לבקש מכונית חשמלית מהבוס: טסלה נערכת לכניסה לציי הרכב של חברות ההייטק בישראל

החברה בוחנת להציע את כלי הרכב ישירות ו/או באמצעות חברות הליסינג המקובלות • במקביל היבוא של טסלה מסין עשוי להתרחב בשנה הבאה בעקבות הסכמי הסחר של ישראל

טסלה בישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי
טסלה בישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת טסלה נערכת לקראת תחילת מסירות לציי רכב ולגופים עסקיים ברבעון השלישי של השנה. על-פי הערכות בענף, קיימות כיום בחברות הליסינג, בעיקר כאלה שמטפלות במגזר ההייטק, אלפי הזמנות "רדומות" לאספקת רכבי טסלה בליסינג תפעולי לחברות, בין השאר בשל הטבות המס ועלויות התפעול מופחתות. אולם עד כה דחתה טסלה ישראל את כל הפניות לאספקת רכב לחברות הליסינג ולציים גדולים, ולא נקבה במועד אספקה משוער.

לגלובס נודע כי טסלה מכינה כיום את מערך התמיכה המקוון בלקוחות מוסדיים, שבינתיים נמצא בשלב הבטא, ובעתיד ישולב באתר הראשי של החברה בישראל. עדיין לא ברור האם החברה תציע את כלי הרכב שלה בישראל ישירות לציים, במתכונת של מודל TESLA FLEETS שקיים בארצות-הברית, או שתפעל כאמצעות חברות הליסינג התפעולי בישראל, או שתציע אפשרות בחירה.

שני המסלולים צפויים לכלול חבילות שימוש מקיפות בתחנות הטעינה "סופר-צ'ארג'רס" של טסלה, שנמצאות כיום בשלבי הקמה ותפעול ברחבי הארץ, לצד עמדות טעינה מנוהלות של החברה בבתי לקוחות הציים ובחניונים של המעסיקים. יצוין כי טסלה מעניקה לציים יכולות ניהול מתקדמות, שמובנות כחלק ממערכת ההפעלה האינטגרלית של כלי הרכב.

השבוע נפרקו בישראל 1,503 רכבי טסלה 3, שהגיעו ישירות ממפעלי החברה בסין, אולם ככל הידוע כמעט כולם מיועדים ללקוחות פרטיים, למעט מספר כלי רכב שנרכשו על-ידי חברות השכרה. המשלוחים הבאים, כולל משלוח שצפוי להגיע מארצות-הברית והוקדם ככל הידוע לחודש יוני, יאפשרו למותג לספק גם את הביקוש לציים, לפחות באופן חלקי ובכפוף לקיבולת הייצור של היצרן. 

מטסלה נמסר בתגובה: "אין בכוונת החברה להציע שירותי ליסינג בשלב זה". 

היבוא מסין יקבל תאוצה

ובתוך כך, היבוא של רכבי טסלה מסין עשוי לקבל תאוצה בשנה הבאה, אם וכאשר יושלם הסכם הסחר החופשי (FTA) בין ישראל לסין, שנמצא כיום בדיונים מואצים בין שתי המדינות. לאחרונה הזכיר נשיא סין בנאומו את ישראל כאחת ממספר מדינות יעד בעולם, שעימן סין מתכוונת להאיץ את המגעים בחודשים הקרובים. בכירים בממשל הסיני אף קבעו לאחרונה את ינואר 2022 כתאריך יעד להרחבה משמעותית של הסכמי הסחר בין סין למדינות נוספות, אולם עד כה מתעכבים חלק מהמגעים, כולל עם ישראל, בשל מגבלות הטיסה והכניסה לסין שאינן מאפשרות מגעים דיפלומטיים פנים אל פנים. עם זאת, המגעים מול ממשלת סין בנושא נמשכים ומתנהלים בצורה מקוונת.

כל כלי הרכב המיובאים מסין לישראל, ובתוכם רכבי טסלה, משלמים כיום 7% מכס, שמוטל על מדינות שעימן אין לישראל הסכמי סחר. ביטול המכס עשוי להוזיל את כלי הרכב באלפי שקלים. היקף היבוא הישראלי מסין נאמד ב-2019 בכ-11 מיליארד דולר, אולם כלי הרכב הסיניים היוו עד כה מרכיב זניח בכלל היבוא.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה כי "המשא-ומתן על כינון הסכם סחר חופשי בין ישראל לסין נמצא בעיצומו, אך בשלב זה לא קיים צפי משוער לסיומו".