הפגנות נגד ישראל ברחבי אירופה; עימותים עם המשטרה בפריז ובברלין

הפגנות פרו-פלסטיניות התקיימו היום ברחבי הערים הגדולות באירופה, בהם פריז, ברלין, לונדון ומדריד • חלק מההפגנות פוזרו אחרי שעברו על תקנות הקורונה

הפגנה נגד ישראל בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn
הפגנה נגד ישראל בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn

הפגנות תמיכה בפלסטינים התקיימו היום בערים רבות באירופה, וחלקן גלשו לתקריות אלימות ולקריאות אנטישמיות. חלק מההפגנות פוזרו על ידי המשטרה בשל האירועים וחלקן בשל עבירה על חוקי ההתקהלות התקפים כחלק מהמאבק בקורונה. כלי התקשורת האירופיים דיווחו על עשרות עצורים בהפגנות.

בפריז יצאו אלפי בני אדם לרחובות להפגנה מרכזית נגד ישראל ובעד סולידריות עם הפלסטינים, למרות שמשרד הפנים והמשטרה אסרו על קיומה. המארגנים עתרו אתמול לבית המשפט בדרישה שיתיר אותה, אולם גם לאחר שעתירתם נדחתה קראו להמונים להתייצב ולהפגין למרות הפסיקה.

הפגנה נגד ישראל בפריז
 הפגנה נגד ישראל בפריז

המשטרה השתמשה בתותחי מים וירתה גז מדמיע לעבר המפגינים, שהניפו דגלי פלסטין והתעמתו עם הכוחות. תמונות מרחובות פריז הראו אחר הצהריים מפגינים נמלטים מכוחות המשטרה ובתי עסק שסגרו את שעריהם מחשש למהומות. "כולנו זוכרים את ההפגנה המטרידה שבה צעקו 'מוות ליהודים'", אמרה לתקשורת ראשת העיר פריז, אן הידלגו, שתמכה ב"החלטה החכמה" של המשטרה למנוע את ההפגנה. גם בשטראסבורג התאספו אלפים ברחובות במחאה, אולם הצעדה עברה בשלווה יחסית.

בגרמניה התקיימו היום הפגנות בכמה ערים מרכזיות, ביניהן ברלין, המבורג וקלן, שבה הזהירה הקהילה היהודית את חבריה מלצאת לאזור ההפגנה. בהמבורג התאספו כמה מאות בני אדם, אך ההפגנה המרכזית בגרמניה היום התקיימה בברלין. כ-3,500 בני אדם התאספו ברובע נויקלן בעיר כדי למחות נגד ישראל, וצעקו סיסמאות שונות נגד ישראל ונגד יהודים. המשטרה פיזרה את ההפגנה אחרי שעברה על חוקי ההתקהלות המותרים בזמני קורונה.

כמה תקריות של זריקת בקבוקים על השוטרים דווחו אחרי שההפגנה בוטלה, וכן שימוש בגז מדמיע מצד המשטרה. חזיזים וזיקוקים שוגרו לעבר השוטרים. כלי התקשורת דיווחו על אלימות הולכת וגוברת בדקות האחרונות. בלייפציג התקיימה הפגנה שבה שוב קראו הנוכחים - Scheiss Juden ("יהודים מחורבנים").

הפגנת תמיכה בישראל בפרנקפורט שמתקיימת בתגובה להפגנה נגד / צילום: Reuters, Kai Pfaffenbach
 הפגנת תמיכה בישראל בפרנקפורט שמתקיימת בתגובה להפגנה נגד / צילום: Reuters, Kai Pfaffenbach

הפגנות שלוות יותר התקיימו היום במדריד ובלונדון, לפי דיווחי כלי התקשורת המקומיים. במדריד התאספו כ-2,500 בני אדם, רבים מהם צעירים, ונופפו בדגלי פלשתין כשהם מוחים נגד ההתקפה הישראלית על עזה. "זו אינה מלחמה, אלא רצח עם", היתה אחת הסיסמאות שנשמעו, לפי סוכנויות הידיעות שדיווחו ממקום ההפגנה - פוארטה דל סול שבמרכז העיר.

הפגנה נגד ישראל במדריד / צילום: Reuters, Juan Medina
 הפגנה נגד ישראל במדריד / צילום: Reuters, Juan Medina

בלונדון צעדו אלפי בני אדם כשהם נושאים שלטים כמו "הפסיקו להפציץ את עזה" ו"חופש לפלשתין". הצעדה כוונה להסתיים בשגרירות ישראל באזור מרבל ארץ'.

הפגנה נגד ישראל בלונדון
 הפגנה נגד ישראל בלונדון