אפל | פרשנות

הדוחות המעולים של אפל מוכיחים: הפרידה מאינטל השתלמה

אפל שוב רשמה רבעון שיא וניפצה את תחזיות האנליסטים להכנסות ורווח. לצד מכירות חזקות של אייפונים, מחשבי המק רשמו את ההכנסות הגבוהות ביותר אי פעם לאחר שאפל השיקה דגמים עם חומרה משלה במקום זו של אינטל

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס Thomas Peter

אחרי שרשמה רבעון שיא בתקופה שהסתיימה בדצמבר והגיעה לראשונה להכנסות של מעל 100 מיליארד דולר, האנליסטים ציפו במתח לראות האם אפל יכולה להמשיך במגמת הדהירה המטורפת לאורך זמן. אתמול (ד'), כשאפל פרסמה את תוצאותיה העסקיות לרבעון שהסתיים ב-27 במרץ, האנליסטים קיבלו תשובה חיובית מוחצת מענקית הטכנולוגיה, שעלתה על כל הציפיות המוקדמות.

הרבעון שהסתיים במרץ לא כלל השקה של אייפונים חדשים ולכן החברה לא טיפסה שוב למחוזות ה-100 מיליארד דולר פלוס, אך גם ההכנסות שרשמה של 89.6 מיליארד דולר היו שיא חדש עבור התקופה. הכנסות הרבעון רשמו עליה של 54% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וניפצו את הערכות האנליסטים שחזו הכנסות של 77 מיליארד בלבד לחברה. גם במבחן הרווח הנקי אפל ניפצה את התחזיות וסגרה רבעון עם 23 מיליארד דולר בשורה התחתונה, בהשוואה ל-11.2 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד.

כצפוי התוצאות החזקות הושפעו בעיקר מהמשך המכירות החזקות של אייפון 12, ממכשירי השיא של אפל בכל הזמנים. אם מישהו עוד התלבט האם הגימיק העיקרי של המכשירים, תמיכה ברשת G5, יספיק כמקדם מכירות, כרגע ברור שהתשובה חיובית. ההכנסות של אפל מאייפונים צמחו ב-65% ברבעון כתוצאה ממכירות חזקות בסין, אחת המדינות עם הפריסה הרחבה ביותר של רשתות G5, ולאור הפופולריות הגדולה של דגמי הפרו היקרים. לפי סקרים חיצוניים, מכשיר הפרימיום היקר ביותר של החברה - אייפון פרו מקס - תפס 20% מהמכירות של טלפונים ברבעון לעומת 13% בשנה קודמת.

אלא שההצלחה הגדולה של אפל לא הסתכמה בטלפונים ובכל הקטגוריות החברה הציגה צמיחה דו-ספרתית - מכירות השירותים עלו ב-27%, האייפדים עלו ב-70% ומחשבי המק ב-79%. הכנסות אפל ממחשבי המק הגיעו ברבעון הנוכחי ל-9.1 מיליארד דולר - התוצאה הגבוהה ביותר אי פעם ברבעון כלשהו של החברה.

מכירות מחשבי המק (כמו גם האייפדים) כמובן הושפעו לטובה ממגמת העבודה והלימודים מהבית במהלך הקורונה, שחייבה סטודנטים ועובדים להצטייד בציוד חדש. במקביל באפל גם קצרו בגדול את הפירות של ההחלטה להשיק בנובמבר האחרון סדרה של מחשבי מק המבוססים על שבב חדש בפיתוח עצמי במקום החומרה המסורתית של אינטל. אפל התחייבה להעביר את כל המחשבים שלה לשבבים בפיתוח עצמי עד 2022. באינטל יכולים לטעון כי המעבדים שלהם מציגים ביצועים חזקים יותר, הקהל של אפל ממש לא השתכנע ורץ לקנות את השבב המדובר.

אפל הצליחה לשרוד היטב גם את משבר המחסור בשבבים העולמי, שמשפיע דרמטית על חברות הרכב למשל. אפל דיווחה כי למחסור העולמי לא הייתה כלל השפעה על התוצאות ברבעון. אפל ידועה בשרשרת האספקה המצטיינת שלה, שקוק בנה בעצמו, והיא מזמינה רכיבים שנים מראש כדי לא להיתקע במחסור. העובדה שאפל היא בדרך כלל הלקוח החשוב ביותר מחייבת ספקים לתת לה עדיפות גם בימי מחסור. עם זאת, אפל חזתה כי מכירותיה צפויות להיפגע בשיעור של 3-4 מיליארד דולר ברבעון שיסתיים ביוני בשל המחסור בשבבים.

גם אחרי הרבעון המצוין הנוכחי, שממשיך את התוצאות החזקות שרשמו כל ענקיות הטכנולוגיה בהשפעת הקורונה, אותה שאלה ממשיכה להטריד את האנליסטים, עד מתי? אפל עצמה לא סיפקה גם הפעם תחזיות לעתיד על רקע הסביבה הלא ודאית בימי הקורונה, אך המנכ"ל טים קוק הביע אופטימיות כי הענקית תוכל לשמור על תוצאות חזקות גם בזמן שהכלכלה נפתחת להיפתח ואנשים חוזרים למשרד ולבתי הספר. גם הפעם קשה מאוד להמר נגד אפל.