אמש: שריפה בבתי הזיקוק בחיפה בשל תקלת צנרת במתקנים

השריפה אירעה בשל תקלה בצנרת של אחד מהמתקנים בבתי הזיקוק, וצוות החירום של המפעל וכוחות כבאות והצלה טיפל בדליקה ללא נפגעים • המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי לאור הדליקה, תבדק עמידת המפעל בהיתר הפליטה שניתן לו

כבאית מגיעה לבתי הזיקוק בחיפה / צילום: בזן
כבאית מגיעה לבתי הזיקוק בחיפה / צילום: בזן

אתמול (ו') בשעות הלילה, התלקחה שריפה בבתי הזיקוק בחיפה (בזן). השריפה אירעה בשל תקלה בצנרת של אחד מהמתקנים בבתי הזיקוק, וצוות החירום של המפעל וכוחות כבאות והצלה טיפל בדליקה ללא נפגעים. המפעל הפסיק את הזנת הדלקים למתקן, והגזים הופנו לשריפה בלפיד, שנועד לטפל באירועים מסוג זה כדי לצמצם זיהום אוויר כבד ופליטת חומרים המזיקים לסביבה.

מערך ניטור אוויר ארצי הפרוס במפרץ חיפה, גם בסמוך למתחם בזן, מודד בזמן אמת את ריכוזי המזהמים באוויר. נכון לליל אמש, לא נמדדה חריגה מהתקנים.

המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי לאור הדליקה, תבדק עמידת המפעל בהיתר הפליטה שניתן לו. במדד המפעלים המזהמים בישראל שפורסם בשנה שעברה, דורג בזן במקום השלישי. לאורך השנים האחרונות, בשל הפרות סביבתיות, בוצע לבזן שימוע על אירוע חומרים מסוכנים, והוצאו התראות על הפרות של חריגות בפליטה לאוויר, תפעול לקוי ואי ביצוע ניטור פליטות לאוויר. בנוסף, לפי המשרד להגנת הסביבה, תועדו הפרות רבות נוספות בעיקר של חריגות בפליטות לאוויר של מזהמים שונים, וכן הפרות הנוגעות לטיפול בשפכים ולחומרים מסוכנים. כמו כן למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות פליטות והעברות לסביבה.

בשבוע שעבר, הגישה ועדת המנכ"לים לעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה את מסקנותיה לממשלה. אילו תאמץ הממשלה את המסקנות, ייתכן כי מתחם בזן בחיפה ייסגר בתוך עשור.

תגובת בזן: "בעקבות דליקה שפרצה באחד ממתקני הקבוצה המתקן נסגר מיידית. בעקבות סגירת המתקן נצפה לפיד בטיחות מהמתחם. השריפה כובתה תוך זמן קצר".