מה מסתתר עמוק מתחת לאדמה בארה"ב? רמז: לא מה שחשבתם

ממחקר חדש, והמקיף ביותר שנעשה בתחומו, עולה כי חוסר השוויון באמריקה מושרש עמוק בשורשי העצים • מהמחקר עולה כי ב-92% מהשכונות בעלות הכנסה נמוכה יש כיסוי עצים קטן יותר וטמפרטורות גבוהות יותר • ההשלכות הן עצומות: אוויר מזוהם, בריאות פיזית ומנטלית לקויה, וגם פוטנציאל גבוה יותר לאלימות

תפוצת העצים בערים ובשכונות בארה"ב תלויה מאוד בגזע, במעמד ובגובה השכר של התושבים / צילום: Shutterstock, Lidiane Miotto
תפוצת העצים בערים ובשכונות בארה"ב תלויה מאוד בגזע, במעמד ובגובה השכר של התושבים / צילום: Shutterstock, Lidiane Miotto

לא רק מצבם הכלכלי האישי של בני האדם קובע את מסלול חייהם, אלא גם סביבתם החברתית והפיזית. גם לחוסר השוויון בין בני האדם יש השפעה מהותית על חייהם, על ההזדמנויות שיפתחו בפניהם, על הערכתם העצמית ועל אורחות חייהם. ואולם חוסר השוויון לא בא לידי ביטוי רק במצב הכלכלי - אחד מההיבטים שנוטים בדרך כלל להתעלם מהם הוא הטבע שמקיף את האדם, והשלכותיו הקריטיות על ההווה והעתיד של תושב העיר לדוגמה.

בארה"ב, כך עולה ממחקר חדש, תפוצת העצים בערים ובשכונות תלויה מאוד בגזע, במעמד ובגובה השכר של התושבים. פיזור העצים באמריקה הוא תוצר של שנים ארוכות של תיעדוף לא הוגן, הפרדה גזעית, ופערי עושר חריפים בארה"ב.

המחקר, שנערך במשך השנתיים האחרונות ופורסם בסוף אפריל במגזין PLOS ONE, מעלה כי בשכונות אמריקאיות של בעלי הכנסות נמוכות יש פחות עצים והטמפרטורות בהן בממוצע חמות הרבה יותר מאשר בשכונות עם הכנסה גבוהה.

חוסר השוויון בעיקר בולט בצפון-מזרח ארה"ב, שם בשכונות עניות מסוימות כיסוי העצים קטן ב-30% והטמפרטורות גבוהות ב-4 מעלות צלזיוס בממוצע לעומת השכונות העשירות.

בשכונות אמריקאיות של בעלי הכנסות נמוכות יש פחות עצים והטמפרטורות בהן בממוצע חמות הרבה יותר
 בשכונות אמריקאיות של בעלי הכנסות נמוכות יש פחות עצים והטמפרטורות בהן בממוצע חמות הרבה יותר

המחקר בחן את כיסוי העצים במאה האזורים העירוניים הגדולים ביותר בארה"ב, שבהם מתגוררים כ-167 מיליון איש ב-5,700 קהילות. מדובר במחקר ראשון בהיקף כזה שנעשה ברמת הלאומית, ובחן את חוסר השוויון במדינה ביחס למספר העצים וההבדלים במזג האוויר והטמפרטורות שלהם.

החוקרים מציינים כי בעוד שעצים עירוניים מספקים "חיסכון" משוער של כ-18.3 מיליארד דולר בהפחתת זיהום האוויר, בתפוסת פחמן והפחתת שימוש אנרגטית בבניינים בפליטות מתחנות הכוח, המעמדות הנמוכים לא "נהנים" מחיסכון זה.

העצים משפיעים על רמת האלימות והפשיעה

עצים משמשים כמעין "מטהר אוויר". נוכחותם בעיר חשובה כי הם מורידים את הטמפרטורות בסביבתם, סופחים עשן, אבק, פיח, ופולטים חמצן בריא. ואולם החשיבות חורגת הרבה מעבר לאקלים בלבד: העצים מעלים באופן מובהק את רמת הבריאות הפיזית והנפשית בסביבתם והם בעלי השפעה גדולה על רמת האלימות והפשיעה באזורם.

