חבר קונגרס שלח מכתב ל-FTC כדי להגן על סטארט-אפ ישראלי מפני פייסבוק

חבר הקונגרס קן באק שלח מכתב ליו"ר ה-FTC וטען כי פייסבוק מנצלת את ההסדר שלה עם הנציבות מ-2019 כדי לחסל תחרות • באק מזכיר את החברה הישראלית BrandTotal שפייסבוק תובעת, והחודש יתקיים השימוע המקדים במסגרת התביעה

חבר הקונגרס קן באק / צילום: Associated Press, Chip Somodevilla/Pool
חבר הקונגרס קן באק / צילום: Associated Press, Chip Somodevilla/Pool

חברת BrandTotal הישראלית, שהוקמה ב-2016, היא פלטפורמת מודיעין שיווקי המספקת למותגים נתונים תחרותיים ותובנות באמצעות חשיפת פעילויות השיווק הדיגיטליות של מתחריהם. מנכ"ל הסטארט-אפ, אלון ליבוביץ', סיפר בראיון לגלובס על שיטת העבודה שלהם: "אנחנו פועלים כמו 'נילסן טכנולוגי': משתמשים בפאנל צרכנים שנותנים אישור לכך שננטר את הפעילות הדיגיטלית שלהם, והם מקבלים תשלום. הניטור נעשה באמצעות תוסף, מעין אפליקציה שרואה את טווח הפרסומות של המשתמש. כל הפעילות היא בהתאם לחוקי הפרטיות; אני יכול לראות מה עושים המתחרים: את מי הם מטרגטים, עם איזה מסר פרסומי, מה האסטרטגיה, האם זה לצורך יצירת מודעות או מכירה, מה האפקטיביות, מה הסנטימנט של הצרכנים".

בחודש דצמבר 2020, באמצעות דיווח שפורסם בתקשורת, גילה ליבוביץ' כי פייסבוק פחות אוהבת את הפעילות שלהם. החודש אמור להתחיל השימוע המקדים בבית משפט בארצות-הברית. מה טוענת פייסבוק עליה? שאסור לאסוף נתונים באופן אוטומטי על משתמשים, וזה מה שהחברה עושה. BrandTotal מנגד טוענת כי הם מבקשים רשות מהמשתמשים ואף מתגמלים אותם על שיתוף-הפעולה הזה, כך שפייסבוק קובעת כללי שימוש שאי אפשר לאכוף אותם. 

אלון ליבוביץ’ / צילום: יח"צ
 אלון ליבוביץ’ / צילום: יח"צ

כעת, חבר הקונגרס הרפובליקאי קן באק, אחד מחברי הקונגרס המובילים בתת-הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים, החליט לשלוח מכתב לרבקה סלוטר, יו"ר בפועל של ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלית, והביע חשש כי ענקית האינטרנט מחסלת תחרות ומנצלת את ההסדר מול ה-FTC שנסגר ב-2019 בתחום הפרסום.

באק מציג את החשש שההסדר עם FTC משמש את פייסבוק כדי לחסל איומים ותחרות בתחום הפרסום, ושפייסבוק "מצליחה לברוח מטענות משפטיות בתחומי התחרות", כתב. עוד הוא הוסיף כי "זה אירוני אם ההסדר שנועד להבטיח את התחרות, משמש כדי להצדיק התנהגות בלתי תחרותית". למעשה, באק קורא לנציבות הסחר הפדרלית לבחון מקרים שונים כדי להבטיח שפייסבוק לא תוכל לעשות את זה.

מה אותו הסדר מול ה-FTC, ואיך פייסבוק מנצלת אותו?

בשנת 2012, נציבות הסחר הפדרלית האשימה את פייסבוק בשמונה הפרות בתחומי הפרטיות. בשנת 2019, הנציבות החליטה לפעול בשלושה מישורים: קנס בגובה של 5 מיליארד דולר על הפגיעה בפרטיות, כלים חדשים לנציבות כדי לפקח על עבודת פייסבוק והחלטות מבניות מחייבות לפייסבוק שהיא חייבת ליישם. בין המקרים שרצו להסדיר - אסור לפייסבוק להציג מצג-שווא שקשור לפרטיות או אבטחת מידע, משמע אסור לה להציג בצורה מוטעית את השימוש שלה בנתונים אישיים. בנוסף, פייסבוק צריכה ליישם תוכנית מחמירה על מפתחים צד שלישי ולמנוע הרשאות ממפתחים שמנצלים לרעה את כללי השימוש.

וזה מה שפייסבוק עושה - היא טוענת כי לה יש את הכוח לאכוף את תנאי השימוש בתחום, והיא מונעת את המידע הזה כחלק מאיסוף מידע אוטומטי. פייסבוק טוענת כי BrandTotal אוספת מידע בצורה אוטומטית, וכי זה אסור. BrandTotal מנגד טענו כי הם עושים את זה באישור, וכי ההתנהלות של פייסבוק נועדה רק לחסל תחרות וכלל אינה קשורה לתחום הפרטיות.