ביידן הודף את הטענה שדמי האבטלה פוגעים בכלכלה ומקטינים את התעסוקה

נשיא ארה"ב עונה לביקורת הרפובליקאית לפיה הטבות אבטלה גורמות לאמריקאים לא לצאת לעבוד, והבהיר כי מובטלים לא יוכלו לדחות הצעות עבודה מתאימות ולהמשיך לקבל תמיכה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הודף את הביקורת מצד רפובליקאים ותאגידים שונים שטוענים שהטבות אבטלה מורחבות גורמות לאמריקאים להחליט לא לצאת לעבוד. ביידן הגן על התוכניות הכלכליות שלו ואמר כי הממשל יבהיר לאנשים שהם לא יוכלו לדחות הצעות עבודה מתאימות ולהמשיך לקבל דמי אבטלה, למעט בנסיבות ספציפיות. "מעולם לא אמרתי ואף אנליסט רציני לעולם לא היה מציע שלצאת מהבור העמוק שבו נמצאת הכלכלה שלנו, יהיה עניין פשוט, קל או מיידי", אמר ביידן בבית הלבן ביום ב'.

כלכלת ארה"ב נמצאת בעמדה נוחה לצמיחה מהירה השנה, עם עליית שיעור המחוסנים וחזרה של הפעילות הצרכנית, המונעת בין היתר על ידי מבול הסיוע הפדרלי. אבל דו"ח התעסוקה המאכזב מיום שישי גרם לחששות בקרב קובעי מדיניות, שמחסור בעובדים עשוי להאט את קצב השיקום.

מעסיקים אמריקאים הוסיפו באפריל 266 אלף משרות, בחישוב עונתי, כך נמסר ממשרד התעסוקה. מדובר בהאטה משמעותית לעומת החודש שלפני כן והרבה פחות ממיליון המשרות שכלכלנים צפו לראות. דו"ח נפרד הראה שישנן 7.4 מיליון משרות המחכות לעובדים באמריקה.

רפובליקאים בקפיטול טענו שהטבות מורחבות לעובדים מובטלים מאטות את השיקום בגלל שהן מקשות על חברות למלא משרות, בייחוד בשכר נמוך בהן דמי האבטלה עשויים להיות גבוהים מהשכר על העבודה. במשרד המסחר של ארה"ב קראו לקונגרס בשבוע להפסיק את מתן דמי האבטלה עכשיו, כמה חודשים לפני שהם צפויים לפקוע מתוקף.

ביידן: "לא נפנה גב לאחינו האמריקאים"

במסגרת חבילות הסיוע שחוקק הקונגרס, עובדים מובטלים זכאים לתוספת של 300 דולר לשבוע בנוסף לדמי האבטלה הרגילים, המגיעים בממוצע ל־318 דולר בשבוע, לפי נתוני משרד התעסוקה. המשמעות היא שמקבל דמי האבטלה הממוצע עושה יותר כסף ממישהו שעובד במשרה מלאה תמורת 15 דולר לשעה. דמי האבטלה הנוספים יפקעו בספטמבר.

ממשל ביידן אמר שגורמים אחרים מותירים עובדים בשוליים, כמו למשל החשש לחלות בקורונה והיעדר מסגרות לטיפול בילדים, שהשפיע על נשים במיוחד.

לדברי ביידן, ההשפעות של ההטבות המשופרות על שוק העבודה אינן משמעותיות. "איננו רואים הרבה עדות לזה", הוא אמר והוסיף כי הממשל יעבוד עם המדינות על מנת להבהיר שבמסגרת החוק, עובדים המקבלים הטבות ומציעים להם משרה מתאימה לא יסרבו לה ועדיין ימשיכו לקבל דמי אבטלה. זאת למעט במקרים חריגים, כמו למשל אם יש להם ילדים שלא יכולים ללכת לבית הספר בגלל המגפה. "נתעקש שהחוק מיושם בנוגע להטבות, אבל לא נפנה גב לאחינו האמריקאים", אמר ביידן.

הנשיא גם הורה לשר התעסוקה לעבוד עם המדינות על מנת להחיל מחדש דרישות חיפוש עבודה למקבלי דמי אבטלה - כך נמסר מהבית הלבן. מדינות הקלו על הדרישות האלה בשנה שעברה כשהמגפה התפשטה ועסקים ברחבי ארה"ב נסגרו.

