מוצרי חשמל, ביגוד לטיולים, חנויות דיוטי פרי ורשת מזון: התיאבון של אלקטרה צריכה הוביל אותה ליינות ביתן

החברה מקבוצת אלקו של האחים זלקינד מתקרבת לרכישת השליטה ברשת המזון המקרטעת בהשקעה של 200-300 מיליון שקל, בעקבות דחיית צו מניעה שהגישו יגאל דמרי וקרן שקד • מניית אמ"צ נסחרת בשיא, לאחר שזינקה בכ-200% מתחילת 2020, ומחירה משקף לחברה שווי של כ-3.5 מיליארד שקל

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי

המאבק על יינות ביתן מתקרב לסיומו, ונראה כי מי שמתקרבת להשלים השתלטות אפשרית על רשת המזון המקרטעת של נחום ביתן היא חברת אלקטרה מוצרי צריכה  (אמ"צ).

אמ"צ עדכנה בתחילת השבוע כי היא מנהלת מול יינות ביתן "משא-ומתן מתקדם" להתקשרות בעסקה, ככל הידוע במשותף עם חברת הביטוח הפניקס, וזאת לאחר החלטת בית המשפט מסוף השבוע לדחות "בקשה לצו מניעה זמני נגד ביצוע עסקה במניותיה של יינות ביתן".

מדובר בבקשה שהגישו הקבלן יגאל דמרי וקרן המימון שקד של רוני בירם וגיל דויטש, בניסיון למנוע מיינות ביתן למכור את השליטה ברשת לאמ"צ, שעל-פי ההערכות תשקיע, יחד עם הפניקס, סכום שינוע בטווח של 200-300 מיליון שקל ברשת.

זאת לאחר שבתקופה האחרונה סיכמו דמרי ושקד מול ביתן על הזרמת כ-150 מיליון שקל לרשת, עם אפשרות להגדלת הסכום, ואפשרות להמרת ההלוואה למניות יינות ביתן לאחר הנפקתה בבורסה, אולם סיכום זה לא הגיע לכדי מימוש.

במקביל לעדכון של אמ"צ בעניינה של יינות ביתן דיווחה הרשת המתחרה פרשמרקט על הפסקת מגעים שניהלה מאז חודש מרץ לרכישת פעילות עשרה סניפים של יינות ביתן תמורת כ-210 מיליון שקל.

רשת יינות ביתן, המונה 155 סניפים ומעסיקה כ-5,000 עובדים, נקלעה לקשיים כלכליים ופועלת לגיוס הון במטרה לאפשר את המשך פעילותה השוטפת.

במסגרת זו, בחודש פברואר סיכמה הרשת על השקעה בסכום מוערך של כ-300 מיליון שקל שיבצעו בה כמה גופים מוסדיים תמורת עיקר מניותיה, אולם לבעליה, נחום ביתן, נותרה אפשרות למצוא תוך פרק זמן מוגבל משקיעים אלטרנטיביים - מה שהכניס את דמרי ושקד למשחק, ובהמשך גם את אמ"צ.

לא מן הנמנע כי דמרי ושקד יערערו על החלטת בית המשפט, אולם כאמור, בשלב הנוכחי נראה כי המועמדת העיקרית לרכישת השליטה ביינות ביתן היא אמ"צ, במה שמדגים שוב את התיאבון הגדול שלה לעסקאות, כחלק מהכיוון שבו צועדת גם בעלת השליטה בה, קבוצת אלקו שבשליטת האחים מייקי ודני זלקינד.

רכישות בתחומים קרובים לפעילות הליבה

שנת 2020 הייתה מוצלחת למדי עבור אמ"צ, וכבר במהלכה היא ניצלה את מצבה המשופר לאיתור הזדמנויות רכישה והשקעות, בעיקר בתחום מוצרי הצריכה בעולמות פעילות קרובים ומשיקים לפעילות הליבה שלה - יבוא ושיווק מוצרי חשמל והפעלת רשתות שיווק קמעוניות למכירת מוצרי צריכה חשמליים תחת המותגים מחסני חשמל ושקם אלקטריק.

המשקיעים לא נותרו אדישים לכיוון החיובי בפעילות ושלחו את מנייתה לקבוע רמת שיא, ומתחילתה של 2020 ועד כה שלחו את מנייתה לקפוץ פי שלושה (כ-200%), מה שמשקף לחברה שווי שוק נוכחי המתקרב ל-3.5 מיליארד שקל.