החום ידוע גם כמשפיע על העצבנות והאלימות של האדם. במחקר מלפני 3 שנים, מצאו חוקרים מפולין קשר ברור בין מזג אוויר חם ועלייה בטמפרטורות לבין התנהגויות עוינות, אלימות ופליליות. החוקרים שבחנו נתוני פשיעה סטטיסטיים של המשטרה, ראו כי ישנה עלייה ברורה בכמות הפשעים האלימים בקיץ, ובמיוחד בימים שבהם נמדדו טמפרטורות גבוהות מהממוצע.

במקומות שונים בארה"ב הייתה בעבר יוזמה לבנות בריכות ציבוריות באזורים עניים, כדי להוציא את הנוער "המשועמם" מהרחובות ולהקטין את רמת האלימות כתוצאה מכך. לחום יש גם השפעה סוציולוגית על נדבכים רבים ביום-יום, כמו חינוך לדוגמה. בסביבות עניות יותר, לילדים יהיה קשה הרבה יותר להתרכז בעשיית שיעורי הבית מבני גילם שנמצאים במקומות קרירים יותר.

תוצר של תעדוף לא הוגן והפרדה גזעית

המחקר נועד להסביר איך מדיניות חברתית וכלכלית מהעבר ממשיכה להשפיע על מאפייני החיים באמריקה. מבחינה היסטורית, מדיניות גזענית גרמה לכך שלאנשים שחורים ולטינים היה קשה הרבה יותר להגיע לבעלות על בתים ולהשיג מוביליות חברתית. הם נאלצו להשתקע בשכונות צפופות ומזוהמות יותר - מה שהוריד את הסיכויים שלהם לייצר הון בעל ערך להורשה. פער הבעלות מתייחס גם לחוסר שוויון לגבי כיסוי עצים, כי אנשים שיש להם בעלות על הקרקע יכולים לנטוע יותר עצים.

צוות החוקרים מרשות שמורות הטבע של ארה"ב מצא שב-92% מהשכונות בעלות ההכנסה הנמוכה יותר בארה"ב ישנו כיסוי עצים קטן יותר וטמפרטורות גבוהות יותר בממוצע לעומת שכונות עם הכנסה גבוהה. בקונטיקט, לדוגמה, שידועה באזור העירוני שלה שבו פערי השכר הגדולים ביותר בארה"ב וכן בכך שהיא המפולגת ביותר מבחינה גזעית באמריקה, נמצאו 5 מתוך 10 הפערים החריפים ביותר במחקר פיזור העצים.

הרטפורד, בירת קונטיקט. פערי השכר הגדולים ביותר בארה"ב / צילום: Shutterstock, Sean Pavone
 הרטפורד, בירת קונטיקט. פערי השכר הגדולים ביותר בארה"ב / צילום: Shutterstock, Sean Pavone

לדברי רוב מקדונלד, מדען מוביל ברשות שמורות הטבע שהיה בצוות החוקרים, זה לא צירוף מקרים שבאזורים העניים בקונטיקט נמצא שכיסוי העצים נמוך ב-54% וכי הם חמים יותר בממוצע ב-5 מעלות. "חוסר שוויון בשכר, ברובו, תמיד יהיה קשור לחוסר שוויון בבריאות, איכות הסביבה ותנאים חברתיים", הוא אומר.

62 מיליון עצים פחות

ברחבי ארה"ב נמצא כי בשכונות של אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה יש 62 מיליון עצים פחות מאשר בשכונות דומות עם הכנסה גבוהה. בממוצע, כיסוי העצים היה נמוך ב-15% בשכונות עניות לעומת עשירות, והתוצאה היא שבשכונות העניות היה בממוצע חם יותר במעלה וחצי.

אבל יש לכך גם נדבך כלכלי משמעותי: בשכונות העניות יותר השקיעו 56 מיליארד דולר פחות מאשר בשכונות העשירות, אם לוקחים בחשבון את כל העלויות הנלוות לטיפול בעצים. בחלוקה פר קפיטה, זה ממוצע השקעה פחותה של 1,349 דולר בכל אדם.

החוקרים טוענים כי חלוקה הוגנת יותר של העצים יכולה לא רק לעזור להפוך את ההשפעות הכלכליות של מדיניות דיור מפלות מהעבר, אלא גם להחיות מחדש את השכונות. על פי המחקר, השקעה של 17.6 מיליארד דולר בנטיעת עצים והתחדשות טבעית עשויות לתקן את הפערים ולעזור ל-42 מיליון אנשים לא-לבנים. ההשקעה שכזו "תוריד את רמת זיהום האוויר בזמן שהיא תשפר את הבריאות הנפשית והפיזית"