לקראת היציאה מתמר: דלק קידוחים מוכרת את אחזקותיה בתמר פטרוליום תמורת 100 מיליון שקל

תמר פטרוליום מחזיקה 16.75% ממאגר הגז תמר, ומנייתה איבדה 70% מערכה מאז ההנפקה ב-2017 • המכירה הנוכחית - שלב נוסף ביישום מתווה הגז על-ידי דלק קידוחים

קידוח תמר / צילום: יח"צ
קידוח תמר / צילום: יח"צ

שותפות דלק קידוחים, שבשליטת קבוצת דלק, עושה צעד נוסף לקראת יישום מתווה הגז, אשר מחייב את יציאתה ממאגר תמר. לאחר שסיכמה בתחילת השבוע על מכירת החזקתה הישירה (22%) במאגר, חתמה אתמול דלק קידוחים על הסכם למכירת מלוא החזקותיה (22.6%) בחברת תמר פטרוליום תמורת 100 מיליון שקל.

העסקה משקפת לתמר פטרוליום שווי של 443 מיליון שקל, בדומה לשוויה בבורסה. מדובר על עסקה שתבוצע מחוץ לבורסה ושצפויה להיות מושלמת במהלך הימים הקרובים. תמר פטרוליום מחזיקה ב-16.75% ממאגר הגז תמר, כך שמדובר על צעד משמעותי נוסף לקראת יציאתה של דלק קידוחים ממאגר תמר.

בשנת 2015 אישרה ממשלת ישראל את מתווה הגז (שעבר בהמשך אישורים בכנסת ואף בבג"ץ), שנועד לקדם את פיתוחם של שדות הגז הנוספים שנתגלו במדינה ובראשם מאגר לוויתן. המתווה ביקש להסדיר את מבנה שוק הגז הטבעי המקומי וכן לאפשר מבנה מבוזר ותחרותי.

כחלק מהמתווה הוסכם כי דלק קידוחים תמכור בתוך שש שנים (עד סוף 2021) את מלוא אחזקותיה במאגר תמר לצורך התמקדותה בפעילות מאגר לוויתן (שבו היא מחזיקה 45.33%). בשנת 2017, כשלב ראשון של יישום הוראות מתווה הגז, מכרה דלק קידוחים 9.25% מאחזקותיה במאגר תמר על ידי הנפקה של חברה ייעודית בשם "תמר פטרוליום", ובכך הרחיבה את בסיס המשקיעים במאגר.

לאחר ההנפקה, נשארה דלק קידוחים כמחזיקה של 22.6% בחברת תמר פטרוליום וכעת היא מוכרת את המניות הללו. עסקה זו מגיעה, לאחר שמוקדם יותר השבוע חתמה דלק קידוחים על מזכר הבנות לא מחייב למכירת זכויותיה (22%) במאגר הגז תמר לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת 1.1 מיליארד דולר.

מובדאלה פטרוליום היא חברה בינלאומית לחיפוש והפקה גז טבעי המחזיקה נכסי גז טבעי בעשר מדינות, וממקדת את פעילותה במזרח התיכון, צפון אפריקה, רוסיה ודרום-מזרח אסיה. לחברה, שבשליטת ממשלת אבו דאבי, היכרות עם משק הגז הטבעי של אזור מזרח הים התיכון, לאחר שבשנת 2018 היא רכשה 10% מהזכויות ברישיון שורוק במצרים, הכולל גם את מאגר הגז זוהר, וכן 20% מהזכויות במאגר הגז המצרי נור.

מאגר תמר הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, בעומק כולל של כ-5,000 מטר מפני הים, ובעומק מים של כ-1,700 מטר הוכרז כתגלית בשנת 2009. ההפקה מהמאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות 6 בארות, מהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך 140 ק״מ לאסדת תמר עליה מתבצע רוב רובו של הטיפול בגז הטבעי.

מהאסדה, מועבר הגז הטבעי אל צנרת הקבלה היבשתית באשדוד, ומוזרם לשווקים בישראל, לצד ייצוא כמויות קטנות למצרים וירדן. בהתאם למתווה הגז שאושר על ידי הממשלה, הכנסת ובג"ץ, מחויבת דלק קידוחים למכור את כל זכויותיה במאגר תמר עד סוף שנת 2021.

במאגר תמר מחזיקים כיום שבעה שותפים: דלק קידוחים (22%), חברת שברון האמריקאית (25%) שרכשה את נובל אנרג'י ושמשמשת גם כמפעיל המאגר, ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור (4%) ואוורסט (3.5%). לפי דוח העתודות האחרון של חברת NSAI, שפורסם בינואר 2020, היקף העתודות המוכחות והצפויות בחזקת תמר, לאחר הפקה של יותר מ-69.3 BCM, עומד על כ-300 BCM גז טבעי ו-14 מיליון חביות קונדנסט.

דלק קידוחים נסחרת בבורסה לפי שווי של 5.6 מיליארד שקל, כאשר 54.7% מיחידות ההשתתפות שלה מוחזקות בידי קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. תמר פטרוליום נסחרת כאמור לפי שווי של 443 מיליון שקל ומחיר מנייתה משקף תשואה שלילית מתואמת של כ-70% מאז הנפקה לפני כארבע שנים, שבוצעה לפי שווי מופרך של 2 מיליארד שקל.

הסיבה לשווי הנמוך בו נסחרת תמר פטרוליום , נובע מחוב עתק בהיקף של 3.04 מיליארד שקל, שנושאת החברה על גבה. חוב זה נלקחת ע"י החברה לצורך רכישת ההחזקות במאגר תמר מידי דלק קידוחים  (9.25%) ונובל אנרג'י (7.5%).