24 חודשי מאסר נגזרו על סוחר ני"ע לשעבר שביצע מאות עסקאות תרמיתיות

בשנים 2017-2012 ניהל מיכאל בביצקי חשבונות מסחר של לקוחות ללא רישיון והציג מצגי-שווא הנוגעים למידת הסיכון בהשקעה ולמומחיותו • בתיק נוסף נגזרו 9 חודשי עבודות שירות על שמואל הכהן, לשעבר יו"ר ג'רוסלם השקעות בטכנולוגיות, בגין עבירות דיווח ומידע פנים

השופט חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף
השופט חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

שופט בית המשפט הכלכלי בתל אביב, חאלד כבוב, גזר היום (ב') 24 חודשי מאסר על מיכאל בביצקי, שניהל תיקי השקעות והורשע בתרמית בניירות ערך, קבלת דבר במרמה וניהול תיקי השקעות ללא רישיון. בתיק נוסף גזר השופט כבוב 9 חודשי עבודות שירות על שמואל הכהן, בעל עניין ויו"ר הדירקטוריון לשעבר בחברה הציבורית ג'רוסלם השקעות בטכנולוגיות.

השופט כבוב קבע כי מעשיו של בביצקי "מצדיקים הטלת עונש ההולם את חומרת המעשים, את הנסיבות המחמירות של ביצועם, את הפגיעה המשמעותית לא רק במשקיעים שסבלו הפסדים כספיים אלא באינטרסים המוגנים של פעילות שוק הון שקוף והוגן".

בביצקי הורשע כי בתקופות שונות בין השנים 2017-2012 ניהל חשבונות מסחר של לקוחות ללא רישיון ניהול תיקים והציג מצגי-שווא הנוגעים למידת הסיכון בהשקעה ולמומחיותו. הוא הורשע בכ-1,200 עסקאות עצמיות בין חשבונותיו האישיים ובין חשבונות הלקוחות שהיו בניהולו, וכך העביר לחשבונותיו כ-300 אלף שקל.

בנוסף, בביצקי הורשע כי שלח את ידו בכספי שניים מלקוחותיו בסך של 75 אלף שקל, כשהנחה אותם להעביר אליו כסף לצורכי השקעה, ובפועל עשה בו שימוש לצרכיו.

עבירות דיווח ושימוש במידע פנים

שמואל הכהן הורשע בעבירות דיווח ושימוש במידע פנים במסגרת הסדר טיעון, בכך שעשה שימוש במידע הנוגע למכירת החזקות בחברת-הבת מנטיס לחברת טיטניום, קרן בבעלות רוסית שהחזיקה גם היא במנטיס, ורכש במשך מספר ימים, טרם הדיווח המיידי על עסקת המכירה, את מניות החברה-הבת בהיקף של מאות אלפי שקלים.

עוד ביצע הכהן שינויים משמעותיים בהיקף החזקותיו בחברה, תוך שהוא נמנע מלדווח על השינויים לציבור המשקיעים ותוך הטעיית רשות ניירות ערך.

הכהן, מהנדס תוכנה במקצועו, כיהן עד שנת 2013 כיו"ר דירקטוריון החברה הפרטית ג'רוסלם השקעות בטכנולוגיות, והחל ממועד הקמתה ועד 2015 היה בעל השליטה בחברה הציבורית ויו"ר הדירקטוריון ג'רוסלם השקעות בטכנולוגיות בע"מ.

במסגרת ההסדר טענה ההגנה לעונש של 6 חודשי עבודות שירות, והפרקליטות ביקשה 10 חודשי מאסר בפועל.

בגזר דינו ציין השופט כבוב כי "העבירות שביצע הנאשם פגעו בכללי המסחר בשוק ההון, אשר נועדו להשרות ביטחון בקרב ציבור המשקיעים כי בעלי עניין ונושאי משרה אינם מנצלים מידע כדי לרפד את כיסיהם".

בית המשפט התחשב בנסיבות אישיות ומשפחתיות של הנאשם, בין היתר במצבו הרפואי, וגזר עליו עונש של 9 חודשי עבודות שירות וקנס של 50 אלף שקל, תוך התחשבות בכך שהוא פושט רגל.

שני התיקים נוהלו על-ידי עו"ד הדס נאמן ארזואן ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקרו על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

בביצקי מיוצג על-ידי עו"ד ליאת בכור. הכהן מיוצג על-ידי עו"ד ליאת ארזי.