הפגישה ששמה קץ לממשלת השינוי וחבל ההצלה של בנט

בשבוע שעבר הבין בנט כי אין אפשרות להקים ממשלה בתמיכת רע"ם שהתנועה האסלאמית מכתיבה את מהלכיה • את מחיר הזגזוג האידיאולוגי שלו בנט כבר משלם. לפי סקר שפורסם בסוף השבוע ימינה עם ארבעה מנדטים בלבד • חבל ההצלה של הצמד הפוליטי בנט ושקד נמצא כרגע בידיים של נתניהו בדמות שיריונים בליכוד

נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון
נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון

פגישה בהולה בביתו של נפתלי בנט ביום חמישי אחר הצהריים בישרה את הקץ לממשלת האחדות שכמעט קמה. היו שם איילת שקד ויועצו של בנט, טל גן צבי וניתוח מהיר של הסיטואציה הביטחונית הוביל למסקנה הבלתי נמנעת: אין אפשרות להקים ממשלה בתמיכת רע"ם שהתנועה האסלאמית מכתיבה את מהלכיה. לא היה שם אולטימטום משקד או דרישה שבנט נדרש להיכנע לה, אלה גם לא היו הפגנות הימין מתחת לבתי חברי המפלגה שלו, אלא המציאות הישראלית שניפצה את חלומו להיכנס ללשכת משרד ראש הממשלה בשבועות הקרובים.

בינתיים, את מחיר הזגזוג האידיאולוגי שלו בנט כבר משלם. לפי סקר שפורסם בסוף השבוע ימינה עם ארבעה מנדטים בלבד, ברגע האמת היא גם לא תוכל לעבור את אחוז החסימה. בנט ושקד איבדו את המצביעים שחשו נבגדים נוכח הפעולות שעשו להקים את הממשלה עם מרצ ובתמיכת עבאס, ולא ישקמו בקלות את התדמית שלהם בקרב מצביעי הימין. במקרה של בחירות נוספות למעשה לימינה אין כל היתכנות בריצה נפרדת, וחבל ההצלה של הצמד הפוליטי בנט ושקד נמצא כרגע בידיים של נתניהו בדמות שיריונים בליכוד.

לשותף לשעבר של בנט, לפיד, נותרו עוד כשבועיים של מנדט וניסיונות להרכיב ממשלה. יש לו הרבה זמן אבל שום אפשרות ממשית להצליח במשימה. במפלגות הגוש נשמעו פסימיים מאוד בסוף השבוע והפעולה היחידה שנותרה להם לעשות כמו גם ללפיד היא פשוט להמתין, האפשרות הטובה של לפיד היא הידרדרות לבחירות כשהוא הופך למועמד יחיד מול נתניהו. בטח אחרי שמבחינת ציבור בוחריו עשה הכל כדי להקים ממשלה ואף ויתר על תפקיד ראש הממשלה כדי להצליח. אולם עוד קודם לכן, בקצה הדרך נותרה אפשרות אחרונה להרכיב ממשלה: 21 הימים שבהם המנדט חוזר לכנסת, במהלכם יוכלו 61 חברי כנסת לחתום למועמד מוסכם שיקבל את הזמן מהנשיא להרכיב או לנסות ניסיון אחרון למנוע בחירות חמישיות.

הלו"ז הפוליטי כפוף לזה הביטחוני. ממשלה אחת כבר לא תקום, השאלה אם המצב הביטחוני יגרום לכך שיימצאו שתי האצבעות ואולי יותר מכך שנדרשות לנתניהו להרכיב ממשלה. בפעם הקודמת הוקמה ממשלה חסרת היתכנות בשל הקורונה, כעת יכולה לקום אחת בחסות ההסלמה הביטחונית. זאב אלקין כבר אמר בשיחות סגורות כי במקרה שממשלת לפיד-בנט תרד מהפרק בתקווה חדשה יעשו חישוב מסלול מחדש. בעוד גדעון סער סוגר את האפשרות על הקמת ממשלה עם נתניהו, לא בטוח שאנשיו שרואים את עתידם הפוליטי נעלם באופק הבחירות יישארו מאחוריו על הטיטאניק. יועז הנדל בעל סיעת יחיד הוא אפשרות, אבל גם שרן השכל וזאב אלקין שעזבו רק לפני חודשים ספורים את הליכוד. הלחץ עליהם יתחיל בעוד שבועיים, כל החזית שהתרכזה בבנט תעבור אליהם: ממשלת ימין או בחירות נוספות? לכאורה עבור אנשי ימין אידיאולוגי הבחירה אמורה להיות קלה. קלה מאוד.