משרד הבריאות: התו הירוק יוארך עד דצמבר; "נראה כי החיסון יגן עלינו לפחות עד סוף השנה"

רוב המתחסנים נגד קורונה בישראל התחסנו בחודשים ינואר ופברואר, מה שאומר שהתו הירוק שלהם היה אמור לפקוע בקרוב • לאור ממצאים המעידים כי החיסון יעיל למעלה מחצי שנה, הוחלט להאריך את התוקף התו

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

משרד הבריאות הודיע היום (ד') כי תוקף התו הירוד יוארך עד סוף שנת 2021. "לאור הירידה בתחלואה ונוכח העובדה שנראה כי החיסון יגן עלינו לפחות עד סוף השנה, החלטנו להאריך את תוקף התו למחוסנים ומחלימים עד סוף דצמבר", אמר היום מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.

רוב המתחסנים נגד קורונה בישראל התחסנו בחודשים ינואר ופברואר, התו הירוק היה אמרו לפקוע אחרי חצי שנה, כלומר עבור רוב המתחסנים, בעוד חודשיים שלושה, ולפני תקופת התיירות העיקרית של הקיץ. כעת, הם יוכלו לעשות תוכניות להמשך השנה בלי חשש ממגבלות או בידודים.

היום אותרו 74 נדבקים חדשים בקורונה בלבד, מדד ה-R עומד על 0.79. רק שלוש רשויות הן "צהובות" והיתר "ירוקות", כשרבות מהן עם פחות מ-15 חולים ואפילו ללא חולים כלל.

במעבדתה של פרופ' גילי רגב בבית החולים שיבא נמצא בקבוצה של נבדקים מהצוות הרפואי בבית החולים, כי רמות הנוגדנים אצל חלק מן המחוסנים יורדות בחדות כמה חודשים אחרי החיסון. אולם, רק אצל מעטים מן הנבדקים ירדו רמות הנוגדנים מתחת ל"קו האדום" כפי שהוגדר על ידי רגב וצוותה.

אלא שעדיין לא וודאי כי רמות נוגדנים נמוכות אכן משמעותן היעדר הגנה. בינתיים לא ראינו מבול של הדבקות חוזרות או עליה בהדבקות של מחוסנים ככל שהזמן מאז ההתחסנות של רוב האוכלוסייה עבר.

החברות פייזר ומודרנה מעריכות כי תהיה דרושה בהמשך זריקת דחף נוספת של החיסון, הן כדי לטפל בירידה בנוגדנים והן כדי להתמודד מול וריאנטים חדשים, אולם שני החברות לא ידעו לומר מתי תידרש זריקת הדחף. דובר על אפשרות של זריקה שנתית, אולם כרגע אין לכך תימוכין מן השטח.

לוי הוסיף כי: "אני שמח שהחיסון מגן עלינו ומאפשר לנו חזרה לשגרת חיים. אבל עלינו להקפיד ולשמור עדיין על זהירות, מסכות במרחבים סגורים ושמירת מרחק שכן אין עדיין מידע מלא לגביי יעילות החיסון בהגנה מפני חלק מהווריאנטים השונים. אני רוצה לקוות שנמשיך בשגרה ונוכל להתמיד באורך החיים הזה".