מטאבלטים עד צעצועי מין, המחסור בשבבים מגיע לכל פינה

המחסור פירושו מחירים גבוהים יותר עבור הצרכנים, המתנה ממושכת יותר לסחורות, מדפי חנויות ריקים ומרוץ להבטחת אספקה בקרב חלקים מעולם הייצור

169 תעשיות בארה"ב מושפעות באופן ישיר מהמחסור בשבבים / צילום: Shutterstock, Macro photo
169 תעשיות בארה"ב מושפעות באופן ישיר מהמחסור בשבבים / צילום: Shutterstock, Macro photo

המחסור העולמי בשבבים עיכב את תעשיית הרכב בכל העולם. כעת, תחומי תעשייה אחרים מרגישים את הלחץ.

המחסור בשבבים פוגע במכשירים ביתיים, ציוד כבד, שרתים וצעצועי מין. הוא מכניע גם חברות רב לאומיות וגם סטארט-אפים. אפילו חברות שלא משתמשות בשבבים כחלק מעסק הליבה שלהן, כמו מפעילות משא וחברות קמעונאות, מגלות שהן מושפעות. בגלל נדירות השבבים עלו המחירים לצרכנים, זמן ההמתנה לסחורה התארך, מדפים ריקים בחנויות וחלקים שלמים בעולם העסקים ממהרים להשיג את המלאי הקיים.

בצורת השבבים פגעה לראשונה ביצרניות רכב בשנה שעברה, אחרי שלא העריכו נכונה את הביקוש במהלך המגפה. אבל כשחברות רכב הגדילו את ההזמנות, תעשיות אחרות ראו את התור לקבלת רכיבים מתארך והגדילו את הרכישה מצדן. הביקוש לאלקטרוניקה לצרכנים נותר גבוה. כעת יצרני השבבים לא יכולים לעמוד בביקוש, וזה מעלה את מחירי החלקים, מדלדל את המצאי וגורם לקניות פאניקה.

הביקוש הרב לסוגי שבבים שונים צפוי להימשך כל השנה, כך אומרות חברות. המחסור גורם לאובדן הזדמנויות עסקיות, בדיוק בזמן שהשיקום הכלכלי העולמי תופס תאוצה לאחר האטה בזמן המגפה.

הם גם תרמו לעלייה במחיר חומרי הגלם לסחורות אלקטרוניות בחודשים האחרונים. מדד העוקב אחר מחירי רכיבים של חברות אלקטרוניקה הגיע במרץ לשיא של יותר משני עשורים, כך נמסר מחברת IHS Markit, חברה החוקרת את השוק.

המחסור בשבבים לא חס על אף חברה, כולל ענקיות הטכנולוגיה שקנו שבבים במסות על מנת להתכונן למלחמת סחר אמריקאית-סינית. מיקרוסופט אמרה שמכירות מוצרי החומרה שלה נפגעו בגלל המחסור. אפל צופה שהמכירות ירדו בסכום שהוא מעל הטיפוסי לרבעון הקרוב, בייחוד בקרב הטאבלטים והמחשבים הניידים, כך אמר לוקה מאסטרי, מנהל הכספים באפל, ביום רביעי.

שבבים רבים עולים פחות מפחית של משקה מוגז. אבל הם מהווים רכיב ייצור חשוב ל-12% מהתל"ג של ארה"ב, והקטנה בהיצע עשויה להעלות מחירים לקטגוריות מסוימות של מוצרים בשיעור שעשוי להגיע ל-3%, כך נכתב בדו"ח מהעת האחרונה של קבוצת גולדמן סאקס. החברה העריכה שיש 169 תעשיות בארה"ב המושפעות מהמחסור באופן ישיר, רשימה הכוללת חברות הבונות ספינות, מבשלות בירה וחברות לייצור בד.

המחסור בשבבים אפילו פוגע בפינות של הכלכלה שאין להן קשר ישיר לשבבים. Kansas City Southern, חברת הסעת מטענים, אמרה שהמחסור בשבבים גרם לכמה מפעלי רכב במקסיקו להפסיק בייצור. הביקוש לשנע כלי רכב וחלקי כלי רכב ירד, וזה הוביל לירידה של 18% בנפח המטענים שהסיעה החברה לעומת השנה הקודמת. חברת Costco אמרה שהיא מתקשה למצוא טלוויזיות, מחשבים ומכשירים ביתיים אחרים המתחברים לאינטרנט.

מעבדים הם תעשייה של 442 מיליארד דולר, לפי חברת מחקר השוק International Data Corp, מה שהופך את התעשייה לגדולה יותר מהתל"ג של אירלנד או שווי השוק של רשת וולמרט. סך משלוחי השבבים היה צפוי לעלות ב-13% השנה לשיא של 1.13 טריליון יחידות, כך לפי IC Insights, חברה החוקרת את שוק השבבים. המשלוחים גדלו ב-3% ב-2020.

סוג השבבים לגביהם הביקוש הכי גבוה הוא הסוג הפשוט המשמש במכשירים אלקטרוניים וביתיים שמשתמשים קנו הרבה מהם בזמן המגפה, אם כי ישנו גם חוסר בשבבים יותר מתקדמים, כך אומרים בחברות הייצור.

