מנכ"ל נמל אשדוד: "שיא של כל הזמנים ביבוא מכוניות ברבעון הראשון של השנה"

שיקו ז'אנה סיפר בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס כי "עומס האוניות המבקשות להיכנס לנמלים כבר יצר פקק של ממש, או 'עומס תפעולי' כמו שמכנים אותו בנמלים" • לדבריו, "זו בעיה גלובלית, שקשורה לכניסת מדינות לסגר שמשבש את הרוטינה"

"בכל סגמנט שאנחנו מדברים עליו - הביקושים אדירים. למשל מכוניות - רק אתמול פרקנו בנמל אשדוד 1,500 טסלות. אבל זה רק חלק מהעניין", אמר שיקו ז'אנה, מנכ"ל נמל אשדוד, ששוחח עם כתב גלובס עמירם ברקת בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס.

לדברי ז'אנה, "קפצנו בביקושים ב-20% מעל כל פרמטר שתיקח אותו. זה הרבעון עם כניסת האוניות הכי גדול שהיה לנו". עומס האוניות המבקשות להיכנס לנמלים כבר יצר פקק של ממש, או 'עומס תפעולי' כמו שמכנים אותו בנמלים".

מה זה בדיוק תור תפעולי? האם יש קשר בינו לבין הפקקים שאנחנו רואים בכבישים?
"אכן יש פקק ארוך. כ-60 אוניות עומדות מחוץ למפרץ חיפה ומחוץ לנמל אשדוד. זה תור ארוך. לא מדובר באוניות המכולה אלא באוניות המטען הכללי - מלט, עץ, חומר גלם לבניין. תפזורות וגרעינים - כל מה שהוא לא מכולות ולא מכוניות.

"זו לא בעיה של מדינת ישראל - זו בעיה גלובלית, בארצות הברית ובאירופה הנמלים הגדולים בעולם פקוקים. זה קשור לכניסת מדינות לסגר שמשבש את הרוטינה. השרשרת הימית היא רוטינה. לאוניות יש סיבוב וברגע שנמל נסגר או מפעל נסגר, כל השרשרת הלוגיסטית נכנסת לסחרור".

נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו דיבר בכנס על כך שהפקק התפעולי מביא להתייקרות, ויעלה את מחירי הדירות. מה אתם יכולים לעשות כדי להתמודד עם הפקק?
"כינסנו את העובדים ואת הוועדים ואנחנו מצליחים להוציא 120% שעות נוספות - הכי הרבה שאפשר. עכשיו מיצינו את היכולות הניהוליות. חברת נמל אשדוד שברה כל שיא אפשרי והיא עובדת הרבה יותר מהר מאשר לפני שנה".

אנחנו רגילים לזה שבמשא ומתן יש צד שנותן וצד שמקבל.
"לא קיבלנו את כל מה שרצינו אבל יש הישגים לא קטנים. אני לא רוצה לחשוב מה היה עם הפקק התפעולי אם לא ההסכם הזה".

למה לא להביא פועלים מנמלים אחרים כמו אילת?
"המיקוד היה לנצל את היכולות הניהוליות, והשלב הבא שהוא הכרחי הוא להביא עובדים זמניים".

איפה נמצאת שרת התחבורה? בצד שלכם או של העובדים?
"ההסכם הקיבוצי לא מאפשר לנו להביא עובדים זמניים, ולכן ביום רביעי הקרוב נגיע לשולחן עגול אצל מנכ"ל משרד התחבורה ונדבר על זה".

אנחנו שומעים שבמדינה מצטבר מצבור אדיר של מכולות ריקות, שאין איפה לאחסן אותן. מאיפה זה בא?
"זה תוצר נלווה של הביקושים הגבוהים. לכל יבואן יש מספר מסוים של מכולות שהוא יכול להכניס ולהוציא. לאור הביקושים הגדולים, נכנסות יותר מכולות ויוצאות פחות, וזה יוצר עוד פקק. נפתחו שטחים לאחסון אבל נצטרך למתן כניסה של מכולות".

כמה זמן זה עוד יימשך?
"זה לא ייגמר ביום-יומיים ולא בשבועות. להערכתי כמה חודשים ורק בתנאי שנוכל לקבל עובדים זמניים. היבואנים סובלים".

יש מחסור אמיתי בחומרי גלם?
"לא הייתי אומר שיש מחסור אבל יש ביקוש גדול. יש לנו גם אפשרות לעקוף תור תפעולי אם יש צורך ביטחוני או צורך אחר".

שני נמלים פרטיים אמורים להיפתח בספטמבר - אחד ממש לידך שיופעל על ידי חברה שוויצרית, ובחיפה על ידי חברה סינית. בסופו של דבר נהיה עם שישה נמלים, מתוכם חמישה פרטיים ואחד ממשלתי - הנמל שלך. אתה הכי חזק אבל זה אומר שיש לך הרבה מה להפסיד.
"אני רואה בתחרות אתגר. זה טוב קודם כל לאזרח, שיניב לו מחירים טובים יותר. הדירקטוריון אישר השקעה חסרת תקדים מרווחי הנמל - 2.5 מיליארד שקל - על מנת להכין את הנמל לתחרות, ולהשקיע בתשתיות. נוסף לכך, נוציא עובדים לפרישה מוקדמת ונייעל תהליכים. נמל אשדוד הוא הנמל הגדול, ויש לו ניסיון רב, שטח אחסון ומיקום גיאוגרפי. יש לנו חסרונות בתחרות אבל גם יתרונות, ונתמודד".

המשקולת שלך היא העובדים - הכי יקרים בארץ, 1,100 עובדים, ולנמל מולך יש 300 עובדים, ולא בתנאי שכר כאלה. איך אפשר לנצח את זה?
"אנחנו נייעל את העבודה, נרוץ כאיילות ונילחם כשוורים וננצח בתחרות".

גילוי מלא: ועידת הנדל"ן השנתית של גלובס מתקיימת בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות: אזורים, קבוצת הרשי פרידמן; אפריקה ישראל מגורים; משרד עורכי דין גרוס, הקרן לעידוד ופתיח ענף הבניה בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונמל אשדוד