אמזון מקדימה את חג הקניות שלה. מה יוצא לה מזה?

ענקית המסחר המקוון הודיעה כי תקדים את אירוע ההנחות השנתי שלה, פריים דיי, לרבעון השני של 2021 ועולם הקמעונאות מתחיל להיערך • איך מתכננת אמזון לדחוף את הלקוחות להוציא יותר ברבעון שנחשב חלש מבחינת קניות ומה הקשר לאולימפיאדה שתתקיים ביולי?

מטה אמזון בניו יורק / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
מטה אמזון בניו יורק / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

ענקית המסחר המקוון אמזון הודיעה כי אירוע ההנחות השנתי שלה, פריים דיי (Prime Day), יוקדם השנה, ככל הנראה כדי לקדם הוצאות בתקופה של השנה שנחשבת לחלשה יותר מבחינת מכירות.

אמזון עדיין לא הודיעה על תאריך ספציפי. בשנים קודמות, חגיגת הקניות בת היומיים נערכה בחודש יולי, אך החברה ציינה כי השנה פריים דיי יתקיים ברבעון השני - מה שמרמז על אירוע כבר ביוני.

חברת המסחר המקוון פרסמה לאחרונה את דוחותיה לרבעון השני עם תחזית להכנסות של 110-116 מיליארד דולר, הרבה מעבר לתחזיות בוול סטריט שעמדו על 108.6 מיליארד דולר. תחזית הרווח של אמזון כללה את הקפיצה העתידית בהכנסות בפריים דיי.

בשיחת ועידה עם משקיעים, סמנכ"ל הכספים של אמזון, בריאן אוסלסקי, אמר כי החברה התכוונה לערוך את פריים דיי מוקדם יותר גם בשנת 2020, אך התוכניות הללו בוטלו בשל התפרצות מגפת הקורונה. בסופו של דבר האירוע נערך באוקטובר, מה שהוביל להתחלה מוקדמת מאוד של עונת הקניות לחגים בעולם.

"ישנן מספר סיבות", אמר אוסלסקי בנוגע ללמה מקדימה אמזון את אירוע ההנחות הענק. בין אותן סיבות, סמנכ"ל הכספים ציין את האולימפיאדה, שתתקיים ביולי, ואת העובדה כי מדובר ב"חודש חופשה" עבור משפחות רבות.

"זה עשוי להיות טוב יותר עבור לקוחות, מוכרים וחנויות שיתנסו בתקופת זמן אחרת", ציין אוסלסקי, "התנסנו בצורה אחרת ב-2020, כשהזזנו את פריים דיי לאוקטובר. אך אנחנו מאמינים כי זמן טוב יותר עבור פריים יכול להיות מאוחר יותר ברבעון השני. אז זה מה שאנחנו בוחנים השנה".

בשנים עברו, פריים דיי הוביל לרשתות קמעונאות אמריקאיות כמו וולמרט, טארגט וקוהל'ס להציע מבצעים מתחרים. סביר שזה יקרה שוב.

בעבר אמזון השתמשה בפריים דיי כדי לדחוף ולקדם הנחות בתחום האופנה, ענף בצמיחה בחברה. זאת תוכל להיות ההזדמנות הגדולה ביותר של החברה לעשות זאת, כשאמריקאים רבים יוצאים מבועות הבידוד שלהם ומעוניינים לחדש את המלתחות.

התזמון החדש של חגיגת הקניות יוכל להביא גם לפתיחה מוקדמת יותר של קניות החזרה לבית הספר של הורים רבים. עונה זו נחשבת למכניסה ביותר לאחר עונת חגי החורף בארה"ב.

ייתכן שאמזון מנסה לטשטש את ההשוואות לשנה שעברה ע"י הזזת פריים דיי לרבעון השני, בתקופה הזהה אשתקד החברה פרחה. הכנסותיה של אמזון ברבעון השני ב-2020 זינקו ב-40% ל-88.91 מיליארד דולר, בעיקר בזכות לקוחות שהצטיידו בחשש מהתפשטות המגפה.

רשתות קמעונאות אחרות, כמו וולמרט וטארגט, גם רשמו עלייה במכירות ברבעון השני בשנה שעברה כיוון שהוכרזו כרשתות חיוניות ונותרו פתוחות בסגר, אך רשתות רבות היו צריכות לסגור סניפים בשל מגבלות הקורונה.

אמזון לא דיווחה על סכום המכירות בפריים דיי בשנה שעברה, אך ציינה כי מוכרים במרקטפלייס שלה הרוויחו יותר מ-3.5 מיליארד דולר - זינוק של קרוב ל-60% בהשוואה ל-2019 ושיא לעסקים הקטנים והבינוניים בשותפות עם אמזון.