איי סיישל, המדינה המחוסנת ביותר בעולם, מתמודדת עם גל קורונה חדש

במדינת האיים התיירותית מתמודדים עם ההתפרצות החמורה ביותר אי פעם, לאחר שיותר מ־60% מהאוכלוסייה התחסנו, רובם בחיסון הסיני מתוצרת סינופארם

אנשים באימאהה, אי מקבוצת איי סיישאל / צילום: Associated Press, Salim Ally
אנשים באימאהה, אי מקבוצת איי סיישאל / צילום: Associated Press, Salim Ally

איי סיישל, מדינה שחיסנה את שיעור האוכלוסייה הגבוה בעולם, נאבקת להכיל התפרצות חדשה של הדבקות בקורונה, וזה מעלה ספק לגבי יעילות החיסון הסיני שבו מדינת האיים חיסנה את רוב התושבים שלה.

בימים האחרונים, בהלה של חולים חדשים המבקשים טיפול גודשת את מרכז הטיפול בקורונה היחיד בסיישל, בזמן שהארכיפלג של 115 איים באוקיינוס ההודי נלחם בגל ההדבקות הגרוע ביותר מתחילת המגפה, כך הודיע משרד הבריאות המקומי. מספר הנדבקים היומי בקורונה עם תסמינים קפץ ליותר מ־300 מקרים ביום, מה שמביא את כלל המקרים ל־8,172 ומכריח את הממשלה להטיל שוב סגרים.

למרות שמדובר במספר נמוך, זו בעיה גדולה למדינה מבודדת מבחינה גיאוגרפית וקטנטונת, שאוכלוסייתה מונה רק 100 אלף נפש. בחישוב ביחס לגודל האוכלוסייה, ההתפרצות באיי סיישל חמורה מההתפרצות של הקורונה בהודו.

38 אלף איש קיבלו את החיסון של סינופארם 

ביום ראשון, כשבתי החולים בבירה ויקטוריה היו עמוסים חולים, פרסם משרד הבריאות קווים מנחים לגבי הדרך שבה אנשים שנבדקו לקורונה וקיבלו תוצאה חיובית יכולים לטפל בעצמם מהבית בזמן שהממשלה ממהרת לבנות מרכזי טיפול מאולתרים נוספים.

גל ההדבקות המחודש באי מגיע כהלם לאחר שהממשלה חיסנה יותר מ־60% מהאוכלוסייה. כ־38 אלף איש קיבלו את החיסון תוצרת החברת הסינית בבעלות הממשלה סינופארם (Sinopharm) והשאר קיבלו את החיסון מתוצרת אסטרהזנקה, בגרסה שיוצרה על ידי מכון סרום בהודו.

אדם מקבל חיסון נגד קורונה במאהה, אי בקבוצת איי סיישאל / צילום: Associated Press
 אדם מקבל חיסון נגד קורונה במאהה, אי בקבוצת איי סיישאל / צילום: Associated Press

על פי משרד הבריאות, יותר משליש מהמקרים האקטיביים החדשים קרו אצל חולים מחוסנים לגמרי. הרשויות בסיישל לא אמרו כמה מבין המקרים היו אצל אנשים שחוסנו בחיסון הסיני. "קצב ההדבקה נותר גבוה והוא מטריד", הודיע ביום שני משרד הבריאות.

באיי סיישל, "רוב המקרים שדווחו הם מקרים קלים", אמרה קייט אובריאן, מנהלת התחסנות בארגון הבריאות העולמי. "בחיסון של סינופארם באמת צריכים לקבל שתי מנות. וחלק מהמקרים המדווחים קורים או זמן קצר לאחר מנה אחת, או זמן קצר לאחר מנה שנייה".

כריסטינה אטואל אמרה שאחותה, איב, שהיא בת 42 ועובדת כאחות בבית חולים, קיבלה את המנה השנייה של החיסון מתוצרת סינופארם בתחילת מרץ, אבל שלושה שבועות אחר כך סבלה מחום, גרון יבש ושיעול. "היא נמצאה חיובית לקורונה ונאלצה להפוך למטופלת בבית החולים שבו היא עובדת", כתבה אטואל. "אני לא חושבת שהחיסון נתן לה הרבה הגנה".

את סינופארם לא ניתן היה להשיג לקבלת תגובה.

במדינות אחרות מסתכלים על איי סיישל כדי להבין מה המצב שם אומר על יעילות החיסונים.

החדשות ממדינת האיים מגיעות לאחר שארגון הבריאות העולמי המליץ על החיסון של סינופארם לשימוש חירום בתחילת מאי, וסלל את הדרך לשימוש עולמי בחיסון.

ההחלטה, שהוכרזה על ידי גוף הבריאות הבינלאומי לאחר שבועות של דיונים, צפויה לעזור להקל במחסור החמור בחיסונים בעולם המתפתח, לאחר שייצוא חיסונים מהודו מוכת הקורונה נפסק בפועל לגמרי.

ההחלטה גם עוזרת לבייג'ינג לשחק תפקיד מוביל במאבק נגד המגפה, כך אמרו בכירים ואנליסטים. האישור הגיע עם סייגים, מפני שבארגון הבריאות אמרו שיש מעט מדי מידע לגבי השאלה אם החיסון יעיל אצל אנשים מעל גיל 60. חמישה החיסונים השונים שפיתחה סין לא משמשים באופן נרחב במדינות עשירות, אבל כבר מחזיקים מבצעי התחסנות בחלקים שלמים של דרום העולם.

