האיחוד האירופי צפוי להאשים את אפל בהתנהגות בלתי תחרותית באפסטור

ענקית הטכנולוגיה עומדת לעמוד מול האשמות מצד הרגולטור האחראי על התחרות באיחוד האירופי, לאחר שספוטיפיי האשימה אותה בשיטות בלתי תחרותיות • בשבוע שעבר, אפל וגוגל התייצבו בסנאט האמריקאי כדי להגן על שיטות העבודה שלהן – ולהוכיח שאינן מחסלות תחרות

חנות אפל בפריז / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
חנות אפל בפריז / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בחודש יוני לפני כשנה, החליטו באיחוד האירופי לפתוח בבדיקה נגד חברת אפל. הטענות נגד ענקית הטכנולוגיה הן הכללים שקבעה בחנות האפליקציות שלה (האפסטור) ואיך הן מפרות את החוק באיחוד האירופי. על פי גורמים המכירים את הפרטים ששוחחו עם ה-Financial Times, מרגרט וסטגר, הממונה על התחרות באיחוד האירופי, תפרסם בהמשך השבוע האשמות נגד אפל.

התיק עצמו נפתח לפני כשנתיים, כשספוטיפיי הגישה תלונה נגד אפל שהיא גובה דמי מנוי גבוהים מדי, 30 אחוז עמלה מהמפתחים על רכישות באפליקציה. במקביל לזה, אפל סירבה להודיע למשתמשים על דרכים זולות לגשת לשירותים השונים מחוץ למערכת של אפל.

אפל, שהכחישה כל טענה בדבר התנהגות בלתי תחרותית, לא הגיבה לדיווח הזה. לעומת זאת, אפל טוענה שספוטיפיי משתמשת במניעים הכלכליים שלה בצורה מטעה.

ועדת המשנה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים האמריקאי התכנסה בשבוע שעבר כדי לדון על התחרות בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל. הטענה שהופנתה שם כלפי ענקיות האינטרנט דומות - הן מחסלות את התחרות בכך שהן קובעות כללים חמורים ואף מטילות עמלות גבוהות על היצרנים והמפתחים.

בין העדים שהתייצבו להעיד אמש בסנאט: קייל אנדיר, האחראי על הרגולציה וחוקי ממשל של אפל, וילסון וויט, בכיר בגוגל האחראי על המדיניות ויחסי ממשל ועוד. בצד השני, הגיעו להעיד כמה חברות נגד אפל וגוגל. הוראסיו גוטיירז, האחראי על יחסים בינלאומיים ומנהל משפטי ראשי בספוטיפיי, הגיע כדי לספר על מערכת היחסים של אפל וספוטיפיי. ספוטיפיי מתמודדת עם קשיים רבים מול אפל, מכיוון שלענקית הטכנולוגיה יש את אפל מיוזיק, וזו המתחרה המרכזית של ספוטיפיי. "אפל מנצלת את הכוח האדיר שלה כ'שומרת סף' כדי לפגוע בתחרות. אפילו מיקרוסופט לא דרשה 30% עמלות מרכישות בתוך האפליקציה", אמר גוטיירז בשימוע בשבוע שעבר. בנוסף, גוטיירז אמר כי אפל לא אפשרה להם להודיע למשתמשים על הנחות ועל מסלולים שהם יכולים לבחור.