הרכש ה-15 של סיסקו בישראל: סטארט-אפ מת"א שיעזור בניהול תשתיות תקשורת

החברה הנרכשת, סדונה, צפויה להמשיך ולפעול מישראל • הטכנולוגיה שפיתחה סדונה מסייעת לחבר את הטכנולוגיות השונות שמהן בנויה תשתית רשת האינטרנט ולנהל אותה ממיקום מרכזי אחד • זו הרכישה ה-15 בארץ של סיסקו, שהיקף הרכישות הכולל שלה שני לזה של אינטל

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל / צילום: ניב קנטור
אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל / צילום: ניב קנטור

כחצי שנה לאחר שרכשה את חברת Portshift, הודיעה היום (ג') סיסקו, החברה שכ-80% מתשתיות האינטרנט העולמי מבוססות עליה, החברה על רכישת הסטארט-אפ הישראלי Sedona תמורת סכום המוערך בכ-100 מיליון דולר.

עם היקף השקעות כולל של 7.2 מיליארד דולר, סיסקו היא החברה המוצבת במקום השני ברשימת החברות המבצעות בישראל עסקאות מיזוגים ורכישות, אחרי אינטל. זוהי העסקה ה-15 במספר שמבצעת סיסקו בארץ. מצעד הרכישות של סיסקו בישראל החל ביוני 1998, עם רכישת קלאס דאטה ב-50 מיליון דולר. שתי הרכישות האחרונות לפני פורטשיפט התרחשו ב-2016 כשסיסקו רכשה את קלאודלוק ב-300 מיליון דולר ואת ליבה ב-320 מיליון דולר. עם היקף השקעות כולל של 7.2 מיליארד דולר, סיסקו היא החברה המוצבת במקום השני ברשימת החברות המבצעות בישראל עסקאות מיזוגים ורכישות, אחרי אינטל.

בעקבות הרכישה צפויה חברת הסטארט-אפ סדונה, המעסיקה 43 עובדים בתל אביב, להצטרף לסיסקו על כל צוות ההנהלה והעובדים. החברה תוסיף לפעול מישראל.

הרכישה נועדה לחזק את מאמציה של סיסקו לשדרג את תשתית רשת האינטרנט, בפרט לאור הזינוק בהיקפי השימוש ברשת בעקבות מגפת הקורונה, ולאור הזינוק הצפוי בהיקפי השימוש. זאת, לנוכח המעבר לשימוש ברשת הדור החמישי, סיבים אופטיים והעלייה המסיבית בצריכת שירותים דיגיטליים מבוססי בינה מלאכותית - אשר מעמיסים על רשתות התקשורת הקיימות.

בשל העובדה שהרשתות הקיימות בנויות מכמה שכבות "גיאולוגיות" של טכנולוגיות שונות, הטכנולוגיה של סדונה תאפשר לסיסקו להציע ללקוחותיה - חברות הטלקום וספקיות האינטרנט - חיבור מרכזי יעיל. חיבור כזה יאפשר לחברות הללו לנהל ממקום אחד את כל אותן שכבות טכנולוגיות. בכך הן יוכלו לחסוך את העלויות הכרוכות בהחזקה של מערכות שונות שכל אחת מהן מצריכה כוח-אדם נפרד עם הכשרות - כך הסביר מנכ"ל סיסקו ישראל, אורן שגיא, שכינה את הטכנולוגיה של סדונה "הקונטרולר המרכזי שמנהל את הרשתות".

לדברי שגיא, המשמש מנכ"ל סיסקו ישראל מאז ספטמבר 2015, "בכל דאטה סנטר גדול יש היום הרבה טכנולוגיות מדורות שונים, שמקורן ביצרנים רבים כמו סיסקו, ג'וניפר ולוסנט, ערב רב של יצרנים וטכנולוגיות. אתה חייב מערכת ניהול אחת לכל השכבות של הסוויצ'ים והנתבים (ראוטרים), מערכת שמתחברת לכולם דרך תוכנה ויוצרת בכך רשת גדולה עם ניהול אחיד".

"סדונה באה לחברות הטלקום ואומרת להן - המודל הנוכחי לא יעיל, כי אתם משלמים מיליונים על תחזוקה, ואנשים שמנהלים את הרשתות השונות בכלי ניהול שונים, שכל אחד מהם מצריך ידע וחלקי חילוף מסוג אחר", מסביר שגיא ומסיף: "סדונה מציעה לנהל את הכול ממקום מרכזי ולכנס את כל השכבות הנפרדות לשכבה אחת, ובכך לעבור מעולם הרב-שכבתי של IP, סיבים אופטיים ורדיו, לעולם ה-RON (Routed Optical Network)". 

עוד אמר שגיא כי "סדונה תהפוך להיות עמוד תווך בפרויקט המרכזי של סיסקו בימים אלה - בניית האינטרנט של העתיד, יחד עם מרכזי הפיתוח של סיסקו בקיסריה, בנתניה ובתל אביב שמפתחים את שכבת הסיליקון, אופטיקה, כלי ניהול ובקרה והגנת הסייבר". 

לדבריו, "מעבר להתעצמות הטכנולוגית ולאקזיט הישראלי הנוסף יש כאן העברת מסר ברורה כי סיסקו העולמית מחזקת את אחיזתה בישראל".

הרכישות הקודמות

רכישת סדונה מצטרפת כאמור לרכישות קודמות שביצעה סיסקו בישראל. פורטשיפט, שמתמחה באבטחת אפליקציות בענן, מחזקת את פעילות הסייבר של סיסקו, שהפכה לפעילות מרכזית בחברה. חברת ליבה, שנרכשה ב-2016, מפתחת שבבי תקשורת - גם הוא תחום מרכזי של סיסקו, שמוסיפה ומשקיעה בחברה הפועלת מקיסריה. קלאודלוק פיתחה מערכת שמנטרת ומנתחת התנהגות משתמשים ושימוש במידע רגיש בענן. 

בנוסף לרכישות, סיסקו השקיע ב-38 חברות ישראליות וב-5 קרנות ישראליות שפועלות בתחום ההייטק. 

גילוי מלא: בידיעה המקורית נכתב כי סכום הרכישה מוערך ב-400 מיליון דולר. לאחר בדיקה נוספת הסכום תוקן.