ספרד: רבבות חגגו ברחובות את סוף מצב החירום במדינה

מצב החירום היה התשתית החוקית להטלת הגבלות כמו עוצר לילי ואיסור על תנועה בין מחוזות שונים במדינה • למרות שמגפת הקורונה נמצאת בדעיכה בספרד, שיעור התחלואה הכללי עדיין משמעותי מאוד

חגיגות סיום העוצר במדריד / צילום: Associated Press, Michael Gore and Jordi Rubio
חגיגות סיום העוצר במדריד / צילום: Associated Press, Michael Gore and Jordi Rubio

עשרות אלפים חגגו אמש בספרד באופן ספונטני ברחובות הערים הגדולות את סיום מצב החירום במדינה בשל מגיפת הקורונה במדינה. מצב החירום היה התשתית החוקית להטלת הגבלות כמו עוצר לילי ואיסור על תנועה בין מחוזות שונים, וכעת חלק מהמדינות בספרד ייאלצו למצוא דרכים משפטיות לחוקק הגבלות דומות, אם ברצונן להחמיר את הצעדים נגד התפשטות המגיפה.

מצב החירום הסתיים רשמית אמש בחצות, ועשרות אלפים יצאו לרחובות במדריד, בברצלונה ובערים אחרות כשהם חוגגים עם בקבוקי יין, פחיות בירה ובקבוקי אלכוהול. רבים לא לבשו מסיכה והצטופפו, בניגוד להנחיות.

במדריד התכנסו אלפים בפוארטה דל סול, ובברצלונה התאספו כ-6,500 בני אדם. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי החגיגות הזכירו את אלה של השנה החדשה. בברצלונה רבים התאספו על שפת הים אחרי חצות, לאחר שהחוק הקובע עוצר מעשר בלילה פג למעשה.

למרות שמגפת הקורונה נמצאת בדעיכה בספרד, שיעור התחלואה הכללי עדיין משמעותי מאוד (100 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע). במדריד, קטלוניה, אראגון וחבל הבסקים, למשל, שיעור התחלואה גבוה פי שניים, ונחשב לכזה המהווה "סיכון גבוה" להידבקות בקורונה.

כחלק מביטול מצב החירום יכולים כעת ספרדים לעבור בין חלקים שונים של המדינה ללא צורך בנימוקים כלשהם. מסעדות וברים יורשו להיפתח עד 23:00 בלילה, אם כי בקיבולת מופחתת. העוצרים הליליים בוטלו. ספרד היא אחת המדינות האירופיות שנפגעו באופן הקשה ביותר ממגיפת הקורונה, עם כ-80 אלף קורבנות עד כה.