מפת הקונגרס משתנה: מפקד האוכלוסין החדש עלול לשנות את יחסי הכוחות בוושינגטון

המפקד של העשור לשנת 2020 סיקרן את הזירה הפוליטית משום שמספר הכיסאות בבית הנבחרים, 435 מושבים, מושפע ישירות ממספר התושבים בכל מדינה והיחס למספר האזרחים הכולל בארה"ב • טקסס תקבל עוד שני מושבים, בעוד שקליפורניה תאבד לראשונה בתולדותיה מושב

גבעת הקפיטול בוושינגטון DC / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
גבעת הקפיטול בוושינגטון DC / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

התוצאות האחרונות של מפקד אוכלוסין שנערך ב-2020 מראות שכוח פוליטי ינוע כבר בבחירות האמצע הקרובות בארה"ב, אל עבר מדינות בדרום ובמערב ההררי. מי שצפויה ליהנות מהשינויים הדמוגרפיים היא המפלגה הרפובליקאית, שהספירה "מעבירה" מושבים בקונגרס ממדינות "כחולות" דמוקרטיות שאוכלוסיותיהן הצטמקו למדינות "אדומות", שמספר האנשים בהן גדל.

הנתונים החדשים הם עוד עדות לדמוגרפיה המשתנה בארה"ב ומלמדים על כך שהמדינות בדרום ובמערב גדלות במספר תושביהן, בעוד שהאוכלוסייה במדינות המערב-התיכון וצפון-מזרח מתכווצת.

מהמפקד עולה שאוכלוסיית ארצות הברית גדלה ב-7.4% בעשור האחרון ונכון לתחילת אפריל 2020, היו בה 331,449,281 נפש. יש לציין כי הנתונים לא כוללים את הירידה במספר האמריקאים בתקופת מגפת הקורונה.

בכללי, אפשר לראות כי מדינות הדרום גדלו מכ-114.6 מיליון בשנת 2010 ל-126.3 מיליון ב-2020 - גידול של כמעט 12 מיליון תושבים. המערב צמח ב-6.6 מיליון איש בתוך עשור ל-78.6 מיליון כיום.

נתוני מפקד האוכלוסין החדשים מראים כי שלוש מדינות - אילינוי, מערב וירג'יניה ומיסיסיפי - איבדו אוכלוסייה מאז הספירה האחרונה בשנת 2010. במקביל, כמה מדינות בדרום ובמערב חוו עליות גדולות, כולל עלייה של 18.4% ביוטה - העלייה הגדולה ביותר שנרשמה. יחד עם זאת, המפקד העלה שהגידול באוכלוסייה האט לקצב שהוא כמעט האטי ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.

שלוש עשרה מדינות ירוויחו או יפסידו מושבים בבית הנבחרים בבחירות האמצע של 2022, עקב תהליך החלוקה מחדש שמחויב בחוקה האמריקאית מאז 1941. כמובן, שאותן מדינות גם ירוויחו או יפסידו קולות בחבר האלקטורים החל מ-2024 ולפחות למשך עשור.

פוליטיקאים יצטרכו לקבל הכרעות מחודשות לגבי עתידם

על פי המפקד, טקסס תקבל עוד שני מושבים בבית הנבחרים וקולורדו, פלורידה, מונטנה, צפון קרולינה ואורגון, יקבלו כל אחת עוד מושב. מנגד, שבע מדינות יפסידו מושב בבית הנבחרים: קליפורניה, אילינוי, מישיגן, ניו יורק, אוהיו, פנסילבניה ומערב ווירג'יניה.

פרסום הנתונים על החלוקה מחדש צפוי, כך מעריכים בארה"ב, להביא לגל של החלטות מצד מחוקקים להיכנס או לפרוש מהפוליטיקה. כך גם לגבי מי שמלבטים על הקווים אם להתמודד בבחירות הקרובות לקונגרס.

נתוני המפקד משקפים את שינויי האוכלוסייה של העשור באופן נרחב: גידול איטי בצפון-מערב והמערב-התיכון וגידול באוכלוסייה בדרום ובמערב-ההררי. גידול האוכלוסייה בארה"ב של 7.4% בעשור האחרון נמצא בירידה לעומת 9.7% בעשור הקודם. ועל פי לשכת המפקד מדובר בגידול האיטי ביותר מאז שנות ה‏-30, אז הגידול באוכלוסייה בזמן השפל הכלכלי הגדול עמד על 7.3%.

אולם, למרות ההאטה בגידול האוכלוסייה, בלשכת המפקד חוזים כי ארה"ב תמשיך לגדול לכל הפחות עד אמצע המאה, ובשנת 2060 היא תמנה 400 מיליון אזרחים.

חגורת החלודה מדממת מושבים

נקודה מעניינת שכדאי לשים לב אליה היא שבכללי מדינות חגורת החלודה - מרכז התעשייה הכבדה של ארצות הברית ובעבר סמל של העוצמה האמריקאית - ממשיכה לאבד אנשים, מושבים בקונגרס וכמובן השפעה פוליטית. מבין שבע המדינות שאיבדו מושב במפקד הנוכחי, למעט שתיים מהן - קליפורניה וניו יורק - חמש האחרות ממוקמת בלב התעשייה של המדינה.

אם מתבוננים על שני המפקדים האחרונים מאז שנת 2000, אפשר לראות שפנסילבניה איבדה ארבעה מושבים וכך גם אוהיו; מישיגן ואילינוי ירדו שתיהן בשלושה מושבים בבית הנבחרים. אולם, המפסידה הגדולה ביותר ללא צל ספק היא ניו יורק שהפסידה חמישה מקומות בגבעת הקפיטול.

נקודה נוספת ששווה לשים לב אליה היא שבעוד שצוין לעיל כי הרפובליקאים הם אלה שייהנו מהשינויים יותר מהדמוקרטים, כאשר סופרים את הקולות במדינות, על פי נתוני המפקד החדשים, עולה כי השינוי לא היה משפיע כלל על תוצאות הבחירות לנשיאות.

"אם הבחירות של 2020 היו מתקיימות על פי הספירות החדשות הללו, ביידן היה מנצח עם 303 במקום 306", צייץ בטוויטר הפרשן דיוויד וסרמן מה"קוק פוליטיקל רפורט", כת העת האינטרנטי, שלא נוטה לאף צד פוליטי. "על פי רוב התחזיות הקודמות הוא היה מנצח עם 302 קולות בלבד, כך שתוצאת המפקד טובה מעט יותר עבורה דמוקרטים ממה שהיה צפוי".

לבסוף, הרבה עיניים מופנות כעת לטקסס שמקבלת עוד שני מושבים. כל מי שבוחן את הדמוגרפיה שלה יכול לראות ששמחה מצד המפלגה הרפובליקאית, שטקסס נחשבת "שלה" באופן מסורתי, תהיה מוקדמת מדי וככל הנראה לא תימשך לאורך זמן. בשונה מקליפורניה שאמנם איבדה מושב בקונגרס אך אין שום סיכון נראה לעין שהיא תפסיק להיות "דמוקרטית", בטקסס יש שינויים טקטוניים בזכות צמיחה עצומה בקהילה ההיספנית שלה ובזיקתם למפלגה הדמוקרטית. זיקה שהתחזקה בתקופת הנשיא טראמפ. כעת, טקסס מתחילה להיחשב למדינה מתנדנדת. וזה סימן רע מאד לרפובליקאים, שבאופן מסורתי מפלגתם מייצגת יותר את האמריקאים הלבנים מאשר שאר האוכלוסייה.