הרחק מעיני האוצר: הדיל של מירי רגב ועובדי הנמלים

שרת התחבורה הודיעה על פתרון למשבר העומס בנמלי חיפה ואשדוד, אבל באוצר הזכירו כי ההסכמות הללו אינן מעשיות • הסיבה: רגב לא עברה אצל הממונה על השכר כמתחייב, וההסכמות שלה פוגעות ברפורמה ההיסטורית בנמלים

מירי רגב / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
מירי רגב / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

שרת התחבורה מירי רגב מיהרה השבוע לברך את הנהלת נמל אשדוד וחיפה, העובדים ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, על כך "שבהתאם להנחייתה" הם ניהלו משא ומתן ו"הצליחו להביא לפתרון יצירתי", כלשונה. מה שרגב שכחה לציין זה שאף אחד לא שיתף את הממונה על השכר במשרד האוצר בפתרון המוסכם, למרות שכל הסכם של ההנהלה עם העובדים שמעניק הטבות או משפיע על שכר העובדים דורש את אישורו.

מעבר לכך, ההסכמות כפי שהן מוצגות, לא יעברו ככל הנראה את המשוכה של הממונה על השכר - כך שהשרה מקדמת הסכמות שכפי הנראה לא יאושרו.

הצורך בניהול מו"מ עם עובדי הנמלים התעורר על רקע נזק כלכלי גדול שנגרם ליבואנים כתוצאה מעיכוב בפריקת אוניות הממתינות בכניסות לנמלים. רגב הנחתה את הנהלות נמלי אשדוד וחיפה לפתור תוך 48 שעות את משבר עומס המטען, ובעקבות זאת הודיעו בנמלים על תגבור המשמרות.

מה שלא פורסם בהודעות של השרה רגב, ונחשף בגלובס השבוע, היא העובדה כי עובדי הנמלים בחיפה ובאשדוד דורשים לבצע שינויים בהסכמי הרפורמה בתמורה להגברת התפוקה שלהם.

הרפורמה שנערכה בנמלים כללה שנים של משאים ומתנים ובמסגרתה ניתנו הטבות משמעותיות לעובדים, לצד דרישה לצעדי התייעלות מהם. באוצר לא יאשרו כעת חזרה מהסכמות אלה בעקבות לחץ מצד העובדים וסירוב לסייע לשחרר את "הפקק" במידה ולא יכנעו לדרישות.

גורם נוסף שנשאר מחוץ לדיונים שיזמה רגב היה ראש רשות החברות הממשלתיות. במכתב ששיגר סגן ראש רשות החברות הממשלתיות רועי כחלון ליו"ר ולמנכ"ל חברת נמל חיפה, כותב כחלון כי "בישיבה (עם השרה רגב) הועלתה הצעה לפיה החברה תוותר על תועלות שהיא צריכה לקבל במסגרת הסכם הרפורמה עם עובדי החברה, לתקופת זמן מסוימת, לטובת מענה מצד החברה לביקושים המשקיים הרבים הקיימים בימים אלה. ככל הידוע לנו כנגד ויתור משמעותי זה, שהיקפו הכספי ניכר, לא קיבלה החברה מתן אחר כלשהו מצד עובדי החברה ולא מובן אם התועלת הכלכלית מוויתור כזה תטיב כלל עם החברה".

הגישה הרווחת באוצר היא שיש פתרונות פשוטים יותר. למשל, מיקור חוץ או עבודה מאומצת בשעות נוספות, אך העובדים אינם מעוניינים בפתרונות הללו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "לאור חשיבות הנושא ומאחר וגורמי המקצוע, בהם הממונה על השכר, לא השכילו להביא לפתרון מוסכם לעומסים בנמלים, הנחתה שרת התחבורה מירי רגב את מנכ״ל משרד התחבורה לפעול מול כלל הגורמים הרלוונטיים לפתרון הפערים כמתחייב מסמכותה ואחריותה. גורמי המקצוע במשרד התחבורה עדכנו את הממונה על השכר ונציגי אגף התקציבים בתהליכים השונים ולכן תמוהה מאוד בלשון המעטה, הטענה של גורמי האוצר לפיהם לא עורבו או שותפו בתהליך. כמו כן, הניסיון לטעון כי עובדי הנמל בחיפה דרשו הקפאת פול הגוררים למשך שנה וחצי הינו שקר גס, כאשר במציאות דובר על הקפאת הפול לפרק זמן של חודש עד חודש וחצי בלבד.

"לכל הצדדים הנוגעים בדבר ישנה תמימות דעים כי בנסיבות העניין גובש הפתרון הטוב ביותר למען אזרחי ישראל ולמען הנמלים. ככל ובאוצר ייבחרו לסכל את הפתרון המוסכם על כלל הגורמים הם יישאו באחריות להשלכות ולפגיעה הצפויה למשק. חבל שלפקידי האוצר אין ראיה רחבה אלא הסתכלות צרה דרך החור של הגרוש".