עיריית תל אביב-יפו תשקיע 100 מיליון שקלים בשנה במענקים לשיפוץ חזיתות מבנים בדרום ומזרח העיר

היעד הוא שיפוץ 1,000 מבנים בשנה בכל העיר • מדובר במהלך חריג מאד במדינת ישראל שלא קיים בשום רשות עירונית אחרת

רחוב ארלוזורוב בת"א / צילום: כדיה לוי
רחוב ארלוזורוב בת"א / צילום: כדיה לוי

עיריית תל אביב-יפו הודיעה אתמול (ב') כי היא תקצה עד 100 מיליון שקלים מדי שנה לשיפוץ חזיתות של מבנים בשכונות דרום מזרח העיר ויפו. היעד הוא שיפוץ 1,000 מבנים בשנה בכל העיר. מדובר במהלך חריג מאד במדינת ישראל שלא קיים בשום רשות עירונית אחרת.

אדר' גיליה ברגר, סמנכ"לית התחדשות עירונית בחברת עזרה וביצרון: "תושבי השכונות קריית שלום, נווה עופר, עזרא והארגזים, נווה ברבור, כפיר, נווה אליעזר, נווה חן, ניר אביב, לבנה וידידה, יפו ג ונווה גולן, עג'מי וגבעת עליה, צהלון ושיכוני חיסכון, מכללת יפו ודקר, צפון יפו, שכונת שפירא, נווה שאנן והתקווה יקבלו 10,000 שקלים לכל יחידת דיור. בעלי נכסים שזכאים להנחה בארנונה ומתגוררים בשכונות אלה יקבלו מענקים של 30,000 שקלים".

צוות עירוני של היחידה לשיפוץ חזיתות במינהל ההנדסה מסייע בתהליך. כמו כן, מחלקת שיפוצי חזיתות בתים של החברה העירונית עזרה ובצרון מקדמת את השיפוצים מזה למעלה משלושים שנה, מייעצת ומסייעת במימון השיפוץ ומספקת תמיכה, ליווי ופיקוח לאורך כל התהליך.

אדר' גיליה ברגר, סמנכ"לית התחדשות עירונית בחברת עזרה וביצרון, מסבירה כי למעשה מדובר בהרחבה של שני מענקים שהיו קיימים כבר קודם: "לאור זה שהעיר משתפצת ומתחדשת, העירייה החליטה לקחת את נושא ניראות המרחב הציבורי, גם של הבניינים הפרטיים, ולהרים אותו. אם העיר משקיעה המון כסף בפיתוח הרחוב, ובסוף הבניינים ניראים זה רע זה לא מייצר את התחושה שאנחנו רואים במקומות אחרים בעולם. באירופה מדברים על תחזוקה. לא מדברים על שיפוץ".

ברגר מבהירה כי יש לעירייה דרישות אסתטיות. בין היתר לא יתאפשר להשאיר מזגנים בחזית הבניין, לא יהיה ניתן לשפץ רק את החזית הפונה לרחוב ועוד. בניין יוכל לצאת לשיפוץ אם יש לו רוב של 51% מכלל הדיירים: "העניין הוא שהם צריכים לאסוף את כל הדיירים כדי לאסוף את הכסף. העירייה מסייעת לטפל בסרבנים. אם יש 20% מהדיירים שמתנגדים, העירייה שמה את הכסף ומגישה דרך נציגות הבניין תביעה נגד הסרבנים".

יש לציין כי העירייה דורשת מתושבים של אזורים יותר מבוססים לשפץ את המבנים. ברגר: "לא יתכן שמישהו שמחזיק נכס של 5 מיליון שקלים אומר שאין לו כסף לשפץ את חזית הבניין, ובגלל זה כשאתה עובר ברחוב כל הבניין מלא מזגנים וצינורות. יש חוק עזר עירוני ובמרכז העיר, ברחובות דיזנגוף, פרישמן, גורדון ובן יהודה מוגשות דרישות שיפוץ".

רון חולדאי ראש העיר תל אביב- יפו: "צדק חברתי אמיתי פירושו שכל תושבי העיר זכאים וצריכים להינות ממרחב ציבורי ופרטי מטופח ונעים. ועל כן מכפילה העירייה את סכום הסיוע הניתן לתושבים בשכונות דרום מזרח וביפו. החלטה זו מצטרפת לעשרות מיזמי תיעדוף בשכונות אלו בכל התחומים: מערכת החינוך, שירותים חברתיים, פעילות קהילתית, סבסוד תרבות, וכמובן - שדרוג ושיקום תשתיות במיליארדי שקלים. התחדשות ושיקום הבניינים והשטחים הפרטיים מהווה מנוף לקידום וטיפוח התושבים, הנראות וסביבת המגורים".