מלאי קטן של שבבים גרם לחברת ווירלפול (Whirlpool) להחליף בין קווי ייצור לעתים תכופות, כך אמרה החברה, והיא הצליחה לייצר מוצרים שונים על בסיס הרכיבים שהיו זמינים אותו יום. המנכ"ל מארק בליצר אמר למשקיעים בשבוע שעבר שהחברה, שמשרדיה במישיגן, מעלה מחירים בשיעור שבין 5% ל-12% במדינות שונות בגלל "לחץ אינפלציוני העולה במהירות" עקב המחסור בשבבים וחומרי גלם אחרים.

"לגבי מוצרים מסוימים, אם לא נעבור לפתרון אחר, לא יהיה לנו מושג מתי יהיה לנו השבבים כדי לייצר אותם".

חברת LG, אחת מהיצרניות הגדולות ביותר בעולם של מכשירים ביתיים, לא חוותה בעיות בייצור. אבל החברה בודקת מחדש תוכניות ייצור, וצופה שהמחסור בשבבים יימשך עד סוף השנה, כך אמר דון קוואק, ראש מחלקת מכשירים ביתיים ופתרונות אוויר בחברה.

"בסך הכל, 1,000 סוגים שונים של שבבים נחוצים בכל המכשירים הביתיים שלנו", אמר קוואק.

לאחרונה, חברת Petoneer משנזן, בסין, נאלצה להשהות את מכירת כמה גדג'טים שהיא מייצרת לחיות בית כולל צעצוע רובוטי לחתולים, אחרי שמלאי השבבים בחברה אזל. מנהל המכירות קארל פנג אמר שצוות המחקר והפיתוח בחברה בודק אם ניתן להשתמש במקום שבבים חסרים בשבבים מסוגים שיש מהם מלאי עדיין.

אבל כמה סוגי שבבים אחרים, בעיקר מיקרו-בקרים - שבב לא יקר המשמש באופן נרחב במכשירים אלקטרוניים - כמעט שאינם בנמצא.

"לגבי חלק מהמוצרים, אם לא נעבור לפתרון אחר, אין לנו מושג מתי יהיו לנו השבבים לייצורם", אמר פנג.

החברה Crave מסן פרנסיסקו, יצרנית של צעצועי מין, מעצבת מחדש חצי מקו המוצרים שלה השנה כדי להתגונן בפני המחסור בשבבים וכדי להצליח לשדרג מוצרים בזמן. כשמוצר טיפוסי כולל 30 רכיבים אלקטרוניים שונים, כולל שבבים, החלה Crave לאגור שבבים בסוף שנה שעברה כשזמני המשלוח החלו להתארך, כך אמר המנכ"ל מייקל טופולובאק.

"אנחנו מתכוננים לשנה לפחות, ובתיאוריה, לשנתיים או יותר", אמר טופולובאק.

אצל יצרנית השרתים הדרום קוריאנית DS&G חזו בזמן ההמתנה להגעת שבבים מתארך יותר מפי שניים ל-22 שבועות, לעומת 10 שבועות קודם. כעת, DS&G עלולה לא להיות מסוגלת לעמוד בהזמנות הלקוחות החל מתחילת מאי, כך אמר המנכ"ל סאו ג'ונג-יול.

החברה Bartesian משיקגו, המייצרת מכונות לייצור קוקטיילים בקפסולות הדומות לקפסולות קפה, החלה בפברואר להזמין שבבים המכסים את צרכי הייצור לעשרות אלפי מוצרים שהיא צופה למכור השנה. אבל אפילו עם המחשבה הזו מראש, המנכ"ל ריאן קלוז חושש שלא יהיו לו מספיק רכיבים למוצרים שלו.

"אנחנו לא אחד הקניינים הגדולים", אמר קלוז, "אנחנו סטארט-אפ קטן".

החברה מאינדיאנה LHP Telematics, המוכרת מוצרים לתעשיית כלי הרכב הכבדים, עדיין רווחית - למרות שהיא לא מצליחה למלא אלפי הזמנות רכש של לקוחות בגלל שחלק מחברות הייצור הקבלניות שלה לא מצליחות להשיג מספיק שבבים לבניית מכשירים.

"במקום לעשות מעט רווח כרגע, אנחנו לחוצים, והכל תלוי במה יקרה אם הדברים יחמירו", אמר טראוויס ג'ונס, מנכ"ל החברה.

במהלך המגפה, החברה הקליפורנית Vinotemp, המייצרת בעיקר מקררי יין, נהנתה בצמיחה במכירות בקו המוצרים החדש שלה, מדיחי כלים ומיקרוגלים. זה קרה למרות בעיות בשילוח מטענים ועלייה במחיר חומרי הגלם.

אבל כעת זמינות השבבים היא כאב ראש. השבוע, החברה קיבלה דואר אלקטרוני מאחת היצרניות הקבלניות שלה בסין לפיו הפסיקה לייצר חלק מהדגמים של מקרר היין כי לא יכלה להשיג את השבבים הנחוצים, כך אמרה אינדיה היינס, מנכ"לית Vinotemp.

"איני יודעת כמה עמוק זה יהיה", אמרה היינס.