האת'ריום מזנק: כיצד העתיד ייראה בעזרת חוזים חכמים?

אנו עדים לעלייה מאסיבית בשימוש בחוזים חכמים בשלוש תחומים מרכזיים שהמפגש ביניהם מקפיץ את האת'ריום לשיא

את'ריום / איור: גיל ג'יבלי
את'ריום / איור: גיל ג'יבלי

לפני 12 שנה, המציא סטושי נקמוטו את הביטקוין כרשת מבוזרת שמשליכה מעליה את עול הבנקים והמוסדות הפיננסיים. למרות ההצלחה האדירה, רשת הביטקוין עדיין מוגבלת מבחינת היכולות שלה (ורבים טוענים כי טוב הדבר). גורמים בקהילת הביטקוין החלו בשנת 2013 לחשוב על מקרי שימוש יותר רחבים עבור טכנולוגית הבלוקציין שעליו מבוססת הביטקוין, שאינם בהכרח "העברת ערך כספי מנקודה אחת לשנייה ללא תלות בצד שלישי".

פריצת הדרך קרתה כאשר ויטליק בוטרין, אז חוקר בתחום הביטקוין שהיה בסך הכל בן תשע עשרה, בעזרת חבריו הוציאו לאור את האת'ריום. החזון היה להרחיב את מהפכת הביטקוין על ידי מחשב עולמי שעליו יבנו אתרים, אפליקציות ומוצרים פיננסים המבוססים על טכנולוגיות "עמית לעמית" (P2P) במקום להיות תלויים בגוף מרכזי. במרכז החזון של המחשב העולמי עומד המושג החדש ״חוזה חכם״. חוזים חכמים הם בעצם תוכנות או "סקריפטים" המסוגלות לבצע פעולות בצורה אוטומטית. בסופו של יום פעולות אלו מוגדרות מראש, למשל "אם הגיע הראשון לחודש, והדיירים עדיין נמצאים בדירה, העבר סכום של 1 את׳ר מארנק הדייר לארנק של בעל הבית".

אם ניקח זאת לעולמינו זאת הוראה קבע חדשנית. דוגמא נוספת לשימוש בחוזה חכם: "אבקש לקבל הלוואה מרשת האת׳ריום, ולכן אני מפקיד בידיה 0.1 ביטקוין כערבון. את הדולרים אבקש לקבל לארנק שלי שכתובתו היא 0x123xyz (מדובר בדולר קריפטוגרפי יציב כמו USDC)". הלוואה כזו ניתנת היום בצורה אנונימית, ללא צורך ברישום או הזדהות מול אף גורם. אם ערכו של הביטקוין יורד, החוזה החכם יודע למכור אותו כדי להגן על המלווה.

היום אנו עדים לעלייה מאסיבית בשימוש בחוזים חכמים בשלוש תחומים מרכזיים שהמפגש ביניהם מקפיץ את האת׳ריום לשיא של כל הזמנים:

1. דייפיי: דייפיי הוא קיצור מילים של Decentralized Finance , ומתייחס לסקטור הפיננסי החדש שממשיך לצמוח. הסקטור, שרובו מבוסס על אית׳ריום, הפך מרעיון לתעשיית ענק של עשרות מיליארדי דולרים בשנה. 

סוג חדש זה של אפליקציות פיננסיות מאפשר: חסכונות, השקעות, הלוואות ועוד, ויוצר תשואות אטרקטיביות תוך ביטול הצורך לסמוך על מתווכים, גורמי חיתום ובנקים.

NFTs : NFTs הם תעודות המעידות על האותנטיות והייחודיות של פריטים דיגיטליים. ניתן להציג שיר, יצירת אומנות ואפילו פריטים במשחק כ- NFT. הטרנד הלוהט של פריטי אספנות דיגיטליים סוחף אחריו אמנים, ספורטאים, גופי תקשורת, בתי מכירות פומביות וכמובן דור שלם של צעירים. אפילו אגדות כדורסל כמו מייקל ג'ורדן וקווין דוראנט הצטרפו לכיף ה- NFT. השניים היו חלק מקבוצה שהשקיעה 305 מיליון דולר Dapper Labs. החברה שעומדת מאחורי NBA Top Shot ובלוקצ'יין Flow, סבב המימון האחרון של Dapper Labs שוב מדגים את הביקוש ל- NFT.

3. רשתות תשלום: כמעט כל שבוע החדשות מבשרות על עוד מנכ"ל מוביל או חברת ענק שהתחילה לאמץ את תחום המטבעות הדיגיטליים. מצד אחד, חברות כמו Tesla ו Microstrategy מוסיפים ביטקוין לאוצר שלהם. מצד שני יש חברות כמו Visa המשתמשות ברשתות המבוזרות כמו את׳ריום על מנת לשדרג את תשתיות התשלום שלהן. ויזה הודיעה כי ניתן להסדיר עסקאות באמצעות מטבע דולר (USDC), מטבע יציב המופעל על ידי בלוקצ'יין אתריום. העובדה שחברות ענק כבר מזהות בזו אחר זו את הפוטנציאל לשדרוג מסילות תשלום מיושנות על ידי הטכנולוגיה של אתריום מלהיב את השוק עוד יותר.

ההצלחה של האת׳ריום עוררה המון מתחרים בשוק 'המחשב העולמי' וסוחפת אחריה עלייה כללית בשוק המטבעות הדיגיטליים. האת׳ריום נכון לכתיבת מילים אלו עדיין בצמרת המטבעות הדיגיטליים וזוכה לאהדה מקהילות ענק אשר כוללות: מפתחים, אנשי מוצר, יוצרי תוכן וגופים פיננסים. ניתן רק לתהות כיצד ייראה העתיד בעזרת חוזים חכמים, ועד לאן ניתן להגיע במהפכה הדיגיטלית שהוכיחה קצב התפתחות מרשים שרק הולך וגובר?

הכותב הוא מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama. אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי לבצע השקעה בנכס פיננסי או מטבע קריפטו מסוים.