביר את הסמכות על הפיקוח אליו, למשרד ראש הממשלה.

התוכנית צפויה לקבל אישור גם מנציבות האיחוד האירופי, שלה היא תוגש כבר בימים הקרובים. מאז שדראגי, שנחשב למי שהוביל בהצלחה את גוש האירו למרות משברים כלכליים, תפס את מושכות השלטון, המרווח בין התשואה על אג"ח ממשלתי איטלקי לאג"ח ממשלתי גרמני לעשר שנים, המסמל בעבור רבים את הסיכון שמשקיעים רואים בכלכלה האיטלקית, הצטמצם. המרווח ירד מ־2.6% בשיא משבר הקורונה במרץ 2020 ל־1.1% השבוע.