ביל ומלינדה גייטס מתגרשים ללא הסכם ממון ועם 130 מיליארד דולר

ביל ומלינדה גייטס הודיעו על גירושים לאחר 27 שנות נישואים בציוץ בטוויטר • מעבר לחלוקת הנכסים המשותפים המוערכים ביותר מ-130 מיליארד דולר, השאלה הגדולה צפויה להיות סביב הקרן הפילנתרופית שלהם, שמאז הקמתה תרמה עשרות מיליארדי דולרים

ביל ומלינדה גייטס. לא ברור כיצד יתחלק ההון בין השניים / צילום: Reuters
ביל ומלינדה גייטס. לא ברור כיצד יתחלק ההון בין השניים / צילום: Reuters

אחרי 27 שנים ביחד, ביל ומלינדה גייטס הודיעו בטוויטר כי החליטו להתגרש מאחר והם אינם מאמינים שיוכלו "לצמוח יחד כזוג בשלב הבא של החיים". על פי מסמכי בקשת הגירושים שהוגשו לבית המשפט, עולה כי לשניים אין הסכם ממון. גייטס הוא האדם הרביעי בעושרו בעולם על פי רשימת "פורבס" עם שווי של 130 מיליארד דולר.

בעוד שעדיין לא ברור כיצד יתחלק ההון המשותף של בני הזוג, נראה כי ברשימה הבאה של המיליארדרים לשנת 2021, גייטס צפוי למצוא עצמו במקום נמוך בהרבה עקב חלוקת הכסף הצפויה. לגירושים צפויים להיות השלכות מרחיקות לכת בתחומי רבים שבהם בני הזוג פעילים - מפילנתרופיה ועד השקעות.

ביל גייטס מחזיק 1.37% בלבד ממניות מיקרוסופט בשווי של 26 מיליארד דולר. שאר הונו מושקע בחברות אחרות ובהן ברקשייר האת'וואי, קטרפילר, וולמארט ואחרות. באחרונה הוא מכר מניות של אפל, עליבאבא, אמזון, אובר ואלפבית. שנת 2020 הייתה מוצלחת במיוחד בשביל גייטס, לאחר שבמהלכה ההון שלו התנפח בכ-33%, מ-90 מיליארד דולר במרץ אשתקד ל-130 מיליארד כיום.

הכסף "הגדול" של גייטס מגיע מ"קסקייד אינווסטמנט (Cascade Investment), חברת אחזקות שהקים לפני כ-26 שנים בשנת 1995, המעסיקה כמאה איש, ומושקעת בנדל"ן, מלונות (ארבע העונות וריטץ קרלטון לדוגמה), חברות רכבת, סוכנויות רכב (אוטו-ניישן), ביונד מיט, חברת האנרגיה גרעינית "טרהפאוור", חברות משקאות, מיקרוסופט כמובן ועוד.

"הגירושים של בני הזוג ישפיעו הרבה מעבר לחיי המשפחה שלהם. הם ישפיעו על עולמות העסקים, החינוך, הבריאות הציבורית, החברה האזרחית, הפילנתרופיה ועוד", אמר לרויטרס אנאנד ג'רידהארדס, מחבר הספר "הזוכים לוקחים הכול". לדבריו, ההשלכות של פרידה של שני אנשים, הן כה משמעותיות "בגלל שהחברה שלנו עשתה את הטעות הקולוסאלית ואפשרה לאנשים פרטיים לקבל החלטות שממשלות צריכות לקבל".

דברים שרואים משם, לא רואים מכאן

דברים שרואים משם לא רואים מכאן. בראיונות משותפים ובתמונות יח"צ שפורסמו בשנים האחרונות, קשה לזהות בדיעבד ובטח באותם ימים, את ההכרזה על הפרידה שהגיעה בטוויטר. בראיון עמו מלפני חודשיים וחצי בעיתון וול סטריט ג'ורנל, אמר גייטס כי ההחלטה הכי טובה שהוא קיבל היום עד היום "הייתה להתחתן. כלומר, להקים את מיקרוסופט עבד יפה, אבל אני אשים את זה במקום שני", הוא אמר. במקביל, באחרונה, מלינדה הוסיפה את שם המשפחה הקודם שלה, פרנץ', לשמה ברוב האתרים והרשתות החברתיות בהם היא פעילה.

