"הזכות להגן על עצמה": כך רואים כלי התקשורת באירופה את ההסלמה

מנהיגים פוליטיים רבים באירופה וברחבי העולם נמנעים עדיין מלהגיב ישירות על העימות המסלים • ג'ונסון נמנע מלגנות את ירי הרקטות, בארה"ב ביקורת הובעה מהצד הימני של המפה על שתיקתו המתמשכת של ביידן • הודעות שפורסמו בשם האיחוד האירופי וע"י דוברי ממשלות ביבשת גינו את העובדה כי רקטות שמשוגרות מעזה מכוונות למרכזי אוכלוסייה ישראלים

פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נמנע מלגנות באופן ישיר את ירי הרקטות כלפי ישראל וצייץ בטוויטר כי הוא קורא ל"שני הצדדים לפסוע אחורה מפי התהום". "בריטניה מודאגת מאוד מהאלימות הגוברת ומהקורבנות האזרחיים ומעוניינת בהרגעה מיידית של המצב", כתב ג'ונסון בהודעה קצרה. לעומתו, קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ אמר היום בצהריים בנאום שנשא כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה", וגינה את "התקפות הרקטות הרבות על ישראל".

מנהיגים פוליטיים רבים באירופה וברחבי העולם נמנעים עדיין מלהגיב ישירות על העימות המסלים בין החמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה לבין ישראל, ועל המתיחות סביב הנעשה בירושלים. הודעות שפורסמו בשם האיחוד האירופי ועל ידי דוברי ממשלות ביבשת אמנם קראו "להרגעת הרוחות" וגינו את העובדה כי רקטות שמשוגרות מעזה מכוונות למרכזי אוכלוסייה ישראלים, אך המנהיגים עצמם טרם התבטאו. בארה"ב, ביקורת הובעה מהצד הימני של המפה על שתיקתו המתמשכת של נשיא ארה"ב ביידן.

בגרמניה, דוברה של הקאנצלרית אנגלה מרקל, שטפן זייברט, הביע תמיכה ב"זכותה של ישראל להגיב" על מתקפות הרקטות על שטחה. מפלגתה של מרקל, ה-CDU, הניפה היום במטה המפלגה בברלין את דגל ישראל לצד דגל גרמניה ודגל האיחוד האירופי, בשם הסולידריות עם ישראל. מחליפה של מרקל בתפקיד יו"ר המפלגה, ומי שירוץ בספטמבר כמועמד לקאנצלר מטעמה, ארמין לאשט, הביע גם הוא בטוויטר "מחויבות עמוקה מאוד" לסולידריות של גרמניה עם ישראל בשעה זו.

כלי התקשורת הבינלאומיים, נכון לעכשיו, מתמקדים בספירת הקורבנות משני הצדדים. "33 הרוגים בתקיפות אוויריות ישראליות, תקיפות רקטות של חמאס, בעוד העימותים מתפשטים מעבר לירושלים", נכתב באתר רשת הטלוויזיה האמריקאית NBC. "לפחות 35 הרוגים בעזה לאחר שישראל הגבירה התקיפות בעקבות מתקפת טילים", נכתב לאחר מכן ברשת CNNהאמריקאית.

"43 הרוגים בעזה וחמישה בישראל" דיווח ה"דיילי מייל" הבריטי היום בצהריים תחת הכותרת "ישראל בלהבות". רשת ה-BBC הבריטית התמקדה בנעשה בתוך גבולות ישראל, והכותרת הראשית שלה היום בצהריים היתה: "מצב חירום מוכרז בעיר ישראלית בעקבות מהומות", בנוגע ללוד.

כלי תקשורת רבים באירופה דיווחו בכותרות הראשיות שלהם הבוקר על קריסת בניין דירות גדול בעזה אתמול בערב. בניין "אל-הנדי", שחלק מכלי התקשורת אמרו כי שימש כבסיס פעילות של החמאס, נהרס בתקיפות חיל האוויר. "הדיירים קיבלו התרעה של שעה לעזוב את דירותיהם", כתבה סוכנות הידיעות "רויטרס", "נכון לשעה זו לא ברור אם כל הדיירים הספיקו לצאת מהמתחם". רוב כלי התקשורת הסכימו כי מדובר בסבב האלימות החריף ביותר מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014. ה"זידויטשה צייטונג" הגרמני כתב כי תל אביב חוותה את "מתקפת הטילים הנרחבת ביותר מאז שהחל הסכסוך הישראלי-פלשתיני".

כלי התקשורת באירופה נאבקו להסביר לקוראיהם את שורשי העימות הנוכחי, ואת ההשלכות האפשריות של העימותים הנוכחיים. "חמאס לא רוצה רק לאתגר את ישראל בעימות הנוכחי, אלא גם להפוך לכוח המוביל בעבור הפלסטינים. זה מה שעושה את סיבוב האלימות הנוכחי כה מסוכן", נכתב ב"טאגסאנצייגר" השוויצרי.

ה"ניוה-ציריכר-צייטונג" השוויצרי העריך כי "אינתיפאדה שלישית ומלחמה חדשה עם עזה אינם רק איומים ריקים של קיצוניים משני הצדדים, אלא אפשרויות ריאליות ומפחידות". ה"סטנדרט" האוסטרי כתב כי "חמאס מנסה לחטוף את המתח בירושלים ולהציב את עצמו בראש המחאה. אבל בדרך זו, התנועה הקיצונית רק פוגעת בפלסטינים".