אבל ההכפלה בכמות המקרים הפעילים באיי סיישל העלתה שאלות חדשות לגבי יעילות החיסון של סינופארם.

באפריל אמר ארגון הבריאות העולמי שהחיסון של החברה יעיל רק ב־78% במניעת מחלת קורונה עם תסמינים או חמורה בקרב מבוגרים מתחת גיל 60, וישנו מעט מידע לגבי יעילות החיסון אצל חולים מבוגרים יותר.

באיחוד האמירויות הערביות, שם חיסנו בעשרות אלפי מנות של חיסון סינופארם, ביקשו מחלק מהאנשים שקיבלו את החיסון לחזור לקבלת מנת חיסון שלישית, וציינו תגובה חיסונית נמוכה, אם כי בכירים אמרו שרק מספר קטן מאוד של אנשים התבקשו לחזור למנה שלישית. בינתיים בניסויים בארה"ב בחיסון של אסטרהזנקה, נמצא שהחיסון יעיל ב־79% במניעת מחלה חמורה ומלווה בתסמינים.

שני החיסונים פועלים פחות ביעילות מאלה שפותחו בידי החברות פייזר-ביונטק ומודרנה, המשתמשים בטכנולוגיית רנ"א שליח ומדווחת לגביהם יעילות מניעתית של 95%.

אחד ממבצעי ההתחסנות המהירים ביותר בעולם

נתונים לגבי ההתפרצות באיי סיישל מראים שיש בה כמה זנים של הנגיף, כולל הווריאנט הדרום אפריקאי. ממשלת דרום אפריקה זנחה תוכניות להשתמש בחיסון של אסטרהזנקה בפברואר לאחר שהתגלה שהחיסון הזה פחות יעיל נגד הזן הנפוץ שם.

"החיסון של אסטרה זנקה נספג היטב אצל פציינטים והוא מאוד יעיל במניעת קורונה עם תסמינים, אנו כבר יודעים שהחיסון שלנו הציל אלפי חיים", אמרה דוברת של אסטרהזנקה.

ג'ון נקנגסונג, מנהל המרכז האפריקאי לשליטה במחלות, התייחס בביטול לחששות לגבי החיסון של סינופארם אבל היה מוטרד מהחדשות לגבי אנשים מחוסנים לגמרי שנדבקו באיי סיישל.

"אנו עובדים יחד עם ממשלת סיישל כדי להבין את המצב של איך האנשים האלה נדבקו לאחר שהתחסנו", אמר נקנגסונג, "אבל אנו יודעים באופן כללי שהחיסונים בולמים את חומרת הנגיף".

כמות המקרים הגדולה באיי סיישל מסמנת היפוך של האופטימיות שהייתה לאחר אחד ממבצעי ההתחסנות המהירים ביותר בעולם, שהחל בינואר כשאיחוד האמירויות הערביות תרמה 50 אלף חיסונים של סינופארם. עד מרץ, התחסנה כמעט חצי מהאוכלוסייה באיי סיישל בחיסון הסיני, וזה איפשר פתיחה מחדש של הכלכלה המוכה שלה והפיכתה למדינה עם שיעור ההתחסנות הגבוה ביותר בעולם, לפני ישראל, בריטניה וארה"ב, לפי נתוני חברת הנתונים האמריקאית, Worldometer.

סילבסטר רדגונדה, שר החוץ והתיירות של איי סיישל, הגן על החיסון הסיני והתעקש שהמדינה יכולה להמשיך לקבל תיירים, כל עוד ישמרו על כללי הריחוק החברתי. תיירות מהווה כרבע מהתל"ג של המדינה. "אני לא חושב שאנשים צריכים להתחיל להטיל ספק ביעילות החיסון הסיני", אמר. "החולים שהגיעו לבתי החולים סובלים מתסמינים קלים".

מפלגת האופוזיציה העיקרית בסיישל טענה שהעסקה ליבוא חיסוני סינופארם, שנסגרה בעת ביקור נשיא מדינת האיים וואבל רמקלאוון באיחוד האמירויות הערביות בדצמבר, הוחלטה בלי להתייעץ עם מומחי בריאות הציבור.

"רמת ההתערבות הפוליטית בתחום בריאות הציבור מטרידה", אמר פטריק הרמיני, מנהיג מפלגת סיישל המאוחדת. "הנשיא לא נועץ במומחי בריאות, והחיסון הזה לא אישור על ידי אף סוכנות בינלאומית בעלת מוניטין". במשרד החוץ של סיישל דחו את ההאשמות.

הרבה קובעי מדיניות באזור שמים לב לגל ההדבקות באיי סיישל, כי הרבה מהמדינות נסמכות על חיסונים שקיבלו בתרומה מסין או הודו.

ישנם אפידמיולוגים האומרים שבגלל ההסתמכות על מנות הניתנות כתרומה, קיבלה איי סיישל חיסונים פחות יעילים, זאת כחלק מהבהלה לפתוח מחדש את תעשיית התיירות הנאנקת שלה, וזה הותיר הרבה מהאוכלוסייה חשופה. ביום ראשון, הממשלה החליטה על אמצעי מניעה חדשים, כולל איסור על ערבוב אנשים ממשקי בית שונים וסגירה מוקדמת של ברים.