ביידן ישקיע 80 מיליארד דולר בחיזוק רשות מס הכנסה כדי למקסם את גביית המסים

הממשל מעריך שגבייה יעילה יותר יכולה להכניס לו כ־700 מיליארד דולר בעשור הקרוב

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

הנשיא ג'ו ביידן מתכנן להציע סיוע במימון לרשות מס ההכנסה בגובה 80 מיליארד דולר במשך העשור הקרוב, הרחבה משמעותית של סוכנות המס שתכפיל את כוח האכיפה שלה ותיתן לה כלים חדשים להתמודד עם התחמקות ממיסים על ידי האמריקאים העשירים ביותר.

הממשל מצפה שהתוכנית תייצר כ-700 מיליארד דולר בהכנסה נטו במשך 10 שנים, כך אמרו אנשים המכירים את התוכנית ותיארו אותה לפני ההכרזה הרשמית. הם אמרו שהעלייה הזו, שתיתן כסף לתוכניות ההוצאה הציבורית של ביידן, עדיין מהווה רק כ-10 מהמיסים שאזרחים חייבים לממשלה אבל אינם נגבים.

ההצעה תספק מקור מימון קבוע למס ההכנסה, אחרי שנים של תקציבים שלא השתנו או התכווצו וגרמו לקיצוצים גדולים בכמות העובדים המבצעים בדיקות שומה וגובים מיסים. בכירים בסוכנות אמרו שהם זקוקים למחויבות לכמה שנים מהקונגרס כדי שיוכלו להעסיק ולהכשיר אנשי אכיפה ולהעלות את כמות הבדיקות מבלי שיהיה סיכון שמחוקקים יעצרו תהליך כזה באמצע. הכסף אמור לאפשר למס ההכנסה להגדיל את כח האכיפה בכ-15% בשנה.

סגל הקבע במשרד האוצר האמריקאי מעריך שיותר מחצי מ-700 מיליארד דולר בהכנסה נוספת יבואו משינויים בצורה בה הכנסה של אנשים פרטיים ועסקים מדווחת לממשלה, כך אמרו האנשים. במסגרת התוכנית, בנקים וספקי תשלומים אחרים אמורים לומר למס ההכנסה כמה כסף נכנס ויצא מהחשבונות של אנשים ושל חברות, דיווח הרבה יותר מעמיק מנוהל הדיווח הקיים הבודק רק כמה הכנסה מריבית הייתה.

השינוי הזה לא יצריך שאנשים וחברות יגישו טפסים נוספים, והוא לא ייתן למס הכנסה מידע ישיר לגבי מה צריכה להיות חבות המס של אדם כלשהו. בעלי חברות המנסים להסתיר הכנסה עדיין יוכלו לנסות להשתמש במזומן או מטבעות קריפטו, שני תחומים שמס הכנסה לא הצליח להגיע בהם לאכיפה טובה.

אבל השינוי בכללי דיווח המידע ייתן למס הכנסה הרבה יותר אינפורמציה לגבי ההכנסה של עסקים כשהרשות מחליטה את מי לבדוק באופן פרטני. זה ייצור גם זרימה אדירה של מידע שמס הכנסה יצטרך ללמוד איך לנהל ולהפיק ממנו תועלת.

כ-30 מיליארד דולר מהעלייה במימון תשלם על השדרוגים הטכנולוגיים ועל שינויים אחרים, שחלקם נועדו לוודא שמס ההכנסה יוכל לקבל ולנתח את המידע מהבנקים, כך אמרו האנשים.

כשיש לממשלה מידע עצמאי לגבי הכנסה - למשל טפסי W-2 עם נתונים על שכר - רמת הציות מגיעה לכמעט 100%. במקומות בהם אין לממשלה מידע כזה, שיעור הציות המוערך לעתים עומד על חצי מזה.

הקונגרס יצטרך לשקול את שיקולי הפרטיות והקושי הפוטנציאליים לעומת ההכנסות הפוטנציאליות, כשיחליט אם להעביר את ההצעה.

ההצעות האלה צפויות להיכלל בתוכנית למיגור העוני בגובה 1.8 טריליון דולר שביידן צפוי להציג היום בנאום לקונגרס. הכסף הנוסף מגביית מיסים ושיעור מס גבוה יותר על משקי בית עשירים אמור לממן הרחבה של זיכוי המס המורחב על ילדים, יחד עם תוכניות להרחבת הטיפול בילדים ומימון למכללות ציבוריות.

תוכנית המלחמה בעוני צפויה לכלול גם הצעה להעלות את המיסים על רווחי הון ולשנות את האופן בו ממסים רווחים שלא מומשו כהכנסה בעת המוות, אבל כנראה לא תכלול שינוי במס הירושה, המתייחס לערך נטו הכולל של אנשים עשירים בזמן מותם.

באופן כללי, הרעיון של גביית כסף שכבר חבים לממשלה מוצא חן בעיני שתי המפלגות כי הוא לא כרוך בהעלאות מיסים שעשויות לפגוע בצמיחה הכלכלית - ובגלל שקל יותר למכור מדיניות כזו לציבור כלקיחת הכסף מהאנשים היו צריכים לשלם אותו בלאו הכי. אבל לאנשים ולחברות שיתמודדו עם בדיקות יותר אינטנסיביות יש היסטוריה ארוכה של התלוננות בפני הנציגים שלהם כל פעם שהאכיפה מתקרבת אליהם.

