צריכים עוד חלל לאחסון חפצים? תושבי ניו יורק מצאו פתרון במקומות לא צפויים

יש תושבים ששוכרים חלל אחסון בארון של השכן או חדר שינה נוסף, במחיר נמוך לעומת מתקנים לאחסון עצמי הפזורים בעיר, ויש כאלה ששולחים את הפריטים לאתרים מרוחקים יותר

מרכז לאחסון חפצים פרטיים בניו יורק. במרכזים גדולים אפשר להשתמש בשטח ביעילות / צילום: Reuters, Richard B. Levine
מרכז לאחסון חפצים פרטיים בניו יורק. במרכזים גדולים אפשר להשתמש בשטח ביעילות / צילום: Reuters, Richard B. Levine

הנה הצעה צנועה: למה לא להפוך את כל מידטאון מנהטן, עם כל מגדלי המשרדים הריקים והחנויות הנטושות, ללוקר ענקי לאחסון עצמי? שם נוכל כולנו לאחסן את בגדי החורף שלנו, ולפנות לנו מקום בארון, שחסר מאוד.

או קיי, זה לא סביר. אבל משהו דומה כבר קורה בניו יורק. הודות למגפת הקורונה, שבגללה דיירים התחילו לפנות חדרים לטובת משרדים ביתיים ומקום לכושר, עלה הביקוש לאחסון בשירות עצמי, בעיר שגם ככה היה בה מעט היצע. התוצאה? יזמים מסבים סוגים שונים של חללים - מחדרי אמבטיה נוספים ועד חנויות - למתקנים לאחסון בשירות עצמי.
אלכס הרמן ופיטר סמית, המייסדים המשותפים של חברת Local Locker מברוקלין, הראו לי לאחרונה את המתקן הכי חדש שלהם, ה-11 במספר שהם פתחו מאז תחילת המגפה. הוא נמצא במגרש חניה. המתקן בשכונת קלינטון היל בברוקלין הוא בשטח 60 מ"ר, שטח שנשכר בשכירות משנה מבעל מגרש החניה. הוא נראה כמו צריף אלומיניום גדול. המייסדים חילקו את החלל ל-28 יחידות אחסון נפרדות, שגודלן נע מתא טלפון לחדר ארונות. שטח אחסון של 1.2 מטר על 1.2 מטר עולה 90 דולר לחודש.

 
  

המייסדים אינם מחפשים להתחרות עם המחסנים המסורתיים של אחסון עצמי שמציעים חללים גדולים יותר. Local Locker, שהוקמה ב-2019, מתיימרת להיות "הארון הנוסף" בהמשך הרחוב. הלוקיישנים שלה הם בעיקר במגרשי חניה ובבניינים עם עירוב שימושים בשכונות מגורים כמו ברוקלין הייטס והאפר ווסט סייד במנהטן. רוב הלקוחות מתגוררים ברדיוס של שלושה בלוקים ומשתמשים ביחידת האחסון שלהם לאחסן פריטים לשימוש מזדמן, כמו ציוד סקי וכיסאות רכב לילדים, אומר סמית.

עשוי להיות מאתגר למצוא בעלי נכסים שמעוניינים להסב שטח שאינו בשימוש. המתקנים של Local Locker בדרך כלל מתמלאים בתוך חודשים אחדים ולחלקם יש רשימות המתנה. "אם נוכל לפתוח 1,000 מתקנים נעשה זאת", אומר סמית. "כרגע יש לנו 17".

לא מפתיע שיש ביקוש רב כל כך. ברחבי ארצות הברית, שטח האחסון הממוצע לאדם הוא 0.7 מ"ר, כך לפי Yardi, חברה לשירותי ניהול נדל"ן. אבל בניו יורק יש רק 0.1 מ"ר לכל תושב - בקושי מספיק למקלות גולף.

המחירים לאחסון עצמי בניו יורק הם בין הגבוהים במדינה. שכר הדירה הממוצע לחלל בשטח 3 על 3 מטר באזור המטרופולין עומד על 178 דולר לחודש - גבוה ב-50% מהממוצע הארצי, העומד על 118 דולר לחודש, לפי Yardi. ואותה יחידה ממש יכולה לעלות 300-400 דולר בחלקים מסוימים של מנהטן או ברוקלין.

