מחר יעלה בדובאי, לונדון וניו יורק קמפיין לעידוד התיירות לישראל. בינתיים השמיים עדיין סגורים

משרד התיירות משיק קמפיין בניו יורק, דובאי ולונדון למיתוג ישראל כמקום בטוח לטייל בו • שרת התיירות אורית פרקש הכהן מתכננת להעיר את הענף החבוט באמצעות מספר תוכניות: "צריך להתחיל ממשהו" • פתיחת התיירות, שמוגדרת כפיילוט, תכלול 20 קבוצות בלבד בנות 5-30 משתתפים

קמפיין לעידוד התיירות לישראל. לונדון / צילום: משרד התיירות
קמפיין לעידוד התיירות לישראל. לונדון / צילום: משרד התיירות

שילוט החוצות הגדול ביותר בדובאי, סרטונים על גבי שילוט ענק בכיכר פיקדילי בלונדון ובטיים סקוור בניו-יורק - ישראל מתחילה לשווק את עצמה כיעד תיירותי. המסר של "סיטי ברייק" בתל אביב ובירושלים, שאפיין את הקמפיינים שעלו לפני המגפה, יפנה את מקומות למסרים אחרים של ישראל כיעד בטוח לטייל בו. בדובאי, על פני שילוט חוצות באורך של שני מגרשי כדורגל (175 מטר) המסר שיעלה ב-28.4 הוא: "אתם מחוסנים, אנחנו מחוסנים, ברוכים הבאים (מרחבא) לישראל". שילוט דומה יפורסם במרכזי הקניות בדובאי וקהל היעד כולל גם את הזרים שמתגוררים באיחוד האמירויות (כ-80% מכלל התושבים).

קמפיין לעידוד התיירות לישראל. דובאי / צילום: משרד התיירות
 קמפיין לעידוד התיירות לישראל. דובאי / צילום: משרד התיירות

המסר שביקש המשרד לעלות בלונדון ובניו יורק ושיכול היה לייצר באזז מעניין היה במקור "Holy Sh*t 2020" אל מול "Holy Land 2021", קריאייטיב שפיתחה הפרסומאית והקופירייטרית לי מלאך. שתי העיריות ביקשו לשנות את הקמפיין למסר פחות "בוטה" ועל כן הוא ישונה ל-"Holy Moses 2020" אל מול "ארץ הקודש 2021, תכננו את הטיול שלכם לישראל".

השילוט בלונדון ובניו יורק יעלה ב-3 במאי גם אם מתווה התיירות הנכנסת יידחה מסוף מאי לסוף חודש יוני.

הקמפיין הזה מצטרף לכוונת משרד התיירות לקיים את מצעד הגאווה בתל אביב, להחזיר את סבסוד התעופה לחברות (בעיקר לואו קוסט) שינחתו בשדה התעופה רמון ולכוונה לממש את מתווה הכנסת התיירים לישראל ב-23.5.

עוד לא יבשה הדיו ממסיבת העיתונאים שכינסה שרת התיירות אורית פרקש הכהן ומשרד הבריאות פרסם כי בכוונתו להזיז את מועד הכנסת התיירות לסוף יוני, אם כי לפי שעה נראה שבקשת משרד הבריאות לא התקבלה. כך או כך, הכוונה של השרה להעיר את הענף החבוט הזה לטובת העובדים ולטובת הכסף הגדול שהוא מכניס ניכרת ואחרי כמעט 14 חודשים שלא נכנסו תיירים לישראל, משהו מתחיל לזוז.

"הנגיף היה קטלני גם לכלכלה. ענף התיירות הושבת כמעט לחלוטין. קופת ישראל איבדה הכנסה של 8 מיליארד דולר בשנה, מאות אלפים איבדו את עבודתם. הצעדים שננקטים כעת הם צעדי חובה כדי שלא נפספס את התחרות שמתחילה בעולם על ליבו של כל תייר, כדי שהיתרון שלנו כמדינה בטוחה ישמש אותנו לשיקום כלכלת ישראל ותעשיית התיירות ולא רק לשיקום של כלכלות אחרות", כך אמרה פרקש הכהן, שחזרה על המסר כי "העיתוי לפעול הוא עכשיו והוא קריטי בשעה שהעולם נערך לפתיחת התיירות מבעוד מועד. אם לא נהיה במשחק הזה עכשיו לא נהיה בו בכלל. 80% קריסה במספר התיירים שהגיעה לישראל זה המספר שלנגד עינינו".

