נאום המלכה: אליזבת תציג את הרפורמות בבריטניה לשנה הקרובה

באופן מסורתי, מלכת אנגליה מקריאה את תוכנית הממשלה שלה, שהשנה כוללות רפורמה שנועדה לחזק את הפריפריה מבחינת תעסוקה ותשתיות • זהו האירוע המרכזי שבו משתתפת המלכה מאז שבעלה פיליפ מת לפני כחודש

המלכה אליזבת / צילום: Reuters
המלכה אליזבת / צילום: Reuters

מלכת בריטניה אליזבת תישא היום (ג') את "נאום המלכה" שבו היא מקריאה את תוכניות הממשלה לשנה הקרובה, כפי שהוצגו וגובשו על ידי ראש הממשלה. אליזבת עזבה היום בצהריים את ארמון באקינגהם בדרכה לפרלמנט, שבו - בנוכחות מדוללת של בני מלוכה וחברי פרלמנט בגלל הגבלות הקורונה - תקריא מן הכתב את התוכניות.

זהו האירוע המרכזי הראשון שבו משתתפת אליזבת אחרי מותו של בן זוגה, הדוכס מאדינבורו, פיליפ. מי שילווה אותה לכס ממנו תישא את הנאום הוא יורש העצר הנסיך צ'רלס, בנה הבכור.

לצד הכתרים הנוצצים והבדים השופעים, הנאום השנה אמור לכלול כמה רפורמות משמעותיות. הממשלה הבריטית, שמובלת על ידי המפלגה השמרנית שבראשה עומד בוריס ג'ונסון, זכתה לתמיכה רחבה בבחירות המקומיות בשבוע שעבר, והיא רואה בכך זריקת עידוד למדיניות שלה, שנועדה לשקם את המדינה ממשבר הקורונה.

בריטניה היא המדינה שבה מתו הכי הרבה תושבים ממגפת הקורונה באירופה, אך גם הראשונה ביבשת להיחלץ ממנה בעזרת מבצע חיסונים מרשים, שעדיין מתנהל.

בהתאם, הממשלה צפויה להכריז על שיפור מצב התעסוקה בפריפריה, ובמיוחד בצפון אנגליה, במקום שנודע בעבר כ"חומה האדומה" בשל התמיכה ב"לייבור" אך שבו יש חורים משמעותיים בשנים האחרונות, בעיקר בגלל התמיכה בפרישה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") שה"לייבור" התנגד לה.

השמרנים קוראים לתוכנית "Leveling Up", ומשמעותה שיפור תנאי החיים והתעסוקה כך שיהיו ברמה שבה הם נמצאים במטרופולינים כמו לונדון.

בין השאר, תתחייב הממשלה השמרנית להגביר את ההשקעות בתשתית בצפון המדינה, להקל על מדיניות המגורים וכן להרחיב את תוכנית "המודל הגרמני" למימון משרות שנפגעו בשל משבר הקורונה.

התקשורת הבריטית דיווחה כי מטרת העל של הממשלה היא לאפשר לתושבים בפריפריה לעבוד ולחיות ברמת חיים גבוהה גם בצפון המדינה, במקום להיאלץ לנדוד דרומה כדי למצוא עבודות מתגמלות. אחת הסיסמאות שנשמעו מכיוון הממשלה בימים האחרונים היא Live Local and Prosper (וריאציה על ברכה פופולרית מ"מסע בין כוכבים").

ה"טיימס" הלונדוני אמר כי תוכניות הממשלה, שנועדו לעזור לשכבות החלשות ולעניים היא השינוי המשמעותי ביותר שעוברת המפלגה מאת התאצ'ריזם. באופן מסורתי, זו מפלגת הלייבור שתומכת בנושאים אלה. המפלגה השמרנית, ושר האוצר רישי סונאק, הפגינו במהלך משבר הקורונה מדיניות הכרוכה בהוצאה ממשלתית גדולה, בניגוד לקודמיהם בתפקיד, ותוכנית הפעולה לשנה הקרובה ממשיכה בכיוון זה.

חוקים נוספים שצפויים לעבור השנה הם חנינה גורפת לחיילים בריטיים ששירתו בצפון אירלנד בשנים של "הצרות", כמו גם החמרת התנאים למהגרים ותוכנית חדשה להתמודדות עם הגירה לא-חוקית לממלכה הבריטית.