לשכור את חדר השינה הפנוי של השכנים

אולי כבר עדיף לכם לשכור את הארון של השכנים. מאז שהתרחבה לניו יורק בשנה שעברה, הפלטפורמה הדיגיטלית Neighbor.com, שמאפשרת לדיירים להשכיר לצורכי אחסון את הארונות הריקים שלהם, חדרים פנויים וחניות מקורות, כבר השכירה יותר מ-93 אלף מ"ר בכל חמשת רבעי העיר.

בעלי הנכסים קובעים את המחיר בעצמם, והוא בדרך כלל עומד על מחצית ממש שתשלמו במתקן אחסון עצמי רגיל, אומר ג’וזף וודברי, מייסד שותף ומנכ"ל.
סמיהה מהנז היא משתמשת טיפוסית. היא ובן הזוג שלה השיגו דיל מעולה על דירה בברוקלין, עם שני חדרי שינה. אבל במהלך המגפה הם לא ממש אירחו, וגם לא חשו בנוח להציע את חדר השינה הנוסף ב-Airbnb. במקום זאת, הם הציעו אותו ב-Neighbor.com. כעת, פינה אחת של החדר תפוסה על ידי מסגרת של מיטה ומזרון שדייר האחסון שלה, סטודנט לתואר מתקדם, השאיר בספטמבר. מהנז מרוויחה 60 דולר לחודש. זה לא הרבה, "אבל כל מה שאפשר להכניס עוזר לך בניו יורק", אומרת השחקנית בת ה-24, שעוסקת גם בארגון בתים.

פלטפורמת Neighbor.com מעודדת גם בעלי נכסים מסחריים להציע שטח לא מנוצל. בין המודעות מופיעות 50 יחידות אחסון שמציע בעל נכסים מברוקלין שהסב חנות לשטח אחסון לאחר שהשוכר הקודם שלו, מסעדה תאילנדית, סגרה את העסק בעקבות המגפה.
יש סיבה טובה לכך שבעיר תמיד חסרים מקומות אחסון: מחירי הקרקע הגבוהים. במנהטן, לדוגמה, מחירי הקרקע אחראים ל-45%-55% מעלות התפעול של המתקן, בהשוואה ל-30%-40% בממוצע ארצי, כך מעריך דאג רסלר, מנהל המידע העסקי ב-Yardi.

לאחסן מחוץ לעיר ולהזמין משלוח

ועדיין, בעלי נכסים ויזמים נמשכים לתחום האחסון בשירות העצמי משום שהוא השיג ביצועים עודפים על סקטורים אחרים בנדל"ן המניב בשנה שעברה. "הוא הוכיח שהוא חיוני וחסין גם בתקופת המיתון", אומר רסלאר.

יותר מ-20 מחסנים לאחסון עצמי ייפתחו בחמשת הרבעים של העיר השנה, הוא אומר, כך שמספרם יגיע ל-267.

אבל למה בעצם לאחסן הכול בתוך העיר? אנחנו יכולים בעצם לשלוח את החפצים שלנו מחוץ למדינה, כמו שאנחנו שולחים את הזבל למזבלות.

חברת האחסנה MakeSpace ממנהטן מציעה שירות של משלוחי איסוף והחזרה לפריטים שאתם שולחים לאחסון, במחיר דומה לזה של אחסון בשירות עצמי. מה הסוד? היא מעבירה הכול לשלושה מחסני גדולים בניו ג’רזי ואחד בפנסילבניה, שבהם החללים הרבה יותר זולים.

ומשום שאינה צריכה לחלק את המחסנים ליחידות אינדיבידואליות קטנות לכל לקוח, היא משתמשת בחלל ביעילות הרבה יותר גדולה, אומר המייסד המשותף והמנכ"ל רהול גנדהי. כל המזרנים למשל (עטופים בנפרד) מאוחסנים יחד באזור אחד, לדוגמה, כל קופסאות הפלסטיק באזור אחר. MakeSpace יכולה להקדיש 80%-90% משטח הרצפה שלה לאחסנה, בהשוואה ל-60%-70% שאפשר להשיג במחסן רגיל של אחסון עצמי.
אבל אפילו החברה הזו עשויה להזדקק ליותר מקום. ההכנסות שלה הוכפלו ל-50 מיליון דולר ב-2020, והצמיחה ממשיכה - המכירות בדרך להגיע ל-75 מיליון דולר השנה. אחרי הכול, האחסון בשירות העצמי תלוי בארבעה דברים: מוות, צמצום, גירושים ואסונות (באנגלית כולם מתחילים באות D: death, downsizing, divorce and disaster).
"מנקודת מבט עסקית", אומר גנדהי, "תמיד יהיה בנו צורך".