ביתן נגד דמרי: "מתי הכול עלה על שרטון? כשהוא דרש עוד 3% מניות"

ביהמ"ש דן היום במאבק שמתחולל סביב רשת הקמעונאות יינות ביתן • יגאל דמרי, שהיה אמור להעמיד הלוואה בתמורה למניות, מאשים את נחום ביתן בהתנערות בחוסר תום לב מההסכם • ביתן, מצידו, מבקש לערוך הסכם עם אלקטרה מוצרי צריכה • השופטת הציעה לדמרי לוותר על ההסכם ולקבל פיצויים

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי דן בשעות האחרונות במאבק ענקי המשק - יגאל דמרי, נחום ביתן, חברת אלקטרה מוצרי צריכה והפניקס, על עתידה של יינות ביתן. זאת לאחר שרשת הקמעונאות נקלעה לבעיות תזרימיות ופעלה לגייס הון לצורך המשך פעילותה כעסק חי. השופטת תמר אברהמי הציעה ליגאל דמרי וקרן שקד לוותר על דרישתם לאכיפת ההסכם עם יינות ביתן תמורת פיצוי, אך דמרי וקרן שקד עמדו על קבלת החלטה. בית המשפט צפוי לפרסם את החלטתו בקרוב.

המחלוקת שבלב הדיון הוא מי יציל את יינות ביתן, שנקלעה לבעייה תזרימית. את התביעה הגישו חברת "דמרי השקעות" של דמרי וקרן שקד, בשליטת רוני בירם וגיל דויטש, נגד יינות ביתן, נחום ונורית ביתן. דמרי-שקד מבקשים לאכוף הסכם מחודש מרץ למתן הלוואה של 250 מיליון שקל ליינות ביתן שניתנות להמרה ל-30% ממניות הרשת בהנפקה או לחלופין לפצות אותם בכ-66 מיליון שקל על הפסד הרווח הצפוי מהעסקה.

בפברואר 2021 התקבלה הצעה מחברת הפניקס ומשקיעים נוספים בסכום של 300 מיליון שקל שיביאו לדילול המניות של בני הזוג ביתן והם יפסיקו להיות בעלי השליטה. אחד התנאים המתלים לטענת יינות ביתן היה כי נחום ביתן לא ימצא משקיע חלופי בתנאים טובים יותר בתוך פרק זמן שנקבע. נחום ביתן היה מעוניין להימנע מעסקה זו, וכך נולד ההסכם עם דמרי-שקד. 

לטענת דמרי-שקד, יינות ביתן מנסה להתנער מהסכם מחייב בחוסר תום לב. זאת בשל ניהול מו"מ מקביל מאחורי גבן להעברת השליטה ביינות ביתן לחברת אלקטרה, בעסקה שבמסגרתה אלקטרה תזרים 250 מיליון שקל ליינות ביתן ולנחום ביתן תמורת הקצאה ומכירה של 51% ממניות יינות ביתן.

דמרי פנה במהלך הדיון לשופטת תמר אברהמי ואמר: "בעקבות הכניסה לעסקה איתנו, נחום (ביתן -נ.ש.) ניצל מהמלתעות של הפניקס, שחיכו לשאוב אותו אליהם. אני הצלתי אותו מכך שיקחו לו את החברה. הייתי המלך על הסוס הלבן עד לפני שבוע. הוא צעק במיקרופון ואמר שהצלתי לו את החיים". בהמשך הציע להפקיד ליינות ביתן כסף כבר מחר בבוקר.

יגאל דמרי / צילום: שלומי יוסף
 יגאל דמרי / צילום: שלומי יוסף

בתגובה השיב לו נחום ביתן: "לימדו אותי שיושר זה יושר. מתי הכול עלה על שרטון? כשהוא דרש עוד 3% מניות. נכון שאני עליתי במיקרופון ואמרתי שהוא הציל את חיי. אני אמרתי לו שזה לא מכובד. אנחנו חתומים ויש הסכם".

יינות ביתן מצידה טוענת כי דמרי-שקד לא עמדה בלוח הזמנים וכי דמרי הציב דרישה לא הוגנת להעלות את אחוז המניות עליהם הוסכם מ-30% ל-33%. "הבנו שכשאדם סוחט אותנו כשאנחנו במצב כזה, שדורש כתנאי לתשלום עוד 10%, לא נוכל להיות איתו שותפים באותה החברה", אמר עו"ד אשר אפריאט, המייצג את ביתן. בני הזוג טוענים כי דמרי ידע שהם במצוקה גדולה ועלולים לאבד את השליטה במפעל חייהם ומדובר ב"מהלך חסר תום לב וסחטני".

חשש אחר שהביע עו"ד אפריאט היה כי "דמרי הוא טייקון בתחום הנדל"ן ולא בקמעונאות. אנחנו בטוחים שנלך הביתה. אני לא אומר שדמרי יקבור את החברה, אבל לביתן לא יהיה 'סיי' בחברה".

ביינות ביתן רוצים את העסקה עם אלקטרה

יינות ביתן מבקשת לערוך הסכם השקעה עם אלקטרה מוצרי צריכה שמציעה לה השקעה, ללא צורך במכירת סניפים. זאת תוך שמירה על עובדי הרשת והשארת השליטה אצל בני הזוג ביתן.

רודב, המשמש כיו"ר הדירקטוריון, פנה לשופטת אברהמי וטען כי העסקה עם אלקטרה טובה יותר, "חייבים החלטה במהירות. אי אפשר להשוות את שתי העסקאות לעסקה של דמרי-שקד מבחינת מה שטוב לחברה".

לגבי קיום המו"מ עם אלקטרה, טוענים ביינות ביתן כי מאחר ושקד-דמרי לא השלימו את  העסקה, הם היו זכאים לפעול מול חברות אחרות וכי ההצעה של אלקטרה טובה משאר ההצעות. קבוצת הפניקס מצידה עומדת על כך שההסכם שלה מחייב.

יינות ביתן מונה כ-155 סניפים ומעסיקה למעלה מ-5,000 עובדים וכוללת גם את רשת מגה.

יגאל דמרי וקרן שקד מיוצגים על ידי עו"ד הלה פלג ואיילת גלעדי ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

משרד יינות ביתן מיוצגים על ידי עוה"ד ישראל פפר, יואב נהיר ורועי בר ממשרד מיתר. נחום ונורית ביתן מיוצגים על ידי עוה"ד אשר אפריאט ובוריס שמקר. אלקטרה מיוצגת על ידי עוה"ד יוסי לוי וחן שמרת.

את קבוצת הפניקס מייצגים עורכי הדין ד"ר גלעד וקסלמן, ניר רבר ואור ווזנה ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

ת.א. 48899-04-21