"לאחר הרבה מחשבה והרבה עבודה על מערכת היחסים שלנו, קיבלנו החלטה לסיים את הנישואין", נכתב בהצהרה משותפת שפורסמה בחשבון הטוויטר של גייטס. "במהלך 27 השנים האחרונות גידלנו שלושה ילדים מדהימים ובנינו קרן שפועלת בכל רחבי העולם כדי לאפשר לכל האנשים לנהל חיים בריאים ופרודוקטיביים.

"אנו ממשיכים לחלוק באותה אמונה במשימה הזו ונמשיך בעבודתנו יחד בקרן, אך איננו מאמינים שנוכל לצמוח יחד כזוג בשלב הבא של חיינו".

ההכרזה המפתיעה מעלה שאלות לגבי ההון של גייטס. עדיין לא ברור כיצד הזוג יחלק את נכסיו. ביל גייטס, על פי עדותו, הוא אדם מאוד מחושב, גם כשזה נוגע לענייני רגש, מתברר. כדי לשכנע את מלינדה להתחתן הוא עשה רשימה של יתרונות וחסרונות על לוח לבן. לכן, יש המעריכים כי גם הסכם הגירושים יתבצע באופן מחושב ו"נקי", אם הוא עדיין לא נכתב. הפיצול יהיה ככל הנראה אחד מהסכמי הגירושים הגדולים בהיסטוריה.

הדברים מסתבכים או הופכים פשוטים יותר תלוי בנקודת המבט, כשלוקחים בחשבון את העובדה שוושינגטון, שבה מתגוררת משפחת גייטס, היא מדינת "רכוש קהילתי" (community property state). כלומר, כל הנכסים שנרכשו על ידי אחד הצדדים במהלך הנישואין נחשבים כ"משותפים" ובדרך כלל מתחלקים באופן שווה במהלך גירושין בהיעדר הסכם ממון שנחתם לפני הנישואים. על פי החלוקה כזו מלינדה וביל יהיו שווים 65.25 מיליארד דולר, כל אחד.

אולם על פי החוק המקומי, הזוגות יכולים להסכים על חלוקה "צודקת" יותר מבחינתם, ולחלק ההון באופן שאינו חצי-חצי. על פי דיווח ברויטרס משלישי, בעתירת הגירושים, שהוגשה לבית המשפט ביום שני, ביקש הזוג "לפרק את הנישואין שלנו" ולחלק את הרכוש המשותף, האינטרסים העסקיים וההתחייבויות "כמפורט בחוזה הפרידה שלנו". ההסכם המדובר בין השניים לא פורסם ברבים. בינתיים.

הכירו במסיבת עיתונאים של החברה

ביל גייטס (65), הידוע בעיקר כמייסד משותף של מיקרוסופט, התחתן בשנת 1994 עם מלינדה גייטס (56), מנהלת בכירה במיקרוסופט לשעבר ואחראית על התוכן האינטראקטיבי בה, שגויסה לחברה בסוף שנות השמונים. השניים הכירו במסיבת עיתונאים של החברה והתחתנו באי בהוואי שגייטס שכר לצורך החתונה. עם לידת בתם הבכורה, ג'ניפר קת'רין, ב-1996, מלינדה גייטס פרשה מעבודתה במיקרוסופט. בהמשך נולדו בן ובת נוספים.

המשפחה גרה בפרבר אקסקלוסיבי של וושינגטון, בבית גדול על גבעה המשקיפה על אגם וושינגטון ששוויו נאמד באחרונה בכ-148 מיליון דולר. הבית מעוצב בסגנון מודרני, עם מערכות אלקטרוניות מתקדמות והוא כולל ספרייה ענקית עם חדר קריאה מקומר בסגנון המאה ה-18. אורחים שמגיעים לבית מקבלים מיקרוצ'יפ ששולח אותות מכל רחבי הבית, ויכול לשנות את הטמפרטורה ותנאים נוספים בחדר בהתאם לדרישת האורח.