מקונל: "אנחנו כבר לא במרץ 2020"

הבית הלבן הציג גם צעדים אחרים שינקטו השבוע שנועדו להרחיב את ההעסקה, כולל מתן סיוע למרכזי טיפול בילדים, מסעדות וברים, וממשלות של המדינות ושלטון מקומי. כל ההוצאות האלה הן חלק מחבילת הסיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר שנחקקה במרץ. בבית הלבן גם הדגישו צעדים קיימים שיכולים להגביר את התעסוקה, כמו הטבת מס למעסיקים השוכרים עובדים שפיטרו בעבר ותוכנית המאפשרת לחלק מהעובדים לחזור לעבוד במשרה חלקית ועדיין לקבל חלק מדמי האבטלה.

מחקרים מוקדמים יותר לגבי התשלומים הנוספים על דמי האבטלה, שהקונגרס קבע בתחילה על סכום של 600 דולר לשבוע בסוף שנה שעברה, מגלים שהם לא משפיעים על קצב חזרת האנשים לעבודה במהלך המגפה. אבל כלכלנים הזהירו בזמנו שהתשלומים יהפכו לגורם חשוב יותר בהקטנת היצע העובדים ככל שסיכוני המגפה יקטנו.

מוביל המיעוט הרפובליקאי בסנאט, מיטץ' מקונל, אמר ביום שני ששמע חששות לגבי אינפלציה, עלויות גבוהות יותר ופקקים בשרשרת האספקה במהלך שיחות עם עובדים ומנהלי חברות בשבוע שעבר במדינה ממנה הוא בא. "כמעט כל מעסיק שדיברתי איתו הזכיר באופן ספציפי את הטבות המס הנדיבות במיוחד כגורם מרכזי המעכב את השיקום שלנו", אמר והוסיף, כי "אנחנו לא צריכים לדרוש מהאמריקאים שעובדים לממן הטבות נוספות לאלה שיושבים בבית. אנחנו כבר לא במרץ 2020".

בכירים בממשל ביידן אמרו שאינם רואים עדות לכך שדמי אבטלה נדיבים מדי מקטינים את מלאי העובדים הזמינים. אם התשלומים הנוספים היו גורם משמעותי, היו צופים הבכירים לראות שיעור קטן יותר של חיפוש עבודה בתחומים, שבהם עובדים החליפו חלק משמעותי משכרם בעבר מדמי האבטלה - כך אמרה שרת האוצר ג'נט ילן, ביום שישי. "למעשה, מה שאנחנו רואים זה בדיוק ההיפך".

ילן אמרה גם שהפרטים של הדו"ח משישי מציינים תמונה לא כל כך אפורה של שוק התעסוקה. לדוגמא, מספר האנשים העובדים במשרה חלקית מסיבות כלכליות ירד וממוצע השעות שאנשים עובדים עלה, אמרה.

ביידן הדגיש שדו"ח התעסוקה מהווה צילום של שבוע אחד בשוק המשרות מאמצע אפריל. מאז, כל המבוגרים בארה"ב זכאים לקבל חיסון קורונה וקצב ההתחסנות כמעט הוכפל בקרב אמריקאים בגיל העבודה.

שמונה מיליון משרות חסרות

בארה"ב יש עדיין כ־8 מיליון פחות משרות לעומת המצב בו הייתה כשהמגפה החלה להתפשט בשנה שעברה, ומספר מחפשי העבודה עלה ממרץ לאפריל, כך נמסר ממשרד התעסוקה.

בינתיים, הפעילות הכלכלית ערה, כשאמריקאים מחוסנים משתמשים בכסף מהצ'קים של הסיוע וחסכונות קונים מכוניות, רהיטים ופריטים גדולים אחרים.

התמ"ג של ארה"ב - המדד הרחב ביותר של התוצר הכלכלי - גדל בהתאמה עונתית ב־6.4% ברבעון הראשון, ושם את כלכלת ארה"ב בטווח של אחוז בודד מהשיא שלה לפני המגפה. כלכלנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שהם צופים שהצמיחה הכלכלית ב־2021 תגיע ל־6.4%, ואם אכן כך יהיה, יהיה מדובר באחד מפרצי הצמיחה המהירים ביותר של 70 השנים האחרונות.