דיווח: בנק לאומי שוקל למכור את לאומי ארה"ב תמורת כמיליארד דולר

לפי "בלומברג", יועץ שעובד עם הבנק מחפש חלופות להחזקה של לאומי בזרוע האמריקאית, בין היתר באמצעות מכירה או הנפקה של מניות הבנק בארצות הברית

חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי / צילום: אורן דאי

בנק לאומי שוקל למכור את לאומי ארה"ב תמורת כמיליארד דולר, כך פורסם הערב ב"בלומברג". כך, לפי "בלומברג", יועץ שעובד עם הבנק מחפש חלופות להחזקה של הפעילות בארה"ב, בין היתר, באמצעות מכירה או הנפקה של מניות הבנק בארצות הברית. 

לדברי גורמים המעורים במתרחש שדיברו עם בלומברג טרם התקבלה החלטה, אך ידוע כי בנק לאומי בוחן כל העת חלופות בשוק ההון העולמי להמשך פעילות הזרוע האמריקאית שלו. חלופות אלה כוללות בין היתר הנפקה לציבור של מניות הבנק בארצות הברית, מיזוגים ואף רכישות ומכירות. לשם כך שכר בנק לאומי כבר לפני ארבע שנים יועץ, אשר הצליח לגייס ב-2018 שני משקיעים אסטרטגיים.

שני המשקיעים, שהנם בעלי מניות מיעוט בבנק, הם אנדיקוט גרופ (Endicott) ואמ.אס.די קפיטל MSD) Capital LP). הם רכשו 15% ממניות לאומי ארצות הברית תמורת כ-140 מיליון דולר, מה שאומר שהעסקה בוצעה אז לפי שווי של כ-930 מיליון דולר. אמ.אס.די קפיטל אגב, היא החברה שמנהלת את הונו של מייקל דל, מייסד חברת דל.

העסקה התבצעה שנים ספורות לאחר שלאומי סיים את הפרשה המשפטית שבה היה מעורב בארצות הברית, במסגרתה התעורר חשד כי הבנק, וכן בנק הפועלים ובנק מזרחי, סייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. במסגרת הפרשה חויב לאומי לשלם קנס של כ-400 מיליון דולר ו-200 מיליון דולר נוספים לעורכי הדין ורואי החשבון האמריקאים והישראלים שטיפלו בפרשה.