אחת התהיות שעולות בהקשר של הסכם הגירושים שעתיד לבוא נוגע לקרן "ביל ומלינדה גייטס" שהשניים הקימו בשנת 2000 כגלגול של קרן קודמת שהקים ביל ב-1994 על שם אביו, וויליאם ה. גייטס. הקרן הוציאה מאז הקמתה ב-2000 למעלה מ-50 מיליארד דולר ובני הזוג תרמו באופן אישי 35.8 מיליארד דולר במניות של מיקרוסופט. במהלך שנת הקורונה, הקרן השקיעה לפחות 1.75 מיליארד דולר במאבק נגד המגפה. עיקר המימון הועבר לייצור ורכישת ציוד רפואי.

בהודעה לתקשורת שהקרן הוציאה זמן קצר לאחר הודעת השניים על פרידתם, נכתב כי "לא מתוכננים שינויים בתפקידים שלהם או בארגון עצמו. הם ימשיכו לעבוד במשותף ויעצבו ויאשרו את אסטרטגיות הפעולה של הקרן, ויתווכו לעולם את נושאי הליבה והפעילות של הקרן וכן יקבעו את הכיוון הכללי של הקרן". למרות זאת, הגירושים עשויים להשפיע על הסכום שכל אחד מהם תורם באופן אישי, או במשותף, לקרן גייטס.

הפרופסור למדע המדינה, רוב רייך מסטנפורד, צוטט בניו יורק טיימס אומר כי "קרן גייטס היא הקרן הפילנתרופית החשובה והמשפיעה בעולם כיום. לגירושים יהיו השלכות עצומות על פעילות הקרן בעולם".

התחייבו לתרום יותר מחצי מההון לפני מותם

השניים התחייבו במסגרת "התחייבות הנתינה" שיזם גייטס עם חברו וורן באפט, לתרום לפני מותם את רוב הונם (למעלה מ-50%).

מלינדה הקימה קרן משל עצמה Pivotal Ventures, שבו היא משקיעה כספים בעיקר למען "העצמת נשים". לא מן הנמנע שכשיעבור לרשותה הון כתוצאה מהגירושים, שיהיה רק שלה, היא תשקיע הרבה יותר בקרן הזו. בהתייחס למעורבות שלה בפעילות פילנתרופית בשני העשורים האחרונים, אפשר בהחלט לדמיין מצב שבו היא הופכת לדמות אף יותר משמעותית בתרומות לגופים פרוגרסיביים נוספים, שמשקפים את נקודת מבטה, כפי שהיא שבאה לידי ביטוי באמירות שלה באחרונה.

הזוג הם לא המתגרשים הראשונים בצמרת טבלת העשירים של פורבס. במרץ 2019, נפרדו ג'ף בזוס ומקנזי סקוט. חודשיים לאחר מכן נודע כי סקוט תקבל רבע מהמניות של אמזון, בשווי של 35 מיליארד דולר. אלא שמאז השווי של אמזון זינק, וכיום על פי פורבס, ההון של סקוט התנפח ל-53 מיליארד דולר, וזאת אחרי שכבר תרמה כמה מיליארדים רק בשנה האחרונה למאות גופים שונים.

קרן ענקית ומניות: הנכסים של בני הזוג

● הונם של הזוג גייטס מוערך ב-130.5 מיליארד דולר, על פי פורבס
● הזוג הקים את קרן הצדקה הפרטית הגדולה בעולם, שלה הון של 49.8 מיליארד דולר
● הקרן התחייבה לתת 1.75 מיליארד דולר כדי להילחם בנגיף הקורונה
● הזוג גייטס תרם מניות מיקרוסופט בשווי 35.8 מיליארד דולר לקרן
● ביל גייטס מחזיק כיום 1.37% ממניות מיקרוסופט ושוויין מוערך בכ-26 מיליארד דולר