בזק | בלעדי

בזק בינלאומי ו-yes הגישו בקשת מיזוג למשרד התקשורת

הנהלת החברות בנות בבזק הזמינה את ועדי העובדים למו"מ על השינויים הצפויים בקבוצה • בבקשה מציינת אלפא כי השיווק והכספים של החברה הממוזגת יועברו לפלאפון ו-yes תקלוט את החטיבה הפרטית של בזק בינלאומי

רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, yes ובזק בינלאומי / צילום: תמר מצפי
רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, yes ובזק בינלאומי / צילום: תמר מצפי

התקדמות במהלכים למיזוג בזק בינלאומי ו-yes. לגלובס נודע כי החברות הגישו למשרד התקשורת בקשה למיזוג ביניהן. שתי החברות הן חלק מקבוצת החברות בנות בבזק הקרויה "אלפא", שכוללת בנוסף את חברת פלאפון.

במסגרת בקשת המיזוג החברות הודיעו למשרד כי yes תקלוט את החטיבה הפרטית של בזק בינלאומי, החטיבה העסקית תוקם כחברה נפרדת, ושירותי כספים ושיווק יינתנו על ידי פלאפון.

עוד נודע לגלובס כי הנהלת אלפא הזמינה את ועדי העובדים למשא-ומתן על השינויים הצפויים שיחל בחודש יוני, ועד אז היא תגבש את התוכניות האופרטיביות שיוצגו לעובדים. המיזוג בין בבזק ל-yes דורש גם אישורים נוספים מרשות המסים וכדומה.

yes היא החברה הקולטת של החטיבה הפרטית של בזק בינלאומי על רקע ההפסדים הצבורים שיש לבזק (בהיקף של 1.3 מיליארד שקל) במסגרת עסקת המיזוג עם yes, ושעליהם היא שילמה לרשויות המס 480 מיליון שקל. בבזק מקווים שיוכלו לנצל את נכס המס בעתיד, לכשתבוטל ההפרדה המבנית בינה ובין החברות בנות.

במסגרת הבקשה למשרד התקשורת הציגו החברות את היתרונות הגלומים בעסקה ואת החיסכון בעלויות שיגולגל לצרכנים.

נזכיר כי המיזוג נדחה בעבר על ידי משרד התקשורת, כאשר בזק ביקשה למזג מיזוג מלא בין החברות. משדחה המשרד בקשה זו מחשש מפני כוחה של החברה החדשה, הוחלט ללכת למיזוג תפעולי בין החברות. כעת, על רקע כוונת משרד התקשורת לבטל את הפיצול הנוהג בין ספק לתשתית באינטרנט והרישיון הצפוי לבזק, שתקבל אישור למכור שירותי אינטרנט ישירות ללקוחות, עיקר פעילותה של בזק בינלאומי, שהתמקדה בפעילות זו, צפויה להיחלש ואף להיעלם, ולכן פנו באלפא למימוש החלופה של מיזוגה עם yes. נזכיר כי גם רשות התחרות התירה ל-yes למכור חבילות טריפל ללא הגבלות ותוך מתן הנחות, והדבר מהווה תמריץ נוסף למיזוג ביניהן.

על פי הערכות, במשרד התקשורת לא צפויה התנגדות למהלך. סביר להניח כי הוא יבקש לשמוע את עמדת המתחרים שחלקם לפחות יתנגדו, אבל ההערכה היא שהמיזוג במתכונתו הנוכחית לא צפוי לשנות מהותית את תנאי התחרות בשוק, ולכן המשרד לא יתנגד.

לימור ליברמן-לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינ"ל: "בזק אוחזת בחבל משני קצותיו. מצד אחד מבקשת רישיון ISP שיפגע באופן אנוש בבזק בינ"ל, עד כדי סגירתה ופירוקה. מצד שני, הם מבקשים להטמיע אותה בתוך חברת יס, כדי לייעל את הפעילות, בעקבות הפגיעה שהם עצמם יצרו בפנייתם לרגולטור. עובדה, שבזק בינ"ל היא חברה רווחית לאורך שנים, ועובדיה הוכיחו שוב ושוב את מסירותם ומקצועיותם. הפעולות שבזק מבצעת, ממשיכות את הקו של ביסוס מעמדה כמונופול. אנו קוראים למשרד התקשורת לראות את התמונה המלאה, ואת ההשלכות הנובעות מכך. הראייה של כל פנייה בנפרד, יוצרת עיוות של המציאות שתגרום להשלכות קשות על שוק התקשורת בישראל".