הדמוקרטים, שבנו תמיכה פוליטית להרחבה גדולה של מס ההכנסה, קיבלו בברכה את הצעתו של ביידן.

"במשך זמן רב מדי, משפחות עובדות שילמו את המס למיליארדרים והתאגידים של ארה"ב", כתב בטוויטר חבר בית הנבחרים פיטר דפציו (דמוקרט מאורגון). "אני גאה לעבוד עם הנשיא לוודא שלמס הכנסה יהיה המימון הנחוץ לוודא שהעשירים ביותר משלמים את חלקם ההוגן ולספק למשלמי המיסים שירותים בסיסיים".

לפני שהקונגרס דן בהצעה הזו, הוא צריך לוודא שיש על מס ההכנסה פיקוח מתאים כך שיהיו הגנות כשהאכיפה מתרחבת, כך אמר פיטר ספ, נשיא National Taxpayers Union, ארגון הנוטה לשמרנות ועוסק בזכויות של משלמי מיסים.

"אף אחד לא העריך כהלכה את הסיכונים הכרוכים בהצעה הזו, מתוך מחשבה שמדובר באיזה סיר זהב קסום בקצה הקשת", אמר. "הם לא מוכנים לזה. מבנה ההגנה על זכויות משלמי המיסים אינו מוכן לזה. הם לא חשבו עד הסוף איך ואיפה להוציא את הכסף הזה בצורה הטובה ביותר".

הניו יורק טיימס דיווח על כמה מפרטי התוכנית אמש.

"התוכנית מעולה בכך שהיא כוללנית גם מבחינת צד המימון וגם מבחינת הצד של אינפורמציה ודיווח", אמר צ'אק מאר, מנהל בכיר של מדיניות מס פדרלית במרכז לתקציב ולעדיפויות מדיניות, הקורא להוציא יותר כסף על אכיפה של מס ההכנסה.

מס ההכנסה מתכווץ באופן קבוע בעשור האחרון לאחר סדרה של קיצוצי תקציב, והדמוקרטים היו מאוחדים יחסית לגבי הרעיון להפוך את המגמה הזו. התקציב של הסוכנות, בגובה 12 מיליארד דולר, הוא בערך כפי שהיה ב-2010, למרות האינפלציה, הגידול באוכלוסייה והאחריות הגדולה יותר. הרפובליקאים היו פחות שמחים לראות הרחבה גדולה של הסוכנות, אבל באופן כללי אינם תומכים בקיצוצים נוספים.

כמות הביקורות של אנשים פרטיים הגיעו לשפל של 40 שנה, ובמס הכנסה עובדים היום 15% פחות עובדים ממה שהיו שם ב-2010. הסוכנות אמרה שהקדישה מימון נמוך ב-30% לאכיפה לעומת הסכום בו תקצבה אכיפה ב-2010.

בסוכנות מעריכים שבשנות המס 2011-2013, כ-381 מיליארד דולר במיסים לא נגבו - מה שמוכר כפער המס. לאחר קיצוצי תקציב ואינפלציה, מדובר היום כנראה בסכום גדול הרבה יותר. נציב מס הכנסה צ'רלס רטיג אמר לקונגרס מוקדם יותר החודש שהסכום עשוי להגיע לטריליון דולר בשנה, אם כי הממשל מעריך שמדובר בסכום נמוך יותר.

מומחים ללא נטייה לאחת המפלגות חוזים שהכסף שיגיע מאכיפה נוספת יכסה בקלות את עלויות הרחבת הרשות.

"הסיכונים הם שבביצוע הם ידפקו את זה. הסיכונים הם שממשלים שונים יכולים לשנות עדיפויות", אמר נציב רשות המס לשעבר פרד גולדברג, שביקש מימון רב יותר. "כל הדברים האלה יכולים לקרות, אבל גם הדברים הטובים קורים ואם אתה לא מנסה, כלום לא יקרה אף פעם".

מטרת הממשל להתמודד עם אכיפה לגבי האמריקאים עם ההכנסה הגדולה ביותר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, והוסיפו שכמות הבדיקות במשקי בית שיש להם הכנסה שמתחת ל-400 אלף דולר בשנה תישאר דומה למה שהייתה בשנים האחרונות. התוכנית לא קובעת יעדי בדיקות מס למשקי בית עם הכנסה גבוהה יותר, מה שנותן לרשות מס ההכנסה גמישות להחליט איפה למקד מאמצים.

ברשות המס קיבלו בברכה את הצעת הממשל לקבוע מימון לכמה שנים, כי בכירים שם אומרים שהם צריכים שהמימון יגיע ללא הפרעות. יכול לקחת שנים להעסיק ולהכשיר חוקרים בעלי ניסיון ואז שנים נוספות לפני שמאמציהם מכניסים כסף, בזמן שהם נאבקים עם משלמי מיסים בעלי הכנסות גבוהות.

הוודאות של מימון לכמה שנים יכולה לאפשר לרשות לתכנן טוב יותר ולהפוך את התוכנית לישימה, אמר גולדברג.

"אכיפה לבד לא תסגור את פער המס, והמאמצים הנחוצים להעלות את רמת הציות דורשים ממס הכנסה משאבים רבים ויכולים להפריע למשלמי המיסים", כתב רטיג החודש באתר של מס ההכנסה. "אנו מחויבים לעבוד עם השותפים שלנו על מנת לאזן בזהירות את הצורך עם עול המס".