כשהציבור מתנפל על דירות - מה יותר טבעי מלהשקיע במניות נדל"ן

נהירה בהיקפים הנוכחיים לרכוש דירות בכלל, ודירות חדשות בפרט, לא זכורה כבר כ-30 שנה לפחות •  במציאות שכזו, אין שום סיבה שחברות הנדל"ן לא ירוו נחת גם בשוק ההון

שוק הדיור לוהט ומחירי הדירות עולים / צילום: Shutterstock
שוק הדיור לוהט ומחירי הדירות עולים / צילום: Shutterstock

מדוע מניותיהן של חברות הנדל"ן למגורים עולות? במשפט אחד: כי נהירה בהיקפים הנוכחיים לרכוש דירות בכלל, ודירות חדשות בפרט, לא זכורה כבר כ-30 שנה לפחות, מאז שנות העלייה הגדולה ממדינות בריה"מ לשעבר. בהתאם - גם המחירים בעלייה משמעותית. 

מיד לאחר הסגר הראשון של הקורונה, ביוני 2020, החל להירשם גידול משמעותי ברכישת דירות חדשות; עד פברואר השנה נמכרו כ-35 אלף מהן - קצב שיא בלתי נתפס. אומנם, כשליש מהדירות נמכרו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", ואולם, עדיין מדובר בקצב שאם יימשך ב-2021, הוא עתיד לשבור שיא.

באשר לעליית מחירי הדירות, הקצב השנתי בחודשים שמאז תום הסגר הראשון עומד כרגע על למעלה מ-6%, ולא מן הנמנע שיעלה עוד בהמשך השנה. ובמצב כזה, מה יותר טבעי מאשר להשקיע במניותיהן של חברות יזמיות בתחום הנדל"ן למגורים?

אינדיקציות לשוק הלוהט הזה הגיעו גם במהלך כנס הנדל"ן והתשתיות של גלובס השבוע; מנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס, סיפר כי ניתוח שיווקי קרקעות של רמ"י שנערכו במשרדו העלו, כי במקומות שונים נרשמה עלייה דו-ספרתית (באחוזים) של מחירי קרקע ליחידת דיור.

עליית מחירי הקרקעות לבניית דירות נובעת מכך, שבשנים האחרונות כמעט כל מכרזי הקרקעות של רמ"י הוקצו לצורך תוכנית "מחיר למשתכן" של כחלון. משירדה התוכנית מעל לשולחן, המכרזים פתוחים כעת הרבה יותר לשוק החופשי, גם אם חלקם כוללים דירות שיוגרלו במסגרת תוכנית הדיור המוזל החלופית של ליצמן "דיור במחיר מופחת".

סיבה נוספת לעליות המחירים היא ירידה גדולה של שיווקי קרקעות שנרשמה בשנה שעברה ברמ"י, שמיוחסת לקורונה, אך בעיקר לחוסר התפקוד הממשלתי. לכן, על כל מכרז שיוצא, היזמים מתנפלים, ובהתאם, המחיר עולה.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, סיפר בכנס כי במכרזים שנערכו לפני כמה ימים, בבית שמש, הציעו יזמים מחירים של כ-800 אלף שקל על קרקע. "לפני מספר שנים יכולת לקנות במחיר הזה דירה בבית שמש", אמר סרוגו.

בעוד אנשי מקצוע רואים בעליית מחירי הקרקעות איתות ברור למה שיקרה בעוד מספר שנים, כשהפרויקטים הללו ישווקו, מתמקד הציבור הרחב בכאן ועכשיו, וקשה לו למצוא סיבות להמתין עם רכישת הדירה: מחיר למשתכן כשלה בניסיון להוריד מחירים; הממשלה לא מתפקדת זה יותר משנתיים, וספק אם הדבר ישתנה בעתיד הקרוב; ביולי האחרון הופחת מס רכישה למשקיעי נדל"ן, והם שבים אל השוק ותורמים להגדלת ביקושים לממ"דים, שכאמור לא הכרנו קודם לכן.

 במציאות שכזו, אין שום סיבה שחברות הנדל"ן לא ירוו נחת גם בשוק ההון.