ובינתיים מי שיחנכו את התיירות הנכנסת הרשמית הן קבוצות תגלית, שקיבלה אישור לחדש את סיוריה ממשרד הבריאות. הסיורים מיועדים למחוסנים מארה"ב, בגילאי 18-32 שיידרשו גם הם לבדיקה סרולוגית לאחר הגעתם לישראל. הקבוצות יוגבלו ל-30 משתתפים (במקום 50 בעבר) ותיירי תגלית ישהו משך 10 ימים בישראל.

"צריך להתחיל ממשהו"

ישראל נמצאת מאחור במובן התיירות. השבוע הכריז האיחוד האירופי על פתיחת השמיים לתיירים מחוסנים מארה"ב, בישראל מקווים שהכרזה דומה תחול גם עלינו. קפריסין, שנכנסה לסגר, כבר הכריזה כי מ-10 למאי תקבל תיירים מחוסנים ללא בדיקת קורונה והכרזה דומה נשמעה מטורקיה מוכת הקורונה שתיכנס לסגר: שם צמאים לתיירים ומ-17.5 מחוסנים מוזמנים ללא בדיקה. באוסטרליה ובניו זילנד נחנך פרויקט תיירות הבועה ההדדית בין המדינות (הלא מחוסנות) ואצלנו, משרד החוץ הצהיר אמנם על הדדיות בהכרת תעודת מתחסן בין בחריין וישראל, אלא שבינתיים קיום הטיסות בין המדינות נתון לאישורים ביטחוניים.

בישראל החשדנות אל מול תעודת המתחסן הזרות הובילה להחלטה חריגה למדי על פיה התיירים המעטים שיגיעו לישראל, מחוסנים בלבד, יעברו בדיקה סרולוגית, כלומר בדיקת דם לאיתור רמת הנוגדנים. הבדיקה שתתקיים בנתב"ג מצטרפת לשתי בדיקות קורונה שיעברו התיירים - האחת במדינת המוצא והשנייה לאחר הנחיתה בישראל.

פתיחת התיירות, שמוגדרת כפיילוט, תכלול 20 קבוצות בלבד בנות 5-30 משתתפים. משרד התיירות יבחר את הקבוצות ממדינות שלא מוגדרות כבעלות סיכון גבוה. כל המגיעים יהיו מחוסנים בחיסון שמוכר על ידי הרשויות בארה"ב ובאירופה. לקבוצות יתלוו נהגים ומורי דרך מחוסנים בלבד. פרטי המתווה יפורסמו בימים הקרובים. "זה לא מתווה מושלם, יש בו הרבה בעיות ולדעתנו אפשר להסתפק בבדיקה סרולוגית שתבוצע בחו"ל אבל צריך להתחיל ממשהו", אמרה פרקש-הכהן. "כשדברים מנוהלים כפי שהיה באיים הירוקים מתאפשרת היערכות ארוכת טווח אבל אם לא נהיה על המגרש נפסיד את היתרון האדיר של ישראל. אחרי שנסיק מסקנות מהפיילוט נרחיב את הכניסה לעוד תיירים".

משרד התיירות נטול התקציב יפעל בארבעה מישורים: בנוסף לקמפיין הבינלאומי בשלוש הערים שטורגטו על פי הפוטנציאל התיירותי ושיעור המתחסנים שהושקעו בו 1.6 מיליון שקל, יעלו סרטונים דיגיטליים שיטרגטו משתמשים כתיירים פוטנציאליים. עלות הקמפיין הזה היא כ-20 מיליון שקל. בימים כתיקונם היקף תקציב השיווק של משרד התיירות עמד על 100 מיליון שקל.

קמפיין לעידוד התיירות לישראל / צילום: משרד התיירות
 קמפיין לעידוד התיירות לישראל / צילום: משרד התיירות

בנוסף, מחזירה שרת התיירות את הסבסוד שניתן לחברות התעופה, בעיקר חברות לואו קוסט שינחתו בנמל התעופה רמון לעידוד התיירות באילת. על כל נוסע תקבל חברת התעופה 60 אירו, גם אם הוא שילם פחות על כרטיס הטיסה וגם אם הוא יחצה את הגבול לירדן או מצרים ולא יישאר כלל בישראל. "ב-2018 השקענו בזה 35 מיליון שקל. זה קמפיין שהוכיח את עצמו והכניס לאילת 200 מיליון שקל. ממספר חד ספרתי תדירות הטיסות ברמון עלתה ל-50 בשבוע. זה חלק מהמחויבות שלנו לעיר אילת", כך טענה פרקש-הכהן. כיום, נציין שהפעילות היחידה בשדה התעופה רמון כוללת את טיסות הפנים של ישראייר וארקיע מנתב"ג.

