אחרי הבהלה בשווקים אמש: שרת האוצר ג'נט ילן מבהירה שהיא לא צופה עלייה בשיעור הריבית

השרה נסוגה מדברים שאמרה מוקדם יותר בראיון למגזין אטלנטיק לגבי עליית שיעור הריבית • השווקים הגיבו לדבריה בירידות קלות

ג'נט ילן / צילום: Reuters, לאה מילס
ג'נט ילן / צילום: Reuters, לאה מילס

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן אמרה אתמול (ג') שהיא לא צופה ולא ממליצה שהפדרל ריזרב יעלה את שיעורי הריבית כתוצאה מתוכניות ההוצאה של הנשיא ג'ו ביידן, ונסוגה מדברים שאמרה מוקדם יותר באותו יום, כאשר אמרה שאולי יהיה צורך להעלות את הריבית על מנת למנוע מהכלכלה להתחמם מדי. 

"אני לא חושבת שהולכת להיות בעיה של אינפלציה, אבל אם תהיה, אפשר לסמוך על הפד שיתמודד איתה", אמרה ילן, לשעבר יושבת ראש של הפד בעצמה. את הדברים אמרה השרה בפסגת מועצת המנכ"לים של הוול סטריט ג'ורנל.

מוקדם יותר ביום שלישי רמזה ילן שהבנק המרכזי אולי יצטרך להעלות את הריבית על מנת למנוע מהכלכלה להתחמם יתר על המידה, אם יעברו תוכניות ההוצאה של הממשל, המגיעות לסכום של 4 טריליון דולר.

דבריה של ילן באים בזמן שמחוקקים דנים על יתרונות הצעות ההוצאה של הממשל, שרפובליקאים רבים אמרו שהן יקרות ויביאו לאינפלציה. מדד המחירים לצרכן עלה ב־2.6% בשנה שנגמרה במרץ, לעומת עלייה של 1.7% בפברואר. ותשואות לטווח ארוך של האוצר עלו לאור הסימנים של החוסן הכלכלי והציפיות שהפד יצטרך להעלות את הריבית מוקדם ממה שחשבו אנשיו.

"יכול להיות ששיעורי הריבית יצטרכו לעלות מעט על מנת לוודא שהכלכלה לא תתחמם יותר מדי, אפילו בזמן שההוצאה הנוספת היא קטנה יחסית לגודל הכלכלה", אמרה בריאיון שהוקלט מראש בפסגת כלכלת העתיד של מגזין אטלנטיק.

ילן אמרה לוול סטריט ג'ורנל שהיא צופה שכל עלייה באינפלציה בטווח הקצר תהיה זמנית. היא אמרה דברים המזכירים דברים שאמר יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול בשבוע שעבר על כך שהבנק המרכזי אינו חושש מעלייה עקבית באינפלציה והוא צופה שעליות המחירים של החודשים הקרובים ירדו לבסוף בחזרה.

כלכלת ארה"ב צפויה לשיקום מהיר השנה, בתוך כך שאמריקאים שהתחסנו ויש להם מיליארדי דולרים בכספי סיוע פדרלי יוציאו יותר. התוצר הלאומי הגולמי טיפס ברבעון הראשון ב־6.4%, בהתאמה לעונה, מה שמביא את כלכלת ארה"ב לטווח של אחוז בודד ממצב השיא שלה לפני המגפה.

למרות האופק הכלכלי המשופר, רוב הבכירים בפד צופים לשמור על שיעור ריבית כמעט אפסי עד סוף 2023, כך ניתן ללמוד מהתחזיות שעשו בפגישת המדיניות של הבנק במרץ. רק שבעה מתוך 18 קובעי מדיניות צפו ששיעור הריבית יועלה ב־2022 או 2023.

כמה כלכלנים, כולל שר האוצר הקודם לארי סאמרס, הזהירו שעלייה גדולה בהוצאה פדרלית השנה הנובעת מחבילת הסיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר שהחלה להיות מיושמת במרץ עשויה להביא לאינפלציה לא רצויה. 

ילן אמרה שהיא צופה לראות לחץ מסוים על המחירים בשישה החודשים הקרובים, במידה רבה בגלל צווארי בקבוק בשרשראות אספקה, עלויות אנרגיה גבוהות יותר וביקוש לעובדים בטווח הקרוב, כשהפעילות הכלכלית הנורמלית תתחדש. אבל היא אמרה שהיא לא מסכימה עם סאמרס על כך שחבילת הסיוע תחמם מדי את הכלכלה.

