למרות מחאת העובדים: פיצול חטיבת המדיה בערבית בתאגיד השידור קרוב מתמיד

לגלובס נודע כי מועצת תאגיד השידור שכרה את שירותי חברת הייעוץ טאסק לצורך שינוי מבני ארגוני כולל • בין המלצותיה: להעביר את מחלקת החדשות בערבית לסמכותה של חטיבת החדשות בעברית

אולפן "כאן" בערבית / צילום: יח"צ
אולפן "כאן" בערבית / צילום: יח"צ

עתידה של חטיבת המדיה בערבית של כאן 11 נבחן בימים אלה במועצת תאגיד השידור הציבורי. לגלובס נודע כי המועצה דנה באפשרות לפרק את החטיבה, ולפצל את פעילותה בין מחלקות התאגיד.

הדיון בעתיד החטיבה הערבית הוא חלק מדיון כללי על האופן שבו יפעל התאגיד בעתיד. עוד נודע לגלובס כי לצורך גיבוש אסטרטגיה ארוכת טווח שכרה המועצה את שירותיה של חברת הייעוץ טאסק, שאמורה לגבש המלצות לגבי המבנה הארגוני המתאים.

חלק מההמלצות נוגעות לעתיד פעילות החטיבה בערבית, ועל פיהן יש להעביר את מחלקת החדשות בערבית לסמכותה של חטיבת החדשות בעברית, תחת ניהולו של ברוך שי; את מחלקת התוכן הלא חדשותי, המטפלת בהפקות המקור, להעביר כיחידת סמך לחטיבת הטלוויזיה, תחת ניהולה של טל פרייפלד; ואת הרדיו בערבית לחטיבת הרדיו של התאגיד, תחת ניהולו של לי-אור אברבך.

לא ברור אם המועצה תקבל את כל ההמלצות כמקשה אחת. שלא לייחוס, מקורות בחטיבת החדשות בערבית טוענים כי מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ נפגש איתם בשבוע שעבר, והבהיר כי לפחות העברת החדשות לסמכותו של שי הינה עובדה מוגמרת, והמהלך צפוי לצאת לדרך בתוך כשלושה חודשים.

העורך התפטר

כפי שנחשף בגלובס, לפני מספר שבועות הודיע מנהל חטיבת המדיה בערבית, יאסר עטילה, על התפטרותו. זאת בין היתר סביב חילוקי דעות ניהוליים עם קובלנץ על עתיד החטיבה ותפקודה. ההתפטרות הגיעה לאחר שנתיים של כיפופי ידיים בין עטילה לקובלנץ, כאשר לב ליבה של המחלוקת הוא על עתידה של מחלקת החדשות בערבית.

קובלנץ סבר כי יש להכפיף את המחלקה למחלקת החדשות של התאגיד, ואילו עטילה סבר כי יש להותירה כחטיבה עצמאית. הוויכוח אף הגיע לישיבות מועצת התאגיד הקודמת בשלהי הקדנציה שלה, והגיע עד לזימונו של עטילה לשימוע לפני פיטורים.

בהנהלת התאגיד טענו כי בעקבות תלונות על תפקודה של החטיבה הוחלט להיכנס בעובי הקורה, ושכרו פרויקטורית שכתבה דוח על הליקויים בתפקוד. ההתייחסות העיקרית הייתה לשידורי הטלוויזיה, ונקבע שם כי הם "אינם נותנים תשובה מכבדת לחברה הערבית - אפילו בנושאים האלמנטריים, בתחום שבו לכאורה אמור להיות יתרון מובהק לערוץ הישראלי על פני עשרות הערוצים הערביים האחרים".

המסמך שימש בין היתר בסיס לזימונו של עטילה לשימוע, אולם במהלכו נשמע מצדו סיפור שונה לחלוטין. עטילה טען כי קובלנץ מתנכל לו בשל סירובו להיות "יס מן של המנכ"ל", והסביר באמצעות עורך דינו זכי כאמל, כי מדובר ב"מכתב מוזמן של מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ".

פרסום הדברים בגלובס עורר סערה גדולה. לצדו של עטילה התייצבה אגודת העיתונאים בירושלים, שבה מאוגדים רוב העיתונאים מהחטיבה בערבית. באגודה האשימו את הנהלת תאגיד השידור הציבורי באפליה של החטיבה ועובדיה, בניסיון להשחיר את מנהל החטיבה והעיתונאים ועל ידי כך להביא לביטול עצמאותה של החטיבה.

אלדד קובלנץ - מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי / צילום: איה אפרים
 אלדד קובלנץ - מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי / צילום: איה אפרים

בסופו של דבר עטילה צלח את השימוע ונותר בתפקידו, אולם לפני מספר שבועות בחר כאמור לפרוש. הוא צפוי לסיים את תפקידו בימים הקרובים, אך מכיוון שלא ברור עדיין מה יהיה מבנה החטיבה, לא התנהל מכרז לבחירתו של מחליף. עד שתתבהר התמונה באופן סופי ימונה במקומו מחליף זמני, שזהותו איננה ידועה עדיין.

דרישות העובדים

חטיבת המדיה בערבית פועלת כיום כתאגיד בתוך תאגיד. יש לה מחלקת חדשות שמחולקת לשני חלקים, רדיו וטלוויזיה; מחלקת תוכן לא חדשותי, שמטפלת בכל הפקות המקור בטלוויזיה וברדיו; ומחלקת דיגיטל, המטפלת בפעילות החטיבה בכל מהקשור לאתר ולרשתות החברתיות.

בשונה משאר החטיבות, חוק תאגיד השידור הציבורי לא מגדיר את התקציב של החטיבה הערבית. עם זאת, החוק קובע שתקציב הפקות החוץ שאינן חדשותיות יעמוד על 30 מיליון שקל בשנה.

השינויים הצפויים במבנה החטיבה מדאיגים מאוד את 110 עובדיה, שעתידם בשלב זה לוט בערפל. ביום שלישי (11.5.21) התכנסו העובדים לאסיפה שיזם הוועד, על מנת לדון בשאלות שנובעות מהמהלכים הצפויים.

שתי סוגיות מרכזיות עמדו על הפרק: הדרישה שייוועצו בהם לפני שמבצעים מהלכים ארגוניים, והדרישה להשוות את תנאי שכרם לתנאי השכר של עובדי התאגיד בחטיבות בעברית. לטענת עובדי החטיבה בערבית, קיימים פערי שכר משמעותיים המגיעים עד ל-30% בין עובדים המועסקים בתפקידים זהים.

כאמור, הטיפול בחטיבה הינו חלק ממהלך כולל שאמור להתאים את המבנה הארגוני של התאגיד לעתיד. חברת טאסק, שנשכרה להמליץ על השינויים, הייתה זו שגיבשה בעבר המלצות בעניין מבנה ארגוני חדש עבור רשות השידור טרם פירוקה, וזאת על סמך מודלים קיימים ברשויות שידור מצליחות בעולם.

מכאן נמסר בתגובה: "לא נמצאו פערים מהותיים בתנאי השכר. במסגרת הכנת תוכנית אסטרטגית בוחנת מועצת התאגיד אפשרויות שונות לפעילותו, כולל שינויים בחטיבה הערבית".

יאסר עטילה סירב להגיב לדברים.