אשקלון בראש: ערי הדרום בולטות במכירות של דירות חדשות

ברבעון הראשון של השנה נמכרו 11,430 דירות חדשות - נתון שגבוה מהרבעון המקביל של שנות 2019 ו-2018 • ערים שהשתתפו באינטנסיביות במחיר למשתכן בלטו במכירות שלהן

דירות / צילום: Shutterstock
דירות / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן גואה וברבעון הראשון של השנה נמכרו 11,430 דירות חדשות. כך עולה מנתוני הלמ"ס על הכמות המבוקשת של דירות חדשות. הגם שכמות זו קטנה במעט מהכמות שנמכרה ברבעון האחרון של 2020, מדובר באחד מהרבעונים הגבוהים מבחינת כמות דירות חדשות שנמכור בו. ברוח הימים הנוכחיים יש לציין כי 5 ערים דרומיות שסופגות רקטות מהחמאס, כלולות בצמרת רכישת הדירות החדשות.

בעקרון, נתוני הלמ"ס מאששים נתונים שמוציאה הכלכלנית הראשית באוצר (שבוחנת את כלל השוק) ואת נתוני הבנקים למשכנתאות שמורים על תקופת שיא ברכישת דירות. לא ניתן להשוות את המספרים לרבעון הראשון של השנה, שכן במרץ שנה שעברה החל הסגר הראשון של הקורונה, ועל כן מספר העסקאות שבוצעו באותו חודש היה נמוך במיוחד. ואולם השוואה לנתוני השנים הקודמות מראה, כי ברבעון הראשון של 2021 כמות הדירות החדשות שנרכשה הייתה גבוהה ב-42% מזו שנמכרה ברבעון המקביל ב-2019 וב-98% מזו שנמכרה ברבעון הראשון של 2018.

מקור: הלמ"ס
 מקור: הלמ"ס

ערים שהשתתפו באינטנסיביות במחיר למשתכן, בלטו במכירות שלהן ברבעון הראשון של 2021 ובמיוחד אשקלון, שבה נמכרו 988 דירות ברבעון זה, והיא הגיעה למקום הראשון בטבלת המכירות הלאומית; נהרייה, קריית גת, בית שמש, באר יעקב וערים נוספות שבהן בוצעו הגרלות במסגרת תוכנית הדיור של שר האוצר לשעבר משה כחלון, בלטו אף הן במכירות.

כחלק מזה, בולטות ערי הדרום עם מכירות גבוהות במיוחד: אשקלון, כאמור, נמצאת במקום הראשון; קרית גת היא עיר דרומית נוספת שמשופעת בבנייה חדשה, וברבעון הראשון של השנה נמכרו בה 429 דירות, והיא הגיעה למקום החמישי בארץ מבחינת מכירת דירות חדשות ברבעון הראשון; באשדוד נמכרו 311 דירות (מקום 11), בבאר שבע - 184 דירות (מקום 22) ובנתיבות 152 דירות (מקום 27).

המשמעות של נתונים אלה, שמתחברים לנתוני מכירות גבוהים קודמים בערי הדרום היא, שבעתיד כשיושלם הפיתוח של הערים הללו, הן יהיו פגיעות אף יותר משהן היום.
המשמעות העיקרית של המכירות הגדולות של דירות חדשות היא, שהיצע הדירות החדשות פוחת. בסוף מרץ נותרו למכירה 39,650 דירות חדשות, 20% פחות ממספרן בסוף מרץ 2020.

הירידה שנרשמת בתקופה האחרונה בקצב הבנייה, מגדילה את קצב הפחת בהיצע הדירות למכירה, מה גם שב-2020 רמ"י שיווקה מעט קרקעות יחסית לשנים שעברו, מה שעלול ליצור בעיות עתידיות בהיצע הדירות.