משרד הבריאות נגד יוזמות משרד התיירות

בשורה מעניינת אחרת מתייחסת לאירועים "שישאירו את ישראל בתודעה של תיירים וימשכו קבוצות תיירים נבחרות שתורמות לכלכלה הישראלית". בין האירועים מנתה השרה מירוץ האופניים שמתוכנן ל-2021 ביוזמת המיליארדר סילבן אדאמס שהביא לישראל את מרוץ הג'ירו ד'איטליה ב-2018 ושיקבל תמיכה כספית ממשרד התיירות. המרוץ "Abraham Accords cup" יתקיים באיחוד האמירויות ובישראל. אירוע נוסף הוא פסטיבל השלום שיתקיים בפארק תמנע וישודר במרוקו ובאיחוד האמירויות וגולת הכותרת היא השאיפה לקיים את מצעד הגאווה בתל אביב כבר בחודש יוני הקרוב.

ספק האם משרד הבריאות יאפשר קיום אירוע שבימי השגרה מושך עשרות אלפי מבקרים ושם את תל אביב על המפה העולמית אבל הכוונה היא להביא קבוצת משפיענים מחו"ל לקראת המצעד שלא ברור באיזה פורמט יתבצע. למועד המצעד, 11.6, כבר שוריינה מחאה בדמות מצעד אלטרנטיבי ביוזמת חברי הקהילה הגאה, משרד התיירות ועיריית תל אביב ישאפו לקבל היתר רשמי לקיום המצעד בפורמט שיוכל לספק באזז חשוב על ישראל.

התוכניות מפיחות אופטימיות בענף. בזמן שנערכה מסיבת העיתונאים בתל אביב הפגינו מורי דרך ואנשי תיירות שמבקשים "למלא את התיירות כפי שהכנרת התמלאה". אלא שאל מול התוכניות ניצב משרד הבריאות, שבכל העולם לנוכח המגפה עוסק גם בענייני תיירות. המשרד ביקש להקשיח את המדיניות לנכנסים ממדינות בהן התחלואה גבוהה ועשוי לטרפד את התוכניות שמשקפות את אינטרס התיירות.

לשאלה על החשש שמביע משרד הבריאות בעיקר מהכנסת הוורינאט ההודי השיבה השרה, "זה אירוע שהגיע מעובד לא מחוסן שנכנס לישראל ולא מתייר. השאלות שצריכות להישאל הן למה הטיסות נמשכות מהודו. נתחיל בפיילוט שינוהל היטב ונסיק ממנו מסקנות ונמצא את האיזון בין האינטרס הבריאותי לאינטרס הכלכלי".

על התזמון שבו הודיע משרד הבריאות כי בכוונתו לדחות את המתווה מסר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל: "האופן והעיתוי שבו נשלחה הודעת משרד הבריאות - על המלצה לדחיית תחילת הניסוי לכניסת תיירים מחודש מאי ליוני מיד לאחר מסיבת עיתונאים שעורכת שרת התיירות, שבה היא מודיעה, לאחר תיאום עם משרד הבריאות, על תחילת הניסוי כמתוכנן במאי, הנה הוכחה שמשחקי אגו ומאבקים פוליטיים הם הנגיפים המזיקים ביותר מהם עלינו לחשוש יותר, מאשר מנגיף הקורונה.

"התיירים האמורים להגיע בניסוי שכעת מבקשים לדחות, הם תיירים מחוסנים שבנוסף יעברו בדיקת דם סרולוגית המבטיחה מעבר לכל ספק שהתיירים נושאים בגופם נוגדנים, כפי שיש לכל ישראלי שחוסן. זאת ועוד, התפתחות מספר וסוגי ווריאנטים בכל מגפה הינו אין סופי, ולפי המדיניות הנוכחית של משרד הבריאות, יש להמתין עד אין קץ. הודעת משרד הבריאות מנסה לחפות על כשלונו בהערכות לתחילת הניסוי במועד. מעבדה לבדיקות סרולוגיות לא הוקמה ואזור מיועד עבורה טרם ניתן, ובכל מקרה מדובר בתהליך שייקח חודשים. סאגת המעבדה לבדיקות PCR בנתב"ג בתחילת המשבר, חוזרת על עצמה בדיוק אותו הדבר.

"משרד הבריאות בחר להביך את שרת התיירות ובכך לחפות על מחדליו שלו, וזאת על חשבונם ויכולת שרידותם של כל מאות האלפים המתפרנסים מהתיירות הנכנסת. הנזק הבריאותי (כנראה כולל בחיי אדם) הנגרם לאנשי התיירות הנכנסת בכל התחומים - סוכנים, מלונאים, מורי דרך, מסעדנים ואתרי תיירות, אינו נלקח בחשבון בתחרויות ההתאבקות הפוליטיות המתנהלות על חשבוננו".