פורטיסימו | בלעדי

קרן פורטיסימו מעבירה את הבעלות בחברת התעשייה סינרג'י כבלים לידי רונן אלעד

במסגרת העסקה תמוזג סינרג'י לחברת מגוון של אלעד, כנגד הקצאת מניות בשווי של כ-20 מיליון שקל • הנדל"ן של מפעל הכבלים בעיר שדרות יישאר בידי פורטיסימו, שרכשה את הפעילות בסינרג'י במסגרת הסדר חוב בתחילת שנת 2015

רונן אלעד / צילום: יח"צ
רונן אלעד / צילום: יח"צ

קרן ההשקעות פורטיסימו מעבירה את הבעלות בחברת התעשייה סינרג'י כבלים לידי חברת מגוון של איש העסקים רונן אלעד, בתמורה להקצאה של 12.5% ממניותיה של מגוון - כך נודע לגלובס. זאת יותר משש שנים מאז השתלטה פורטיסימו על סינרג'י במסגרת הסדר חוב.

סינרג'י כבלים מייצרת ומשווקת כבלי כוח להולכת חשמל, ופועלת באזור התעשייה הסמוך לשדרות. הרוכשת, מגוון, היא חברה ותיקה, שנוסדה בשנת 1988 וכיום היא עוסקת באמצעות החברות השונות שלה בהפצה של רכיבים אלקטרוניים לאלפי לקוחות מתעשיות שונות - צבא, רפואה, קלינטק והייטק. לצורך העסקה הוערכה מגוון בשווי של כ-160 מיליון שקל, כך ששווי המניות שתקבל פורטיסימו מוערך בכ-20 מיליון שקל.

סינרג'י נושאת על גבה חוב של יותר מ-50 מיליון שקל, כך שהעסקה עם מגוון משקפת לפעילותה התעשייתית שווי של כ-70 מיליון שקל. העסקה אינה כוללת את הנדל"ן של מפעל סינרג'י, שיישאר בבעלות פורטיסימו.

סינרגיה עם הפעילות בתחום החשמל

במסגרת קבוצת מגוון פועלות כיום שמונה חברות שונות, שמלבד מגוון כוללות בין היתר את תדר הנדסה, Astragal, וויסבורד, רונן וולף והמברשת רוחמה. במגוון רואים את פעילותה של סינרג'י כסינרגטית לפעילות הקבוצה בתחום החשמל, הכוללת אביזרי קצה שמתחברים לכבלים - תקעים, כבלים מאריכים וכו'.

אלעד הוא בעל השליטה במגוון משנת 2015, ומאז פעל להרחבת פעילותה באמצעות סדרת רכישות. בעל מניות מיעוט בחברה (10%) הוא איש העסקים אמנון סלע, שבאחרונה מכר את השליטה בחברת אמנון מסילות, הפועלת בתחום הסעות ההמונים, לידי חברת התשתיות והבנייה אלקטרה, תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל.

רונן אלעד / צילום: יח"צ
 רונן אלעד / צילום: יח"צ

ב-2018 פורסם בגלובס, כי אלעד מקדם את הנפקתה של מגוון בבורסה באוסטרליה, יחד עם מי שהיו שותפיו בחברה - ארז אלרואי, לשעבר מנכ"ל חברת הטלרפואה שח"ל, והלל קוברינסקי, שהקים וניהל את חברת Interwise, שנמכרה לידי AT&T. אולם מאז, ככל הידוע, רכש אלעד את החלקים של שותפיו בחברה. רעיון ההנפקה לא יצא לפועל.

אלעד ריכז לא מעט כותרות ב-2018 בעקבות רכישת חברת מוצרי התינוקות שילב מידי צמד מייסדיה, שושי ואיציק אורן, ומכירת 50% ממנה תמורת קרוב ל-40 מיליון שקל לידי קבוצת האופנה פוקס, חודשים ספורים לאחר מכן. בסוף שנת 2020 הגדילה פוקס את חלקה בשילב ל-70%.

הסדר עם תספורת אגרסיבית של 70%

כאמור, סינרג'י כבלים עברה לידי קרן פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, במסגרת הסדר חוב שאושר על-ידי ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע בתחילת שנת 2015, והנושים הגדולים של החברה אז היו מחזיקי האג"ח, עם חוב בהיקף של קרוב ל-90 מיליון שקל, ובנק הפועלים, שלו הייתה חייבת החברה כ-40 מיליון שקל. בעקבות הסדר החוב, ששיקף תספורת אגרסיבית של כ-70%, הפכה סינרג'י כבלים לחברה פרטית.

כיום, ככל הידוע, סינרג'י מעסיקה יותר מ-120 עובדים במפעל שלה, על שטח של כ-160 דונם, שגם בתקופה זו של מתיחות ביטחונית גבוהה ושיגורי רקטות בלתי פוסקים לאזור הדרום ולשדרות, הוא פועל ללא הפסקה, עם המיגונים הנדרשים. אחד מהלקוחות של סינרג'י הוא חברת החשמל.

ככל הידוע, מאז רכשה פורטיסימו את סינרג'י, היא ביצעה בה תהליך של מפנה בחברה (טרנאראונד), שכלל גם קיצוץ של כמחצית ממספר העובדים, והעבירה אותה לרווחיות, לאחר השקעת לא מעט הון בפעילות.

במסגרת הסדר החוב הזרימה פורטיסימו יחד עם בעל השליטה הקודם בסינרג'י, סטיבן אלבאום, 15 מיליון שקל להתמודדות עם התחייבויותיה המיידיות של החברה באותה עת, ומאז ועד שנת 2017 השקעתה של פורטיסימו בסינרג'י הגיעה ליותר מ-100 מיליון שקל. ככל הידוע, את 2020 סיימה סינרג'י עם הכנסות בהיקף של כ-300 מיליון שקל, ועם EBITDA (רווח לפני מסים והפחתות) של 15 מיליון שקל.

פורטיסימו, בראשותו של יובל כהן, היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הבולטות והמצליחות בשוק המקומי. הקרן גייסה עד היום סכום של 1.6 מיליארד דולר באמצעות חמש קרנות השקעה, והיא רשמה בין השאר אקזיטים מוצלחים מאוד בחברות סודהסטרים, נור מקרופרינטרס, קורנית דיגיטל, סטארהום, קדנט ודיפ-טק, שהניבו לה מאות מיליוני דולרים.

בין החברות בפורטפוליו שלה ניתן לציין את פריוריטי סופטוור, אפימילק, סוגת, קרמר אלקטרוניקה, מ.ג.ע.ר (המחזיקה באפליקציית החנייה סלופארק) וחשבונית ירוקה.

לאחרונה מכרה פורטיסימו את החזקותיה בחברת הטכנולוגיה קארדו סיסטמס (Cardo Systems), יחד עם מייסד החברה, ד"ר אברהם גלזרמן, לידי קרן השקעות הפרטית EMK. המכירה בוצעה לפי שווי חברה מוערך של כ-150 מיליון דולר לקארדו, וייצרה לפורטיסימו החזר של יותר מפי ארבעה על ההשקעה.