"זה משהו שאנו מסתכלים עליו מאוד בזהירות, ויש כלים להתמודד עם זה במקרה שזה יקרה", אמרה בפסגה שאירח הג'ורנל. "אבל אני ממש מרגישה שזה נחוץ על מנת לוודא שהמגפה לא תגרום לצלקות קבועות אצל עובדים ומשפחות בכלכלה שלנו, שנחזור למסלול במהירות".

ילן גם לא מתרשמת מהחששות על כך ששתי התוכניות הכלכליות החדשות של ביידן - אחת הממוקדת בהוצאה על תשתיות והשנייה ממוקדת במשפחות - יגרמו לאינפלציה לא נשלטת. ההוצאה, בעוד היא משמעותית, תיפרס באופן שווה על פני תקופה של שמונה שנים או עשור, אמרה. ממשל ביידן הציע העלאת מיסים לתאגידים ומס עשירים שהבכירים אומרים שיממן את התוכניות במשך 15 שנים.

היא הדגישה שתוכניות ההוצאה המוצעות של ביידן - כגון הוצאה על הכשרת עובדים, מכללות קהילתיות בחינם ומחקר ופיתוח -יעזרו להפוך את כלכלת ארה"ב ליותר תחרותית ויותר פורייה.

דבריה של ילן יוצאי דופן בגלל שבכירים בבית הלבן לרוב נמנעים מלומר דברים הקשורים למדיניות הכספית. זו הייתה הנורמה במשך עשורים, החל בממשל קלינטון, עד שהנשיא טראמפ החל להגיב על פעולות הפד ועודד את פאוול להוריד את שיעור הריבית לפני המגפה.

"אם יש מישהו שמעריך את עצמאות הפד, אני חושב שזו אני", אמרה לג'ורנל השרה, והוסיפה שזו אחריותו של הבנק המרכזי לנהל את המדיניות הכספית. "זה לא משהו שאני הולכת להביע את דעתי לגביו", אמרה.

מניות בוול סטריט ירדו אחרי דבריה של ילן באטלנטיק, אבל מדד הדאו ג'ונס לבסוף התאזן וטיפס מעט. התשואה על אג"ח משרד האוצר לעשר שנים נסגרה נמוך יותר בפעם השלישית ברציפות, על שיעור של 1.591%, לפי Tradeweb, לעומת 1.606% יום קודם לכן. תשואות על אגרות חוב לטווח קצר יותר, שהן רגישות במיוחד לשינויים במדיניות הכספית השתנו מעט - מה שרומז שלהערות של ילן לא הייתה השפעה רבה על ציפיות הריבית של המשקיעים.

המסר של ילן היה ש"שיעור הריבית עשוי להיות מעט יותר גבוה אם הכלכלה תתחמם מדי. אז אני לא חושבת שזה שינוי גדול לעומת התחזיות", אמר לארי מילסטיין, ראש סחר באג"ח ממשלתיות בחברה  R.W .  Pressprich  & Co ..

כשנשאלה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אם הנשיא ביידן מסכים עם הדברים שאמרה ילן לאטלנטיק, אמרה לעיתונאים שהנשיא מסכים איתה בהחלט.

"אנו גם לוקחים על עצמנו סיכון של אינפלציה מאוד ברצינות, והמומחים שלנו אומרים שהן חושבים שזה יהיה זמני ושהיתרונות הרבה יותר גדולים מהחששות", אמרה.

בריאיון לאטלנטיק, היה נראה שילן מדברת על המנגנון של שיעורי הריבית ומה שהיא מאמינה שיקרה, לא מציעה ביקורת על מדיניות הפד, כך אמר פיטר קונטי־בראון, פרופסור עמית בביה"ס וורטון באוניברסיטת פנסילבניה שחקר את נושא עצמאות הפד. מבחינה זו, דבריה לא היו חריגים בשביל שרת אוצר, אמר.

אבל הם עשויים להרגיז כמה דמוקרטים שאינם בטוחים אם ארה"ב מתקרבת לנקודה בה החוב העולה וחששות לגבי אינפלציה עשויים לגרום לשיעורי הריבית לעלות.

"הצהרתה של השרה ילן - אפילו להכיר בכך שקיים רף כזה, או שהוא מתקרב - מסתכנת בלקיחת צד בדיון בו בוודאי יש לה דעה מוצקה אבל מבחינה אסטרטגית ממשל ביידן עשוי לרצות להימנע מכך שתביע אותה בבירור", אמר קונטי־בראון.