שלב נוסף בקידום פרויקט כיכר אתרים: החניון מוצע למכירה

לאחר שבית המשפט העליון ביטל את מכירת חלקה של עיריית תל אביב בחניון כיכר אתרים תמורת 150 מיליון שקל, מכיוון שלא ערכה מכרז, פורסמה היום מודעה שמחדשת את הליך המכירה • מה מחיר המינימום החדש של החניון ומאיפה מגיע ההפרש?

כיכר אתרים בתל אביב / צילום: תמר מצפי
כיכר אתרים בתל אביב / צילום: תמר מצפי

מודעה שהתפרסמה הבוקר (ג') ומכריזה על מכירת חלקה של עיריית תל אביב חניון כיכר אתרים (73%) במחיר מינימום של 184.5 מיליון שקל, מהווה שלב נוסף ומשמעותי באבולוציה של קידום תוכנית הבנייה באתר הכיכר שמעל. זאת אחרי שבית המשפט העליון ביטל בחודש אוגוסט 2020 את מכירת החניון לחברת JTLV, השותפה בקידום פרויקט המגדלים בכיכר.

חברת JTLV שבבעלות עמיר בירם ויעקב שלום פישר, רכשה ב-2017 את חלקו של דובי שיף, הבעלים של מלון מרינה, בחניון, ונכנסה לנעליו של המלון בהליך פירוק השיתוף. בהמשך השיגה JTLV הבנות למכירת חלקה של עיריית ת"א יפו בחניון בתמורה ל-150 מיליון שקל. ביולי 2017 אישרה מועצת עיריית תל אביב יפו את ההסכם.

בעתירה לבית המשפט המחוזי בת"א, שהוגשה ע"י איש העסקים ספי צביאלי, נטען כי אישור מועצת העיר לעסקה היה פסול, מאחר שבפני חברי המועצה לא הוצגו מלוא העובדות ביחס לעסקה, וכי על העירייה חלה חובה לקיים מכרז פומבי למכירת חלקה בחניון, ככל נכס עירוני.

לטענת צביאלי, העירייה טענה בפני חברי מועצת העיר כי היא נאלצת למכור את חלקה לחברה JTLV בשל הליך פירוק השיתוף, וכך עקפה למעשה את דיני המכרזים.

בחודש ינואר 2018 קיבלה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב רחל ברקאי את העתירה וקבעה כי היה נכון למכור את הנכס בהליך של מכרז. לדבריה, "החלטת מועצת העירייה התקבלה על בסיס מידע חסר, ומתעורר חשש כי נגועה היא אף בחוסר סבירות המצדיק את ביטולה. במקרה דנן הקדימה העירייה לרתום הסוסים לפני העגלה, עת ביקשה לקדם הליך של אישור עסקת מכר עוד בטרם התקיים דיון בבית המשפט הדן בהליך פירוק השיתוף בשאלה כיצד יבוצע הליך המכר".

עיריית תל אביב הגישה ערעור על ההחלטה ובו טענה, בין היתר, כי ההחלטה למכור את חלקה בחניון הייתה חוקית וכי מי שהורה על המכירה היה למעשה בית המשפט המחוזי בתל אביב, שבשנת 2015, דן בבקשת פירוק השותפות שבין העירייה לחברת מרינה (המחזיקה הקודמת בחלקים מן החניון).

עוד טענה העירייה כי ההחלטה לבטל את המכירה מתעלמת מהאינטרס הציבורי עליו נלחמה העירייה עם מכירת הזכויות לידיים פרטיות, שתוביל לקידום ושיקום מצב החניון.

אולם, בחודש אוגוסט 2020 אישר בית המשפט העליון את ביטול העסקה וקבע כי "הסכם הפשרה שגיבשו העירייה והיזם במקרה הנדון מנוגד לדין, ועל כן דין הערעור להידחות... חובת עריכת מכרז חלה על רשות מקומית המבקשת למכור את המקרקעין שבבעלותה, וזאת על מנת להגן על האינטרס הציבורי ולהפעיל מנגנון ביקורת מפני מעשים בלתי תקינים בנכסי ציבור".

לגלובס נודע כי מכירת החניון לא תשפיע על הקידום של תכנון פרויקט כיכר אתרים, שנמצא בשלב מתקדם. ואולם, במידה וחברת JTLV לא תזכה הפעם במכרז, יתווסף לה שותף.