התקבלתם לעבודה חדשה? מזל טוב. אלה האותיות הקטנות שצריך להכיר לפני שחותמים

כמה ימי חופשה לבקש, מה חשוב לוודא לגבי שעות נוספות, וגם לא לשכוח לחשוב על היום שאחרי • מומחים לדיני עבודה מסבירים אילו זכויות מגיעות לכם לפני מעבר למקום עבודה חדש

מזל טוב על העבודה החדשה, אבל אל תשכחו לבדוק את החוזה / צילום: Shutterstock
מזל טוב על העבודה החדשה, אבל אל תשכחו לבדוק את החוזה / צילום: Shutterstock

התקבלתם לעבודה חדשה והגיע שלב החתימה על חוזה וסיכום התנאים? שלושה מומחים לדיני עבודה מסבירים אילו זכויות מגיעות לכם, מה חשוב שיופיע בחוזה העבודה ואיפה כדאי להתעקש עם המעסיק החדש.

חופשה, מחלה, קרן פנסיה וקרן השתלמות

לכל עובד יש זכויות סוציאליות בסיסיות וכדאי לו לנסות למקסם את התנאים מעבר לאלו הקבועים בחוק. עו"ד ליאת קינן, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד פריש שפרבר ריינהרץ, מסבירה כי החוק קובע כי עובד העובד 5 ימים בשבוע זכאי ל-12 ימי חופשה ועובד העובד 6 ימים זכאי ל-14 ימי חופשה. עם זאת, מומלץ לבקש מכסת ימי חופשה גבוהה מזו שנקבעה בחוק ככל שיש לך שנות ותק או ניסיון מקצועי קודם אצל מעסיקים קודמים. ימי החופשה נקבעים בהתאם למו"מ ומשתנים בין המגזרים השונים ויכולים להגיע בתפקידים בכירים גם למעל 25 ימים. להבדיל, במגזר הציבורי ימי החופשה מעוגנים בהסכמים קיבוציים וימי החופשה יכולים להגיע עד ל-35 ימים בשנה בתפקידים מסוימים.

קינן מוסיפה כי בנוגע לימי מחלה, לפי החוק, ביום הראשון למחלה לא משלמים ובימים השני והשלישי המעסיק משלם 50%. מומלץ לבקש תשלום על ימי מחלה מהיום הראשון. זו הטבה קטנה אך היא יכולה להיות משמעותית, גם למחלת העובד וגם למחלת ילד.

עו"ד גדעון רובין, שותף מייסד במשרד רובין שמואלביץ, המתמחה בדיני עבודה, אומר כי יש לוודא התחייבות של המעסיק לתשלום קרן פנסיה או ביטוח מנהלים מתחילת העבודה. רובין ממליץ לנסות לעגן בחוזה העבודה את צירופכם לקרן השתלמות, אם לא בתחילת העבודה אז לאחר השלמת תקופת עבודה מסוימת. קרן השתלמות היא הטבה משמעותית וחשובה וכדי לנהל משא ומתן לגביה.

הגדרת שעות עבודה בנפרד

המומחים ממליצים לוודא את הגדרת המשרה ושעות העבודה. לדברי עו"ד הילה בר אילן, ממחלקת דיני עבודה במשרד אפרים אברמזון, חשוב לוודא שהשעות הנוספות מוגדרות בחוזה בנפרד: "כדי להימנע מתחשיבים סבוכים של גמול שעות נוספות מדי חודש, מעסיקים רבים משלמים לעובדים תוספת גלובלית בגין עבודה בשעות נוספות. זו שיטה רווחת ומקובלת שהוכרה גם על ידי בתי הדין לעבודה".

לדבריה, יש להקפיד שסכום התוספת הגלובלית שנקבע יכסה את השעות שהעובד זכאי  להן בגין עבודתו בשעות נוספות, ולבטאה כרכיב נפרד משכר הבסיס בתלוש המשכורת. החוק אוסר לקבוע שכר עבודה שכולל תשלום על שעות נוספות. לכן, אם בהסכם העבודה נקבע שכר בגובה מסוים שכולל תשלום בעד שעות נוספות, ללא ציון שכר הבסיס, אז שכר זה ייחשב כשכר הרגיל של העובד, שעליו יש להוסיף את הגמול בעד עבודה בשעות נוספות. 

עו"ד קינן מוסיפה כי ככל שבהסכם העבודה נכללת תוספת שעות נוספת גלובלית כדאי לבדוק שהתוספת משקפת את שעות העבודה הנוספות שהעובד צפוי לבצע ולא פחות מכך. עו"ד רובין מוסיף כי חשוב לוודא כי מבוצעות הפרשות לפנסיה שתואמות את השכר הגלובלי כולו.

הגדרת תקופות תשלום

אחד הנושאים המעסיקים את העובדים הוא מתי יעלה שכרם בתקופת עבודתם. עו"ד רובין מציע לעגן כבר בחוזה העבודה קיומם של דיוני משוב ושכר במשך כל תקופה מוגדרת, למשל, אחת לשנה. "גם אם לא תזכו בתוספת, קיומו של הדיון יגביר את הסיכויים לכך. בכל מקרה, דרך המשוב תבינו מה מצבכם במקום העבודה", מסביר רובין.

הגדרת אופן סיום יחסי העבודה

לדברי עו"ד בר אילן מומלץ להקדיש מחשבה גם לאופן שבו ייראה סיום יחסי העבודה בין הצדדים. כך, למשל, כדאי להסדיר מראש את משך הזמן של ההודעה המוקדמת שכל צד יתבקש לתת טרם ניתוק היחסים. "תקופת ההודעה המוקדמת נועדה לאפשר לעובד לחפש עבודה חלופית במקרה של פיטורים, ולאפשר למעסיק למצוא מחליף לעובד שהתפטר. אפשרות אחת היא לקבוע שההודעה תהיה בהתאם לחוק הקובע יום הודעה על כל חודש עבודה בשנה הראשונה, ומקסימום 21 ימים לעובד בשכר חודשי בשנה הראשונה", אומרת בר אילן.

"אפשרות שנייה היא להסכים על תקופה ארוכה יותר. כדאי לעובד שיהיה שוויון בין התקופה שנדרש לתת למעסיק אם יתפטר, לבין תקופת ההודעה המוקדמת שהמעסיק יידרש לתת במקרה של פיטורים". בר אילן ממליצה לבקש 30 ימי הודעה מוקדמת.

ולבסוף אך חשוב מאוד - מומלץ כי כל סיכום יירשם באופן מפורש וברור בחוזה עצמו ולא ייאמר רק בעל פה ולא לשכוח לשמור אצלכם עותק חתום של חוזה העבודה.