בסיכום השנה שעברה נהנתה אמ"צ גם ממימוש מוצלח במיוחד של חברת התקשורת גולן טלקום למתחרה סלקום, בעסקה שהניבה לה רווח מצטבר בהיקף של כחצי מיליארד שקל מאז רכישתה ב-2017, וגם ממשבר הקורונה, שסייע להגדלת מכירותיה.

כך, בסיכום שנתי הציגה אמ"צ שיפור של 16% בהכנסות, שהתקרבו ל-2.6 מיליארד שקל, וקפיצה של 67% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-286 מיליון שקל, אחרי שגם ב-2019 רווחיה הצטברו לסכום נאה של 171 מיליון שקל.

אלה הגיעו לאחר הפסדים משמעותיים שרשמה כמה שנים קודם לכן, בין היתר בהשפעת סכסוך עם חברת הסלולר הסינית וואווי, וחולשה בפעילות הליבה שלה, של יבוא ושיווק מוצרים חשמליים, בעיקר בתחום המזגנים.

מתחילה להפעיל את Eleven-7

ממצגת שפרסמה אמ"צ בחודש שעבר עולה כי היא סימנה כמה מנועי צמיחה בתחומי הצריכה, הסביבה והנדל"ן, בהשקעות שחלקן עלו לכותרות בתקופה האחרונה, ואשר מתחילות בכמה מיליוני שקלים בודדים, ומגיעות עד למיליארדי שקלים - רבות מהן עם שותפים מתחומי הפעילות הרלוונטיים.

כפי שהסביר מנכ"ל החברה, צביקה שווימר, בראיון לגלובס לקראת סיומה של 2020, "המצב הפיננסי של החברה מאפשר לה לבחון רכישות ומיזוגים", ו"כשאנחנו מסתכלים על פעילויות נוספות, אם נתרחב אליהן, זה יהיה בממשק מלא לאמ"צ, כך שנוכל להשביח אותן במסגרת היתרונות הלוגיסטיים וקשרי המסחר שלנו".

כך, לפני שבועות ספורים עדכנה אמ"צ על רכישת השליטה (50.01%) בחברת סער א.ת יזמות ומסחר, זכיינית מותג הביגוד והציוד לטיולים ומחנאות קולומביה בישראל, תמורת כ-85 מיליון שקל (חלק לתוך החברה וחלק לבעלי מניות סער). זמן קצר לפני כן חתמה אמ"צ על הסכם עקרונות למכירת מחצית מהקרקע שבה היא מחזיקה במערב ראשון לציון לקרן ההשקעות בנדל"ן ריאליטי, תמורת כ-138 מיליון שקל.

מדובר בקרקע שבה ממוקמים כיום משרדיה של אמ"צ ומפעל המזגנים שלה, ואשר עליה מתכננות השותפות הקמת פרויקט נדל"ן גדול, שיכלול שטחי מסחר, משרדים ועוד, בהשקעת ענק המוערכת בכ-1.5-2 מיליארד שקל.

עוד בקמעונות, אמ"צ צפויה להתחיל בקרוב לפתח ולתפעל את חנויות הנוחות תחת המותג Eleven-7, לאחר שסיכמה על קבלת זכיינות המותג בישראל, וכן בשבועות האחרונים עדכנה החברה על העמדת הלוואה המירה של 5 מיליון שקל לחנויות האלקטרוניקה ומוצרי חשמל בנתב"ג (חברת אופיס 3000 דיוטי), שבעקבותיה קיבלה את סמכויות הניהול והשליטה בפעילות.

בתחילת השנה עדכנה אמ"צ על תוכניותיה לייסד חברת מיחזור חדשה, שתפעל יחד עם שותפה (חברת אולטרייד) "להקמת מתקן טיפול ומיחזור של מקררים ומזגנים וכן מוצרים לבנים גדולים אחרים, שהינם מוצרי חימום וקירור המכילים גז", בהשקעה מוערכת של כ-20 מיליון שקל.

עוד מהחודשים האחרונים, אחד מהמהלכים הבולטים של אמ"צ, שעליו שמה החברה דגש חזק, הוא שיתוף-פעולה שגיבשה מול קונצרן הענק בוש להקמת מיזם משותף לפיתוח ולייצור משאבות חום ומערכות מיזוג אוויר מתקדמות. כחלק מאותו שיתוף-פעולה מתוכנן לקום מפעל באשקלון, בעלות מוערכת של כ-100 מיליון שקל, לייצור המוצרים שהחברות יציעו תחת המותג בוש ומותגים נוספים.