ראיתי פרסומת למשכנתה הפוכה. אני זקוק לכסף ויש בית בבעלותי. האם זה פתרון טוב?

יותר ויותר גופים פיננסיים בישראל מציעים ללקוחות אפשרות ליטול מהם הלוואה בתצורה של "משכנתה הפוכה" • אבל צריך לזכור שאין מתנות חינם - אנשים שרוצים להמשיך לגור בבית שלהם וזקוקים לעוד הכנסה חודשית, צריכים לשים לב לתנאי ההחזר ולמה שיוכלו להשאיר לילדיהם בבוא העת

דירות / צילום: Shutterstock
דירות / צילום: Shutterstock

יותר ויותר גופים פיננסיים בישראל מציעים ללקוחות אפשרות ליטול מהם הלוואה בתצורה של "משכנתה הפוכה", כמו בנק מזרחי-טפחות וחברות הביטוח כלל, איילון והראל, והיד עוד נטויה. זה קורה על רקע מגמה שניכרת בישראל ובעולם המערבי בכלל של התארכות תוחלת החיים. מצד אחד, אנשים חיים יותר שנים, ומצד שני הם אינם בהכרח מתפרנסים במשך יותר שנים בהשוואה לעבר, והפנסיות שחסכו אינן תמיד מספיקות.

האם זה כדאי? נתחיל מכך שמדובר בפתרון המוצע לבני הגיל השלישי שיש בית בבעלותם בלבד. מעבר לכך, חשוב להבין היטב כיצד עובד המנגנון ורק אז לשקול את הפתרון הזה.

משכנתה הפוכה - כשמה כן היא - עובדת הפוך ממשכנתה "רגילה". בעוד במשכנתה רגילה אנשים צעירים לרוב מקבלים הלוואה עבור רכישת בית לטווח ארוך מאוד, ומחזירים אותה לאורך הזמן הזה, הרי שמשכנתה הפוכה היא הלוואה שניתנת בתמורה למשכון של הבית, עד אחוז מסוים מהשווי שלו. את ההלוואה אפשר לקבל כסכום אחד, גדול, או כסכום חודשי, בדומה למעין קצבה.

כיצד עובדת משכנתה הפוכה? למשל, הלווה יכול לקבל הלוואה, ולדחות את ההחזר שלה ב-15 שנה. בפרק הזמן הזה החוב צובר ריבית דריבית - ריבית שמתווספת לריבית שהתווספה בשנה הקודמת. למשל, הלוואה של חצי מיליון שקל שתידחה ב-15 שנים בריבית שנתית של 4% תהפוך בתום התקופה הזו ליותר ממיליון שקל. במילים אחרות, ההלוואה הכפילה את שוויה לאורך הזמן הזה. אפשר גם לקבל את ההלוואה כסכום חד פעמי ואז לשלם את הריבית מדי חודש בחודשו, מה שיחסוך את הריבית דריבית.

איך מחזירים את ההלוואה? הרציונל עשוי להיות שאחרי שהאדם המבוגר יילך לעולמו, היורשים ימכרו את הבית ויחזירו את ההלוואה. יש גם אפיקי החזר אחרים להלוואה, כפי שציינו, שחוסכים את הריבית דריבית.

דרור פלדמן, מנהל סקטור משכנתאות בבמזרחי-טפחות, הסביר באחרונה ל"גלובס" לאיזה צרכים יכולה לשמש המשכנתה ההפוכה: "אנשים שרוצים לעבור לדיור מוגן ועדיין לשמור על הבית שלהם, יכולים - למשל - להשכיר את הבית ובאמצעות דמי השכירות לשלם מדי חודש את הריבית על ההלוואה".

אז מה צריך לזכור לגבי משכנתא הפוכה? שאין מתנות חינם. הלוואה שמפורקת לפרוסות וניתנת כסכום חודשי, עשויה להרגיש כמעין משכורת או קצבה. אך זה לא המקרה, וההלוואה עלולה לתפוח בקצב מסחרר בגלל הריבית דריבית. בכל מקרה, זו הלוואה שבדרך כלל מוחזרת דרך מכירת הבית. לכן אנשים שרוצים להמשיך לגור בבית שלהם ופשוט זקוקים לעוד הכנסה חודשית, עליהם לשים לב שלא ימצאו את עצמם בגיל 80 גם בלי הכנסה, וגם בלי בית. במודל המשכנתה ההפוכה של חברות הביטוח האפשרות היחידה היא להחזר ההלוואה עם מכירת הבית, אחרי שהלווים הולכים לעולמם, אך גם כאן חשוב לשים לב לסכום מהמכירה שצפוי להישאר לילדים, אם בכלל.