על רקע ההסלמה הביטחונית: בוטלה פגישת עבאס, בנט ולפיד

מיכאלי: "במהלך המו"מ עשינו ויתורים שאף מפלגה אחרת לא עשתה" • ליברמן: "אנחנו עושים כל מאמץ להגיע לממשלת שינוי מתפקדת ומשתדלים להתגמש איפה שרק אפשר" • לפיד: "הפערים לא גדולים; מי שימנע את הקמת הממשלה רק בגלל שהתעקש על עוד משרד, אזרחי ישראל לא יסלחו לו"

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על רקע ההסלמה הביטחונית, בוטלה היום (ב') בצהריים פגישתם של יו"ר רע"ם מנסור עבאס, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. עבאס הוא שביקש מהשניים לבטל את הפגישה נוכח המתיחות בירושלים, אולם בימינה טענו כי התקבלה החלטה משותפת לפיה עדיף לדחות את הפגישה.

במהלך היום ולקראת הפגישה החל קמפיין של משפחות שכולות על הדיווחים סביבה ברשתות החברתיות. המשפחות צייצו את תמונת יקיריהם יחד עם הדיווח על הפגישה, והוסיפו את המילה "סליחה".

בתוך כך, בישיבות הסיעה שהתקיימו בצהריים בכנסת, אמרה יו"ר העבודה מרב מיכאלי, העתידה לקבל לידיה את תיק התחבורה, כי היא עשתה ויתורים גדולים למען הקמת ממשלה. לדבריה, "אני חזרתי ואמרתי לאורך כל הקמפיין כמה מפלגת העבודה מחויבת להקמת ממשלת שינוי. אמרתי במהלך כל התקופה מאז הבחירות שמפלגת העבודה לא תסכל בשום פנים ואופן הקמת ממשלת שינוי ולא תפגע באף מאמץ להקים ממשלה כזאת. היא תעשה את זה תוך כדי שהיא זוכרת את שבעת המנדטים שלה, זאת היום המפלגה השלישית בגודלה יחד עם עוד מפלגה אחרת".

עוד אמרה מיכאלי כי "אכן במהלך המשא-ומתן לא רק שלא פגענו במאמץ, אלא עשינו ויתורים שאף מפלגה אחרת לא עשתה, מחלנו על כבודנו ועל האגו שלנו באופן שאף מפלגה ואף יו"ר אחר לא עשה. מבחינתנו עשינו דרך עצומה ,ומבחינתנו אנחנו מוכנות ומוכנים לסגור כבר היום".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, יצא נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "בסופו של דבר כל מפלגות הימין, ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, גם גדעון סער, גם יועז הנדל, גם זאב אלקין, נפתלי בנט ואיילת שקד - כולם עבדו לצידו של נתניהו, ואף אחד לא מאמין לו ולא סומך עליו. לכן אם הוא היה זז, באותו רגע היה אפשר להקים ממשלת ימין מלא מלא, בלי שום בעיה".

בנוגע למשא-מתן המתנהל בשעות אלה התייחס ליברמן לדיווח אתמול בגלובס לפיו בימינה מבקשים לשמור את ועדת הכספים כדי להשאיר פתח לחרדים, ואמר: "אנחנו עושים כל מאמץ, כמו ששמתם לב, להגיע לממשלת שינוי מתפקדת. אנחנו משתדלים לדבר כמה שפחות, משתדלים להתגמש איפה שרק אפשר, אבל עדיין אנחנו חושבים שהממשלה הזאת צריכה גם להביא מסר ערכי, ואנחנו נעשה הכול על-מנת שזו תהיה ממשלת שינוי, ולא ממשלה ששומרת אופציה לש"ס וליהדות התורה לחזור בהזדמנות ראשונה.

"ממשלת שינוי זאת ממשלת שינוי, זאת ממשלת אחדות עם קווי יסוד. אנחנו לא פוסלים אף אחד. השינוי חייב להתבטא גם בסדר העדיפויות וגם בערכים שהממשלה משקפת. אז נשתדל להתאפק ולהתגמש, ואני מקווה שעוד השבוע, נוכל להציג ממשלה חדשה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "הקמת ממשלה היא אף פעם לא אירוע פשוט. לא כולם יקבלו מה שהם רוצים. אבל יש הבנה שכולנו שותפים לה. נפתלי ובני, איווט ומרב, גדעון וניצן. כולנו מבינים שהמדינה צריכה שינוי כיוון. הפוליטיקה לא יכולה להיות הדבר שתוקע את המדינה. היא לא יכולה להתנהל בקודים עברייניים. פוליטיקה צריכה להיות מקום העבודה של משרתי ציבור קשובים, שזוכרים שהאזרחים הם הדבר החשוב.

"אני קורא מפה לכל ראשי המפלגות: אני יודע שכל אחד מכם רוצה להביא הישגים למפלגה שלו. גם אני רוצה. אבל הרבה יותר חשוב שנביא בשורה למדינה, לאזרחים, לילדים שלנו. מדינת ישראל צריכה לדעת שיש פה דור חדש ואחר של מנהיגים שלא חושבים רק על אינטרסים שלהם. מי שימנע את הקמתה של הממשלה רק בגלל שהתעקש על עוד משרד, אזרחי ישראל לא יסלחו לו. הפערים לא גדולים, אנחנו יכולים תוך כמה ימים להשביע ממשלה ישראלית חדשה, מתפקדת, שמבוססת על הסכמות רחבות ועל הטוב המשותף. בואו נעשה את זה".